I en av Jesu
liknelser tar han upp förvaltning av det som Gud ger oss. Liknelsen
är en av de svåraste att riktigt förstå. Den ges i ett sammanhang
som handlar om den yttersta domen och den riktar sig till lärjungarna
och inte till folket i allmänhet. Hela sammanhanget börjar med
följande ord.
Matt 24:3. När
han sedan satt på Olivberget och lärjungarna var ensamma med honom
kom de fram och sade: ”Säg oss när det skall hända. Och vad blir
tecknet för din återkomst och för tidens slut?”
Jesus beskriver då
på ett mycket påtagligt sätt vad som kommer att hända i
framtiden. Hans ord ligger väl i linje med både Daniels bok och
Uppenbarelseboken. Därefter ger Jesus ett antal liknelser kopplad
till sin andra tillkommelse. När Jesus kommer tillbaka är det som
kung och härskare.
Varför kommer
Jesus först som en tjänare och sedan som en kung och härskare?
Judarna väntade på
en kung och härskare men när Messias kom var han allas tjänare.
Därför kände de inte igen honom. Jesus kom för att etablera en
nytt andligt sädesslag här på jorden. Han var det första
vetekornet som planterades i jorden och efter honom skulle det komma
många vetekorn som sås ut över jorden. Hela jorden ska uppfyllas
av det nya andliga sädesslaget.
Jesus berättar en
liknelse om detta som handlar om en såningsman som sår och sedan
kommer en ovän och sår ogräs i samma åker. Mannen säger då att
den ädla säden och ogräset får växa ihop intill skördetiden och
då sker en uppsortering (Matt 13:24-30). Senare förklarar han
liknelsen för lärjungarna.
Matt 13:36-43. Sedan lät han folket
gå och återvände hem. Hans lärjungar kom då till honom och sade:
”Förklara liknelsen om ogräset i åkern för oss.” Han svarade:
”Den som sår den goda säden är Människosonen, åkern är
världen, den goda säden är rikets barn, och ogräset är det ondas
barn. Fienden som sådde det är djävulen. Skördetiden är världens
slut, och skördefolket är änglarna. Som när ogräset rensas bort
och eldas upp skall det bli vid världens slut. Människosonen skall
sända ut sina änglar, och de skall rensa hans rike från alla som
förleder människorna och bryter mot lagen, och de skall kasta dem i
den brinnande ugnen. Där skall man gråta och skära tänder. Och då
skall de rättfärdiga lysa som solen, i sin faders rike. Hör, du
som har öron.
När Jesus kom som
en tjänare befinner vi oss i en period av sådd. När det blir
skördetid kommer Jesus att komma som kung och härskare. I Matt 24
och 25 talar Jesus om sin andra tillkommelse och han talar
uteslutande till sina lärjungar. Han använder en annan liknelse som
har ett inre perspektiv, d v s perspektivet herre och tjänare. Jesus
kom först som tjänare och vi som följer honom går först in i
tjänarrollen. När Jesus kommer för andra gången kommer han som
kung och de som följer honom övergår då till att också inta roller som kungar. Lärjungen är aldrig för mer än mästaren men
hela idén med att vara en lärjunge är att följa och efterlikna
mästaren. I följande stycke talar Jesus till sina lärjungar och
det handlar om deras tjänarperiod inför övergången till den nya
ordningen. I Matteus evangelium ges inget skäl varför den rike
mannen i texten nedan reser bort medan Lukas anger att skälet för
resan var att erhålla kungavärdighet och att han sedan komma
tillbaka som kung. När Jesus kommer för andra gången kommer han
som kung men innan han kommer tillbaka ger han sina lärjungar
uppdrag.
Matt 25:14-30. Det blir nämligen
som när en man skulle resa bort och kallade till sig sina tjänare
och lät dem ta hand om hans egendom. Den ene gav han fem talenter,
den andre två, den tredje en, åt var och en efter hans förmåga.
Sedan reste han därifrån. Den som hade fått fem talenter gav sig
genast i väg och gjorde affärer med dem så att han tjänade fem
till. Den som hade fått två talenter tjänade på samma sätt två
till. Men den som hade fått en talent gick och grävde en grop och
gömde sin herres pengar.
Efter lång tid kom tjänarnas herre
tillbaka och krävde redovisning av dem. Den som hade fått fem
talenter kom och lämnade fram fem till och sade: ’Herre, du gav
mig fem talenter. Här är fem till som jag har tjänat.’ Hans
herre sade: ’Bra, du är en god och trogen tjänare. Du har varit
trogen i det lilla, jag skall anförtro dig mycket. Gå in till
glädjen hos din herre.’
Den som hade fått två talenter kom
fram och sade: ’Herre, du gav mig två talenter. Här är två till
som jag har tjänat.’ Hans herre sade: ’Bra, du är en god och
trogen tjänare. Du har varit trogen i det lilla, jag skall anförtro
dig mycket. Gå in till glädjen hos din herre.’
Den som hade fått en enda talent
steg också fram. ’Herre’, sade han, ’jag visste att du är en
hård man, som skördar där du inte har sått och samlar in där du
inte har strött ut. Jag var rädd och gick och gömde din talent i
jorden. Här har du vad som är ditt.’
Hans herre svarade honom: ’Du är
en slö och dålig tjänare, du visste att jag skördar där jag inte
har sått och samlar in där jag inte har strött ut. Då skulle du
ha lämnat mina pengar till banken, så att jag hade kunnat få igen
dem med ränta när jag kom. Ta nu ifrån honom talenten och ge den
åt mannen med de tio talenterna.
Var och en som har, han skall få,
och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas
också det han har. Kasta ut den oduglige tjänaren i mörkret där
ute.’ Där skall man gråta och skära tänder.
Den liknelse som Jesus använder
handlar om en investerare som har personer i sin tjänst som ska
förvalta hans tillgångar under tiden han gör ytterst viktiga
affärer i ett främmande land. Han delar ut förtroenden i form av
ekonomiska resurser att förvalta. I berättelsen ser vi att det går
olika bra för de tre anställda. En av dem lägger ingen energi
eller kraft på sitt uppdrag. Det är den tjänare som fått minst
att förvalta. En talent var den största måttenhet som användes
för pengar. En talent motsvarade ungefär 26 kg silver och det hade
ett stort värde om det omsattes i vardagen. Det var med andra ord en
betydande rikedom som alla tre fått.
Den tjänare som grävde ner sin talent
är endera rädd att misslyckas eller så unnar han inte sin herre
avkastning på sitt kapital. Det verkar som om han var rädd för sin
herre och ville vara säker på att han inte skulle bli skyldig
något. I en första anblick är hans agerande beklagligt men
samtidigt mänskligt. Om man däremot tänker efter lite inser man
hur konstigt beteendet är.
Varför tog tjänaren emot pengarna om
han inte godtog det uppdrag han fick?
Varför tackade han inte nej till
pengarna så att någon av de andra kunde ha fått lite mer att
förvalta?
Tjänarens agerande signalerar en
hopplöshet som endast skulle kunnat ha blivit värre om han stulit
pengarna och aldrig återvänt. I ett sådant fall så hade tjänaren
i alla fall fått ut något. Tjänaren verkar redan från början
gett upp allt hopp trots den möjlighet som gavs honom.
Alla som är anställda vet att de
behöver hantera resurser i form av både kapital och utrustning som
den anställde inte äger själv. Det ligger i sakens natur att den
som anställt (d v s ägaren) är den som också tar risken om det
skulle gå snett i arbetet. Utrustningen kan gå sönder eller
utfallet i investeringen kanske inte blev så bra som man hoppats. En
arbetsgivare är villig att ta den risken och det är i själva
anställningsögonblicket riskbedömningen görs huruvida den som
anställs kan anses ha den kompetens som krävs för uppdraget. Om du
är anställd så har du förtroendet att utföra uppdraget.
Risktagandet ligger på arbetsgivaren vad gäller resultatet i
arbetet. Det finns dock en sak som krävs av arbetaren och det är
att denne arbetar. Att misslyckas efter att ha gjort sitt bästa
innebär att arbetsgivaren missbedömt förmågan. Att inte ens
försöka eller att vägra arbeta innebär att arbetaren har
missbrukat förtroendet.
Utgångspunkten i liknelsen är att de
som anställts har förmågan att lyckas. Resultatansvaret ligger på
den som anställer. Gud brister inte i sin förmåga att anställa.
Därför lyckades de tjänare som använde sina talenter. Endast den
som inte försökte misslyckades.
Berättelsen innehåller inga detaljer
kring hur de två tjänarna som lyckades arbetade. Vi vet bara att
slutresultatet blev bra. Kanske fanns det stunder då alla pengarna
verkade vara förlorade. Liknelsen visar på att det är
slutresultatet som räknas inte bekymren på vägen.
Utfallet i liknelsen är av betydelse.
Att Jesus inte nämner något annat utfall än dessa tre innebär att
det inte finns några andra utfall. Alla tjänare som försökte
lyckades.
Detta ligger i linje med det som står
i Joh 1:12-13.
Men åt dem som tog emot honom gav
han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn, som
har blivit födda inte av blod, inte av kroppens vilja, inte av någon
mans vilja, utan av Gud.
Att försöka förvalta sin talent är
att ta emot honom. Du behöver inte tro på dig själv utan tro på
honom som har kallat och anställt dig. Genom att försöka visar du
din tro och du bekänner Jesus är din Herre d v s att du är hans
tjänare. Den som inte försöker visar däremot att den inte är en
tjänare vilket betyder att man inte erkänner att Jesus är Herre.
En fråga som är värd att fundera
över är: Vad gjorde egentligen den tjänare som grävde ner sin
talent med den tid som han hade?
Ett rimligt antagande är att tjänaren
jobbade för sig själv eller tog tjänst hos en annan herre. I båda
fallen visar han i sitt agerade att den som gav honom talenten inte
är hans herre.
För en tid sedan lyssnade jag på en
bok om Livingston, missionären och äventyraren. Han hade en devis i
sitt liv och det var att tjäna men han kunde inte ta ansvar för
resultatet. Gud fick ta ansvar för resultatet av den ansträngning
som hans tjänande innebar. Liknelsen om talenterna visar oss att om
vi har den inställningen så kommer Gud att säkra resultatet. Ingen
av de som försökte misslyckades.
Enligt Rom 12:3 har alla fått ett mått av tro.
SvaraRaderaFrågan är sedan vad man gör med det, om man ser till att det växer eller om det s a s får "ligga i träda".