Evangelierna
beskriver ett tillfälle när Jesus kom till en stad och hela besöket
verkar ha blivit ett misslyckande. Det är när han kommer till sin
hemstad Nasaret. Jesu gärning på jorden börjar med att han blir
döpt av Johannes och den Helige Ande kommer över honom. Johannes
hör Gud säga att detta är min älskade son och den Helige Ande
kommer över honom i formen av en duva. Den Helige Ande leder honom
ut i öknen för en period av bön och fasta. I slutet av den
perioden träder djävulen fram för att fresta honom. Jesus
övervinner frestelsen och går in i Galileen där han samlar sina
första lärjungar från några av dem som följde Johannes. En av de
första saker som händer är att Jesus deltar i ett bröllop i Kana.
Vi förstår från texten att Jesus inte gjort några tecken i
offentligheten tidigare. Det framgår inte ur texten om Jesus hade
botat någon som var sjuk innan. Om det hade hänt så var det inte i
en sådan offentlighet att man betraktade det som ett tecken.
Det
står att Jesus och hans lärjungar var bjudna till bröllopet. Jesu
mor, Maria från Nasaret, är också med vilket kan betyda att
bröllopet hade någon länk till Nasaret eller till Jesu familj.
Maria är den som uppmärksammar Jesus på ett problem, ett pinsamt
problem. Då det verkar engagera Maria på ett rent personligt plan
antyder det att Maria på något sätt kände sig delansvarig.
Joh 2:3-11.Vinet tog
slut, och Jesu mor sade till honom: ”De har inget vin.” Jesus
svarade: ”Låt mig vara, kvinna. Min stund har inte kommit än.”
Hans mor sade till tjänarna: ”Gör det han säger åt er.” Där
stod sex stora stenkärl för vattnet till judarnas
reningsceremonier; vart och ett rymde omkring hundra liter. Jesus
sade: ”Fyll kärlen med vatten”, och de fyllde dem till brädden.
Sedan sade han: ”Ös upp och bär det till bröllopsvärden”, och
det gjorde de. Värden smakade på vattnet, som nu hade blivit vin.
Eftersom han inte visste varifrån det kom – men det visste
tjänarna som hade öst upp vattnet – ropade han på brudgummen och
sade: ”Alla andra bjuder först på det goda vinet och på det
sämre när gästerna börjar bli berusade. Men du har sparat det
goda vinet ända till nu.” Så gjorde Jesus det första av sina
tecken; det var i Kana i Galileen. Han uppenbarade sin härlighet,
och hans lärjungar trodde på honom.
Den
sista meningen i texten visar oss något intressant; Han uppenbarade
sin härlighet genom de tecken som han gjorde och tecknen gjorde att
lärjungarna trodde på honom. Detta var det första tecken som Jesus
gjorde. Maria, som verkar var djupt engagerad i det som sker på
bröllopet, ger tjänarna instruktioner vilket tyder på att Maria
hade en officiell ställning på bröllopet och att hon i den
situationen ber Jesus om hjälp. Jesus hamnar därmed i en besvärlig
situation. Hans tid är inte riktigt inne att träda fram inför
världen, men hans mor behöver hjälp. Hedra din fader och din moder
lyder Mose lag. Det är förståeligt att Jesus utbrister; låt mig
vara, kvinna! Situationen visar att Marias behov är något som inte
kan föras åtsidan om det väl har uttalats i en bön.
Bibeln
kallar undret i Kana ett tecken. Vad var det för tecken? Jesus bad
tjänarna fylla reningskärlen med vatten. Vatten är en bild på
Guds ord och sanning. När vattnet bärs fram förvandlas det till
vin, en form av levande vatten som levandegör kroppens känsloliv. I
det nya förbundet har lagens ord (vattnet) blivit levande och
påverkar vårt känsloliv.
Trots
att tiden inte är riktigt mogen för att Jesus skall kliva fram och
visa sin härlighet så gör han det eftersom hans mor ber om hjälp.
Texten lär oss att Gud ser våra behov och sträcker ut en hand till
hjälp även om det inte alltid är rätt tid. Marias tro på Jesu
kraft är förunderlig. Hon begär hjälp av sin son och överför
ansvaret på honom i det att hon säger till tjänarna; gör det han
säger till er!
Maria
kräver inte ett under men hon överlämnar problemet till Jesus.
Jesus löser situationen utan att det behöver bli någon stor
uppståndelse. Endast de närmaste vet vad som egentligen sker och
brudgummen får ta emot lovord för de gåvor som serveras.
Vi kan
lära oss av Marias sätt att agera. Lämna över problemen på Jesus
i tillförsikten om att han har omsorg om er och det som är ert
ansvar. Maria handlade i tro när hon talade ut instruktionen till
tjänarna.
Lukas
beskriver hur Jesus efter det att han frestats i öknen går ut i
Galileen och predikar om riket.
Luk
4:14-15. Med Andens kraft inom sig återvände Jesus till Galileen,
och ryktet om honom spred sig i hela trakten. Han undervisade i deras
synagogor, och alla lovprisade honom.
Nu ser
vi att Jesus träder fram i full kraft och ryktet om honom sprids
snabbt. Det står att han undervisade i deras synagogor och alla
lovprisade honom. Ryktet måste ha nått Jesu hemstad Nasaret. Det är
också sannolikt att undret i Kana var känt i Nasaret eftersom Maria
var så djupt involverad i festen. Under sin vandring i Galileen så
kommer han till slut hem till Nasaret.
Luk 4:16-23. Han kom
till Nasaret, där han hade växt upp, och på sabbaten gick han till
synagogan, som han brukade. Han reste sig för att läsa, och man gav
honom profeten Jesajas bok. När han öppnade den fann han det ställe
där det står skrivet: Herrens ande är över mig, ty han har smort
mig till att frambära ett glädjebud till de fattiga. Han har sänt
mig att förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda,
att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från
Herren. Han rullade ihop boken och gav den tillbaka till tjänaren
och satte sig. Alla i synagogan hade sina blickar riktade mot honom.
Då började han tala till dem och sade: ”I dag har detta
skriftställe gått i uppfyllelse inför er som hör mig.” Alla
prisade honom och häpnade över de ljuvliga ord som utgick ur hans
mun. Och de frågade: ”Är det inte Josefs son?” Då sade han
till dem: ”Snart kommer ni med talesättet: Läkare, bota dig
själv! och säger: Allt som vi har hört att du har gjort i
Kafarnaum, gör det här i din hemstad också.”
Av
texten förstår vi att Jesus kom till Nasaret några dagar innan
sabbaten. Man får utgå från att det fanns en hel del nyfikenhet
kring Jesus och när det var tid att samlas i synagogan under
sabbaten var nog hela staden på plats och allas blickar riktades på
honom. Det är liksom självklart att Jesus skall säga något. Det
måste ha legat en spänning i luften som var påtaglig.
Vad
fanns det för förväntan? Hur tänkte man i sina hjärtan? Vad var
det Jesus såg när han tittade ut över de som samlats i synagogan?
Jesus
läser ett ord från skriften. Herrens ande är över mig, ty han
har smort mig till att frambära ett glädjebud till de fattiga. Han
har sänt mig att förkunna befrielse för de fångna och syn för de
blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år
från Herren.
Sedan
lägger han till följande ord till församlingen. I dag har detta
skriftställe gått i uppfyllelse inför er som hör mig. Jesus
utmanar alla som finns i synagogan. Texten han läst handlar om den
smorde, Messias konungen som judarna väntade på. Det förstår
alla. När han säger att texten gått i uppfyllelse inför dem som
hör honom så kan det tolkas som ett anspråk på att vara Messias,
den utvalda.
Man
skulle också kunna tolka Jesu ord på det sätt som Nikodemos gör
när han besöker Jesus.
Joh
3:2. Han kom till Jesus en natt och sade: ”Rabbi, vi vet att det är
från Gud du har kommit som lärare. Ingen kan göra sådana tecken
som du utan att Gud är med honom.”
Nikodemos
deklarerar att Jesus är en lärare. Han går inte längre än så i
sitt uttal men inom honom finns en undran om inte denne Jesus skulle
kunna vara den smorde, Messias. Folket i Nasaret känner nog att just
detta ligger i luften och nu, mitt ibland dem, tar Jesus steget ut
och deklarerar att Guds Ande är över honom till att förkunna ett
glädje bud för de fattiga, befrielse för de fångna, syn för de
blinda, frihet för de förtryckta, och ett nådens år från Herren.
Allt det som ryktet säger om honom.
I vår
tid skulle vi nog fyllts av funderingen; vad betyder alla dessa fina
ord? Menar Gud de som är fysiskt blinda eller de som är själsligt
eller andligt blinda?
Bibeln
visar oss, allt i från skapelseberättelsen till profeterna, att
allt det som är fysiskt har en andlig motsvarighet. Vi har fysiska
ögon och vi har andliga ögon. Jesus kom för att hela båda. Han
helar oss fysiskt för att vi ska förstå att det andliga helandet
är verkligt. Vad är lättare att säga dina synder är förlåtna
eller stå upp och tag din säng och gå?
Matt 9:1-8. Han steg i
en båt och for över sjön till staden där han bodde. Där kom de
till honom med en lam som låg på en bår. När Jesus såg deras tro
sade han till den lame: ”Var inte orolig, mitt barn, dina synder är
förlåtna.” Några skriftlärda sade då för sig själva: ”Han
hädar ju.” Jesus såg vad de tänkte och sade: ”Varför bär ni
onda tankar i era hjärtan? Vilket är lättast, att säga: Dina
synder är förlåtna, eller att säga: Stig upp och gå? Men för
att ni skall veta att Människosonen har makt här på jorden att
förlåta synder” – och nu talade han till den lame – ”stig
upp, ta din bår och gå hem.” Och mannen steg upp och gick hem.
När folket såg det greps de av fruktan och prisade Gud, som hade
gett sådan makt åt människorna.
Av
ovanstående text kan vi förstå att bibeln är inte begränsad till
det ena eller det andra. Jesu kallelse och smörjelse gällde hela
människan och inte bara en del av människan. Gud använder det som
vi kan se med våra fysiska ögon för att vi skall förstå sådant
som inte kan ses med ögonen.
Jesus
har genom sina ord tagit situationen i Nasaret till sin spets. Det är
alltid så när Jesus säger något. Hans ord sticker ut och en fråga
blir brännhet, nämligen; vem är Jesus? Endera är Jesus den han
säger sig vara eller också står hela staden inför en skandal av
oerhörda mått. Spänningen är förståelig.
Man
måste komma ihåg att i synagogan finns hans barndomskamrater, och
troligtvis hans bröder, men även Maria och Josef. Det är rimligt
att Jesus bodde hos dem när han var i Nasaret. Vad var det som
provocerade dem?
Man
börjar tala med varandra sinsemellan och frågar sig; är inte detta
Josef's son? Aha, kanske handlar det om avundsjuka? Mänskliga tankar
fyller deras sinne och de säger; vi känner ju Josef väl så vad
skulle vara så speciellt med Jesus?
Jesus
känner av det som sker och förekommer dem i deras tankar.
Luk 4:24-30. Sedan sade
han: ”Sannerligen, ingen profet blir erkänd i sin hemstad. Jag
försäkrar: det fanns många änkor i Israel på Elias tid, när
himlen inte gav regn på tre och ett halvt år och det blev svår
hungersnöd i hela landet. Ändå sändes Elia inte till någon av
dem utan till en änka i Sarefat nära Sidon. Och det fanns många
spetälska i Israel på profeten Elishas tid, och ändå blev ingen
av dem botad, däremot syriern Naaman.” Alla i synagogan blev
ursinniga när de hörde detta, de sprang upp och drev honom ut ur
staden och förde honom fram till branten av det berg som staden låg
på för att störta ner honom. Men han gick rakt igenom folkhopen
och fortsatte sin väg.
Den
här berättelsen finns återgivna i fler av evangelierna vilket
tyder på att dess budskap är viktigt. De exakta orden kring hur en
profet betraktas i sin hemstad varierar något. Matteus talar om att
en profet blir ringaktad i sin hemstad och i sitt hem.
Matt 13:57. En profet
blir ringaktad bara i sin hemstad och i sitt hem.
Att
Matteus nämner ringaktad i sitt hem verkar tyda på att konflikten i
Nasaret även drabbade Jesu hem. Markus talar om att en profet blir
bara ringaktad i sin hemstad, bland släktingar och i sitt hem. Det
är en ännu mer precis formulering som verkar tyda på att även
Jesu familj var delaktig i det som skedde i Nasaret.
Mark 6:4. En profet
blir ringaktad bara i sin hemstad, bland sina släktingar och i sitt
hem.
För
att förstå hela sammanhanget behöver vi fundera på vad som menas
med en profet i bibeln. I den text som Jesus läser i synagogan
förklaras begreppet profet. Han läser; Herrens Ande är över mig
för att förkunna....
En
profet blir man när Guds Ande är över en och man har ett budskap
från Gud. Jesus säger att en profet blir ringaktad och inte erkänd
i en miljö där personen är känd utifrån jordiska betingelser
d v s familj, sammanhang, eller jordisk status. De jordiska betingelserna är sådant som vi mäter varandra utifrån när den sociala rangordningen omedvetet fastställs. Berättelsen om Jesu besök i Nasaret handlar om oss, dej och mej. Det handlar om ett hinder som vi alla har när det gäller att ta emot de gåvor som Gud ger till sitt folk.
d v s familj, sammanhang, eller jordisk status. De jordiska betingelserna är sådant som vi mäter varandra utifrån när den sociala rangordningen omedvetet fastställs. Berättelsen om Jesu besök i Nasaret handlar om oss, dej och mej. Det handlar om ett hinder som vi alla har när det gäller att ta emot de gåvor som Gud ger till sitt folk.
Berättelsen
visar oss att det är inte bara är människor med hög rang och som
kan vara fyllda med högmod och som kan ha det svårt att ta emot
Guds sändebud. Man kan anta att just den kategorin har det svårast
att erkänna en profet som är en man av folket. I Nasaret är det
dock människor från samma rang i samhället som provoceras av att
någon från dem hävdar sig ha ett budskap från Gud. Jesus
förklarar de mänskliga mekanismer, de människotankar, som ligger
bakom det som händer i Nasaret. Dessa mekanismer är verksamma i oss
alla. Vi ser också konsekvensen av ett sådant mänskligt tänkande.
Jesus, Guds son, kunde inte möta de behov som människorna i Nasaret
hade.
Jesus
försöker undervisa sina vänner om hur Guds smörjelse fungerar.
Tyvärr, har de inte förmågan att ta emot utan de blir provocerade
över det Jesus säger. Men vad är det han egentligen säger som gör
att de blir så upprörda?
Jesus
visar på hur ett mänskligt tänkande hindrar det Gud vill göra.
Han tar två exempel. Det första kommer från profeten Elias liv.
Luk
4:25. Jag försäkrar: det fanns många änkor i Israel på Elias
tid, när himlen inte gav regn på tre och ett halvt år och det blev
svår hungersnöd i hela landet. Ändå sändes Elia inte till någon
av dem utan till en änka i Sarefat nära Sidon.
Jesus
indikerar något som vi sällan tänker på. Vi tänker oss att Gud
hade en speciell plan för den änka som Elia sändes till. Vi
funderar inte så mycket på vem den änkan var.
1 Kung 17:8-16. Herrens
ord kom till Elia: ”Gå till Sarefat vid Sidon och slå dig ner
där. Jag har befallt en änka där att förse dig med mat.” Elia
gav sig i väg till Sarefat, och när han kom till stadsporten gick
där en änka och plockade pinnar till ved. Han ropade till henne:
”Kan du hämta lite vatten, så jag får dricka.” När hon var på
väg för att hämta vattnet ropade han: ”Kan du ta med en bit bröd
också?” Hon svarade: ”Så sant Herren, din Gud, lever, jag äger
inte en brödkaka, bara en handfull mjöl i krukan och lite olja i
kruset. Här plockar jag nu några vedpinnar, så att jag kan gå hem
och laga till något åt mig och min pojke. Men när vi har gjort
slut på det svälter vi ihjäl.” – ”Var inte rädd”, sade
Elia. ”Gå och gör som du har sagt, men baka först en liten
brödkaka åt mig och kom hit ut med den. Sedan kan du baka åt dig
själv och din son. Ty så säger Herren, Israels Gud: Mjölet i
krukan skall inte ta slut och oljan i kruset inte tryta fram till den
dag då Herren låter regnet falla över jorden.” Då gav hon sig i
väg och gjorde som Elia hade sagt, och både hon och Elia och pojken
hade mat under lång tid. Mjölet i krukan tog inte slut och oljan i
kruset tröt inte, alldeles som Herren hade sagt genom Elia.
Lyssna
på vad Gud säger till Elia. Jag har befallt en änka där att
förse dig med mat. Om Gud säger att han har befallt något så
är det så. När Elia ropar till henne och ber om vatten så ser vi
hur änkan omedelbart börjar hämta vatten till Elia. Stärkt av den
framgången ropar Elia; hämta en bit bröd också. Nu svarar änkan
som det är i hennes liv. Hon svarade: ”Så sant Herren, din
Gud, lever, jag äger inte en brödkaka, bara en handfull mjöl i
krukan och lite olja i kruset. Här plockar jag nu några vedpinnar,
så att jag kan gå hem och laga till något åt mig och min pojke.
Men när vi har gjort slut på det svälter vi ihjäl. Läget för
änkan är desperat. Det handlar om liv och död. Hennes svar visar
oss också att kvinnan är en troende änka. Hon svarar; så sant
Herren, din Gud, lever. Elia svarar henne och säger; var inte
rädd.
Han
fortsätter med följande ord. Gå och gör som du har sagt, men
baka först en liten brödkaka åt mig och kom hit ut med den. Sedan
kan du baka åt dig själv och din son. Ty så säger Herren, Israels
Gud: Mjölet i krukan skall inte ta slut och oljan i kruset inte
tryta fram till den dag då Herren låter regnet falla över jorden.
Vi
måste komma ihåg vilket prov Gud utsätter änkan för. Hon har
inte mat för sig själv och sin son och Elia ber henne först ge
honom sitt bröd. Han ber henne ge bort sitt levebröd samtidigt som
Elia avslöjar att torkan är ett resultat av att Gud håller
tillbaka regnet. Gud har genom profeten skapat den situation som
håller på att ta livet av henne och hennes son. Nu ber han henne ge
bort den sista bit mat som de har.
Hur
skulle vi reagera? En skeptiker skulle kunna bli mycket provocerad av
Elia. Om änkan inte trodde att Elia var en profet skulle hon
naturligtvis inte visat Elia någon respekt. Kanske hade hon hånat
honom för hans helt galna begäran. Om hon inte accepterade Guds
vilja utan var i uppror mot Gud så skulle hon kunnat anklaga Elia
och Gud för den situation som hon och hennes son hamnat i.
Vad är
det som gör att änkan gör som Elia ber? Hon har respekt för vem
Elia är och den smörjelse som finns i hans liv. Den respekten är
egentligen ett utslag av den tro som finns i hennes hjärta. Hon ser
hur hennes och hennes pojkes liv kopplas till Elias liv. Hon ser en
möjlighet från Gud i mötet med Elia. Hon och hennes son kan
överleva svälten genom att hålla Elia vid liv som ju är Guds
smorde profet.
Slutsatsen
blir att änkan får se Guds godhet genom att hon visar respekt för
Guds smorde och trots bristen på mat ger Elia mat först. Nyckeln
till att få se Guds härlighet är att ha respekt för de som Gud
valt att använda.
Nästa
exempel som Jesus hänvisar till är från Elishas liv. Elisha var en
profet som hade fått en dubbel dos av den smörjelse som vilade över
Elia.
Den
berättelse som Jesus hänvisar till kommer från 2 Kung 5:1-19.
Berättelsen börjar med att Naaman, den arameiske kungens
överbefälhavare, får spetälska och en slavflicka från Israel
berättar om profeten Elisha. Naaman är befälhavande över en arme
som är Israels fiende. Naaman ber sin kung skriva till Israels kung
för att Naaman skall få komma till deras land och träffa Elisha.
När Israels kung får brevet blir han rasande eftersom han anser att
det är ett trick för att bespeja landet. Även Elisha får kännedom
om brevet och sänder bud till Israels kung. Lyssna vad Elisha säger.
Låt mannen komma till mig, så skall han inse att det finns en
profet i Israel.
Elishas
budskap till Israels kung är kraftfullt. Låt Naaman komma till mig
och han skall få bära vittne i sitt hemland om att det finns en
profet i Israel. Vad menar Elisha? Jo, han menar att mötet med en
sann profet kommer att ingjuta respekt i fienden och det kommer att
bidra till fred med den armeniske kungen.
Haaman
får resa till Elisha och när han kommer fram till Elishas port
sänder Elisha en tjänare att möta honom. Naaman får en
instruktion av en tjänare till Elisha. Han får inte möta profeten.
2
Kung 5:10-12. Elisha skickade ut en man till honom med denna
uppmaning: ”Far ner till Jordan och bada sju gånger i floden, så
skall din hud läkas och du bli renad.” Men Naaman gick därifrån
i vredesmod och sade: ”Jag hade trott att han skulle komma ut själv
och stå där och ropa till Herren, sin Gud, och föra handen fram
och tillbaka över det sjuka stället och så bota min spetälska. Är
inte Amana och Parpar, floderna i Damaskus, bättre än alla Israels
vattendrag? Kunde jag inte lika väl bada där och bli renad?”
Förbittrad vände han sig om och gick.
Texten
visar oss något oerhört viktigt. Naaman hade en egen idé om hur
Gud skulle behandla honom. Han kom in till Israel med en attityd av
makt och position. Han har en attityd om att Elisha skulle uppleva
det som en ynnest att få hjälpa honom eftersom han var en så
viktig person. Gud har en annan ordning. Naaman utmanas i sin
självbild. Han utmanas i sin tanke om vilken typ av nation som
Israel är. Han utmanas vad gäller respekten för Guds smörjelse
över en person, profeten, och respekten för Guds smörjelse över
en nation, Israel.
Notera
att Naaman upplevde en förbittring. Precis på samma sätt som
folket i Nasaret. De lilla staden utmanades vad gäller respekten för
Guds smörjelse över Jesus, en person som stod dem nära och vars
familj de kände.
Naaman
hade ett antal följeslagare som verkligen brydde sig om sin vän.
Lyssna på de ord de säger till sin vän.
2
Kung 5:13. Men hans följeslagare kom fram och talade med honom.
”Fader”, sade de, ”om det hade varit något svårt profeten
begärt av dig, nog hade du gjort det då? Desto större anledning
när han bara vill att du skall bada dig för att bli renad.”
Dessa
ord fick Naaman att lunga ner sig. Han kom till insikt om hur
barnsligt hans agerande var.
2 Kung 5:14-15. Naaman
for då ner och doppade sig sju gånger i Jordan, som gudsmannen hade
sagt. Då läktes hans hud och blev som ett barns, och han var ren.
Han vände tillbaka till gudsmannen med hela sitt följe, gick fram
till honom och sade: ”Nu vet jag att det inte finns någon gud på
hela jorden utom i Israel.
Nyckeln
i berättelsen är respekt för den smörjelse som Gud gett till en
av sina tjänare eller ett sammanhang (nation) som Gud har utvalt för
en viss uppgift. Respekten för smörjelsen är nyckeln till att få
uppleva Guds härlighet.
Låt
oss återkomma till Jesu besök i Nasaret. Jesus ger oss som får
läsa om hans besök i Nasaret en oerhört viktig nyckel till att få
uppleva Guds välsignelse. Nyckeln är respekten för Guds utvalda
och smorda. Han varnar oss för hur lätt det är att missa Guds
välsignelse om den kommer från någon som står dig nära. I
Nasaret spårar det hela ut på ett nästan otroligt sätt.
Luk
4:28-30. Alla i synagogan blev ursinniga när de hörde detta, de
sprang upp och drev honom ut ur staden och förde honom fram till
branten av det berg som staden låg på för att störta ner honom.
Men han gick rakt igenom folkhopen och fortsatte sin väg.
Det
som händer visar hur allvarligt det kan vara att missa respekten för
den smörjelse som Gud givit som en gåva till sin församling. Den
bristande respekten stänger inte bara dörren för Guds vilja och
härlighet utan det öppnar dörren för ondskans makt. Folket i
Nasaret hamnade nästan i en trans av ondska i det att de drev Jesus
mot ett stup redo att döda honom.
Djävulen
passar på att sända en signal till Jesus att även Jesu egna
hemstad tillhör honom och till och med hans bröder och systrar. I
Nasaret blottas svärdet mellan Guds rike och djävulens rike.
Bristen på respekt för Guds smörjelse öppnad dörren för
ondskan. Händelsen avslutas med att Jesus med rak rygg vandrar rakt
igenom hopen och de kan inte skada honom. Jesus lämnar sin hemstad
på detta sätt. Även om detta hände i Nasaret så vet vi att Jesu
familj, precis som Naaman, lyckades ta sig ur sin förbittring och de
fick del av den smörjelse som vilade över Jesus.
Berättelsen
visar oss att vi behöver vara på vår vakt inför den bitterhet som
riskerar drabba alla som missar att visa respekt för Guds smörjelse
på dem som Gud sänder med ett budskap till oss. Låt oss be om ett
ödmjukt hjärta som förmår känna igen vår mästares röst. Jesus
säger; mina får hör min röst och följer mina ord.
När
en församling utvecklas reser Gud upp nya gåvor och då prövas
våra hjärtan. Kommer vi att ta emot hans gåvor eller lider vi av
en bristande respekt för det som Gud gör? Folket i Nasaret trodde
att de skyddade Guds rike genom att stänga ute Jesus. Sanningen var
att de öppnade dörren för ondskan som startade ett mänskligt drev
som inte förde något gott med sig. Smörjelsen lämnade staden och
kom inte tillbaka.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar