Frågan vem Jesus är har bearbetats
genom alla tider. När Jesus frågade lärjungarna vem folket trodde
att han var fanns det många olika svar.
Vissa trodde att han var en profet
eller lärare från Gud men brottades med att försöka förstå hans
uppdrag. Vi läser om det i Joh 3 när Nikodemus besöker honom om
natten.
Joh 3:1-2. Men bland fariséerna var
en man som hette Nikodemus, en av judarnas rådsherrar. Denne kom
till Jesus om natten och sade till honom: ”Rabbi, vi veta att det
är från Gud du har kommit såsom lärare; ty ingen kan göra sådana
tecken som du gör, om icke Gud är med honom.”
Nikodemus insåg att Gud var med Jesus
men han brottades med problemet att förstå Guds verk genom Jesus.
Den insikt som Nikodemus har är en bra start men han saknade
förståelse för det som är andligt. Han kunde resonera logiskt
kring det han såg och upplevde. Nikodemus vittnar till oss och säger
att till och med en skeptiker måste bejaka de under som
Jesus gjorde och att detta innebar att Gud vittnade om att han var
med Jesus.
De breda folklagren var inte så
insatta i andliga frågor heller och de funderade på om Jesus inte
kunde vara någon av profeterna som återuppstått. Man talar om Elia
eller Jeremia men också om Johannes döparen. Att någon skulle så
att säga uppstå i en annan skepnad, en reinkarnation, indikerar
någon form av hednisk inblandning i tron.
Det var nog en ganska brokig folkmassa
som kom för att lyssna till Jesus. Troligtvis kom också den
kategori människor som dras till olika former av nyandlighet. Kanske
lite som våra dagars New Age grupper.
Jesus ställer frågan om vem han är
till lärjungarna och Petrus ger uttryck för den uppenbarelse som
nått honom i frågan.
Matt 16:13-17. När Jesus kom till
området kring Caesarea Filippi frågade han sina lärjungar: ”Vem
säger människorna att Människosonen är?” De svarade: ”Somliga
säger Johannes döparen, men andra säger Elia och andra Jeremia
eller någon profet.” – ”Och ni”, frågade han, ”vem säger
ni att jag är?” Simon Petrus svarade: ”Du är Messias, den
levande Gudens son.” Då sade Jesus till honom: ”Salig är du,
Simon Barjona, ty ingen av kött och blod har uppenbarat detta för
dig, utan min fader i himlen.
Det är
uppenbarelsen om vem Jesus är som utgör den gemensamma kärnan i Kristi kyrka. Det är för dem som han uppenbarar sig för som hans
löften gäller. De utgör församlingen och den är hans brud som
han bereder rum för i sin faders hus.
I våra
dagar så finns det många som vill måla Jesus bild och skriva
historien om vem han är. Det är inte ovanligt att man vill försöka
beskriva en annan Jesus än den som Nya Testamentet beskriver. Vissa
vill framställa Jesus som en revolutionär som blev kuvad och som
sedan återuppstår i en myt som gör att de som följt honom kan
rädda ansiktet. Andra beskriver honom som en vishetslärare som
lärde människan om sig själv men som sedan blev misstolkad av sina
efterföljare. Det gemensamma för alla dessa är ambitionen att
utifrån ett logiskt resonerande försöka fånga människan Jesus i
en beskrivning som känns trovärdig. Det finns också en ambition av
att befria honom från den gudomliga ram som kyrkan anses ha gett
honom. Motivet för kyrkans förvrängning av Jesus skulle vara dess
hunger på makt. Ingenting kan ju ge mer makt och legitimitet än att
säkra den via ett gudomligt förordnande.
Att äga och definiera
historiebeskrivningen är det absolut viktigaste instrumentet för
att skapa legitimitet. Därför kommer alltid kampen om framtiden
ligga i kampen om historien. Det faktum att Jesus har blivit en så
central person i historien innebär att det måste vara något
speciellt med Jesus.
Både dåtidens och nutidens kloka
måste böja sig för inför detta faktum. För att få grepp om och
kanske också nyttja den kraft som denne Jesus verkar ha i världen
så blir det naturligt att intressera sig för frågan om vem Jesus
egentligen var. Hur ska man kunna fånga det speciella med Jesus så
att historien blir begriplig och ger legitimitet till den egna
ideologin eller värdegrunden?
Vi kan konstatera att Jesus har det
starkaste varunamnet här på jorden. Kristendomen är den största
religionen och dess efterföljare finns i de delar av världen som
har mest inflytande globalt. Den som vill ändra världsordningen
måste ha en ambition att ändra historiebeskrivningen och skapa en
ny betydelse av vem Jesus är.
Om Jesu lära är ett mänskligt påhitt
så är det utan tvekan den mest briljanta påhitt som världen
någonsin skådat. Däremot om Jesu lära är sann så innebär det
ett ansvar för alla människor. Jesu ord skär som ett skarpt svärd
och vi kan inte förhålla oss neutrala till hans ord och hans
person.
Andlighet och religion är något som
är unikt för människan. Andlig aktivitet kräver en förmåga att
tänka abstrakt och att ha ett inre liv och en kreativitet som inte
är begränsad i tid och rum. Förmågan att lämna nuet, kroppen,
och det kända är en förmåga som gör oss till människor.
Dessa förmågor har förbryllat
Darwinister. Det är uppenbart att dessa förmågor är viktiga
parametrar för en människas attraktivitet i relationer. Därför
tenderar Darwinister att förklara våran abstrakta förmåga som en
fördel i konkurrensen om att få föra sina gener vidare d v s i den
sexuella konkurrensen. Med ett sådant perspektiv är även det
andliga ett instrument för det själviska, medvetet eller omedvetet.
Den förklaringsmodellen innebär å andra sidan att Darwinisterna
får lov att tillstå att andlighet är en förmåga som ger
konkurrensfördelar. Enligt Darwinismen har ju allt som finns kommit
till därför att det ger fördelar i det naturliga urvalet. Med
andra ord så betyder det att andlighet ger fördelar i den
biologiska kampen om resurser för det egna och den egna arten.
Historien visar att andlighet och makt
alltid följt varandra. Det är endast under en kort tidsepok som
människor hävdar sig vara utan andlighet. Vidskepelsen anses ha
besegrats. Samtidigt är det så att det aldrig tidigare funnits så
många andligt intresserade människor på jorden som idag. En del av den
förklaringen är att befolkningen är större än någonsin. Den
allra viktigaste förklaringen är dock att det andliga intresset
växer men att intresset söker andra former.
All logik talar för att andligheten är
något som kommer att bestå och därmed kommer kampen om historien
bli allt viktigare. Konflikten mellan Israel och den muslimska
världen är en konflikt som handlar om historien. Det är minst två
historiebeskrivningar som kämpar om herraväldet. Hur ska man annars
förklara det risktagande och det lidande man är villig att
acceptera. Det faktiska värdet av marken kan inte motivera den
insats och det offer som båda parter är villiga att ge.
När lärjungarna frågar Jesus om den
yttersta tiden får de en ganska lång profetisk utläggning som
svar. Han varnar lärjungarna för att det kommer att komma sådan
som vill utnyttja hans person och namn på falska grunder.
Matt 24:23-28. Om ni då får höra:
Här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte! Falska
frälsare och falska profeter kommer att uppträda med stora tecken
och under för att om möjligt bedra också de utvalda. Nu har jag
sagt er det i förväg. Om ni alltså får höra: Han är ute i
öknen, så gå inte dit, eller: Han är inne i kammaren, så tro det
inte. Ty liksom blixten kommer från öster och lyser ända till
väster, så blir det vid Människosonens återkomst. Där kadavret
ligger, där samlas gamarna.
Jesus förutsäger att hans person
kommer att bli föremål för kapningar. Vissa av dem i syfte att ta
hans plats och nyttja den makt som är förknippad med hans namn.
Andra kommer att försöka förvränga hans budskap genom nya utsagor
i avsikt att bedra. Jesus tar upp två specifika saker. Om ni får
höra att jag är ute i öknen eller att han är inne i kammaren.
Kanske är detta endast två slumpvisa exempel på vad som kan komma
att sägas och det är definitivt korrekt att använda dem på så
sätt d v s som exempel. Däremot brukar Jesus ge exempel som är mer
precisa än vad slumpen är. Det finns en ledtråd till oss om vilka
typer av förvrängningar som kommer att uppkomma i dessa ord.
Att vara ute i öknen syftar på en
rörelse som försöker separera sig från världen och bygga upp ett
alternativt samhälle som är avskild från den övriga världen. I
detta finns lockelsen om ett jordiskt himmelrike och en stor ledare.
Vi har flera berättelser i bibeln om hur Gud samlar sitt folk i
öknen. Mose leder Israels folk ut i öken för att hålla
Gudstjänst. Rösten från öknen har en speciell trovärdighet genom
de exempel som finns i Israels historia. Jesus visar att det kommer
att komma ledare som vill separera och avskilja delar av församlingen
och kalla dem ut i ödemarken där de inte längre har en kontakt med
samhället i övrigt. Här visar Jesus att han är en angelägenhet
för alla och för hela samhället.
Jesus brukar tala om kammaren som en
plats för den personliga andakten. Att han använder samma plats här
är nog ingen slump. Det kommer alltid att finnas en lockelse till
ett förandligande av Jesu budskap. Gnosticismen är en sådan
strömning som förledde många kristna. I Wikipedia står ”Den
kristna gnosticismen hävdade att vissa människor, det vill säga
gnostikerna, har en inre förmåga att söka och finna det inre
ljuset”. Gnosticismen var
egentligen en blandning mellan olika hedniska tankar och
kristendomen. I ett annat stycke i Wikipedia står ”I den
kristna gnosticismen är det Kristi uppgift att ge denna gnosis så
att människan blir frälst, men andra gnostiska system har andra
frälsargestalter, exempelvis Set”.
Det kommer alltid
att finnas en risk att Jesus definieras som endast en sanningskärna
som kan finnas genom ett inre sökande. Då begränsas Jesus till det
inre och får inte någon yttre betydelse eller makt. I en sådan
lära blir inte Jesus jordiska liv speciellt betydande och frågor
kring födelse, död, och uppståndelse kan också betraktas som
symboliska. Villoläran skapar en inåtvändhet och en barriär
mellan det inre och det yttre, mellan det andliga och det jordiska.
Den tredje faran
som Jesus tar upp är en sömnaktig slöhet som verkar hota
mänskligheten.
Matt 24:42-44. Håll er därför
vakna, ty ni vet inte vilken dag er herre kommer. Det förstår ni ju
att om husägaren visste vid vilken tid på natten tjuven kom, skulle
han hålla sig vaken och hindra honom från att bryta sig in i huset.
Därför måste också ni vara beredda, ty när ni minst väntar det,
då kommer Människosonen.
När vi minst väntar det så kommer
det att ske. När Jesus talar om att vaka och be handlar det ofta om
att vara på sin vakt så att vi inte faller offer för frestelser
och prövningar. I den yttersta tiden kommer det finnas en risk att
somna till. När Jesus är i Getsemane inför sin död och
uppståndelse ber han sina lärjungar att vaka och be med honom. Han
går själv bort en bit från dem för att bedja. När han kommer
tillbaka finnar han de sover. Han säger då (Matt 26:40-41): Ni
orkade alltså inte hålla er vakna en enda timme med mig? Vaka, och
be att ni inte utsätts för prövning. Anden vill, men kroppen är
svag.
Vid ett tillfälle undervisar Jesus om
uthållig bön (Luk 18:1-8). Han ger en liknelse om en kvinna som går
till en domare för att få rätt i en rättssak. Domaren fruktar
varken Gud eller människor och vill till en början inte höra på
kvinnan. Nu är kvinnan så ihärdig i sin framställan att domaren
till slut ger med sig och tar sig an hennes sak. Jesus konstaterar:
Skulle då inte Gud låta sina utvalda få sin rätt, när de
ropar till honom dag och natt? Skulle han låta dem vänta?
Han avslutar denna undervisning med
följande ord.
Luk 18:8. Jag säger er: han skall
snart nog låta dem få sin rätt. Men Människosonen, skall han
finna någon tro här på jorden när han kommer?
Jesus kopplar förekomsten av tro till
uthållig bön. Det finns en uppenbar risk att tröttas i bönen, att
inte orka vaka och be. Därmed finns också en stor risk att falla
för frestelser och prövningar. Anden vill men kroppen är svag.
Vad var det som gjorde att lärjungarna
inte orkade vaka med Jesus? De hade inte samma insikt som Jesus om
vad som var på väg att hända. Judas kom som en tjuv om natten och
om lärjungarna vetat av faran och att tiden var så nära så skulle
vakan inte ha varit ett problem. Deras kroppsliga behov talade
mycket starkare än Jesus ord om att vaka och be. Det verkar som om
lärjungarna var invaggade i en falsk känsla av trygghet. När vi
minst väntar det kommer människosonen.
När sannolikheten för andlig sömn
och falsk trygghet är som störst händer det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar