Bibelns två första verser har
förbryllat många bibelforskare. De är oerhört kompakta och ger
oss en bild av en jord under förvirring och tomhet. På internet
finns en mekanisk översättning av skapelseberättelsen där de
Hebreiska orden översätts mekaniskt till motsvarande engelska ord
(http://www.ancient-hebrew.org/bookstore/e-books/mtg.pdf).
De två första verserna i skapelseberättelsen ges i den
översättningen av följande engelska lista av ord.
1 Mos 1:1. in~Summit he~did~Fatten
“Elohiym [Powers]” At the~Sky~s2 and~At the~Land
1 Mos 1:2. and~the~Land
she~had~Exist Confusion and~Unfilled and~Darkness Upon Face~s
Deep.sea and~Wind “Elohiym [Powers]” much~Flutter~ing(fs) Upon
Face~s the~Water~s2
I den mekaniska översättningen
används ~s2 för att indikera att det är dubbel pluralform vilket
brukar användas för att tala om att det finns två av den sort som
beskrivs. En enkel pluralform anger att det är många av den sort
som beskrivs. I den första versen ser vi att Bibeln talar om två
himlar (Sky~s2).
Det engelska ordet fatten ges
följande betydelse i en online ordbok
(http://www.thefreedictionary.com/fatten):
1. To make plump or fat.
2. To fertilize (land).
3. To increase the amount or substance
of: fatten one's bank account.
Fatten betyder alltså att göda,
föda upp eller att öka substansen av. Inom forskningen tror man att
universum, d v s själva rummet, allt som finns i det, började som
en oändligt liten punkt, ett litet frö som på samma gång var allt
och ingenting. Ordet fatten beskriver något som expanderar
och ökar i substans i en process där någon göder systemet. I ett
sådant perspektiv beskriver ordet the Land den materia och de
himlakroppar som finns i universum och ordet Sky~s2 eventuell
atmosfär runt planeter och det tomrum som utgör rymden.
Ett annat sätt att se på den första
versen är att den hebreiska traditionen endast innefattar processen
att fylla jorden med ordning och att den inte tar upp själva
skapelsen av själva rummet och alla dess substans. I ett sådant
sätt att se skapelseberättelsen blir ordet fatten en
beskrivning av hur Gud uppfyllde jorden och himmelen med innehåll.
Man kan konstatera att Bibelns första
vers ger tolkningsmöjligheter vad gäller universums uppkomst och
att det inte är möjligt att förkasta eller bevisa versernas äkthet
genom jämförelser med vetenskapliga slutsatser. Varken texten eller
forskningen har information med den detaljnivån eller tydligheten.
Samtidigt så kan den detaljnivå som
ändå finns beskriven i texten ge oss en del ledtrådar till frågor
som rör den andliga världen. Att den första versen nämner två
himlar i skapelsen kan indikera att den andliga världen och den
fysiska formades samtidigt i samma process. Vi får dock inget exakt
besked.
I vers två beskrivs tillståndet för
materian (the Land), efter den första fasen i skapelsen. Den
beskrivs som förvirrad och tom. I dag har vi bilder på olika
planeter i vårt eget solsystem som i huvudsak visar på till synes
oordnade och tomma klot. Inom fysiken finns ett termodynamiskt
begrepp som kallas entropi. Med entropi menas att om ett ordnat
system lämnas åt sitt öde kommer ordningen att suddas ut och
oordningen växa till. Entropin följer av statistiska processer där
rörelseenergin i materian, på grund av temperaturen, är en
drivkraft som ökar oordningen. Om vi har en behållare med en gas
och öppnar locket kommer gasmolekylernas slumpvisa rörelse
(rörelseenergi på grund av temperaturen) leda till att behållaren
töms och dess ordnade innehåll försvinner ut i omgivningen. Den
initiala ordningen bryts ner och ersätts av mer oordning. Strax
efter Big Bang tror forskningen att olika atomer och molekyler
började formas och när temperaturen minskade började dessa
slumpvis adderas till större kroppar som sedan växte till planeter,
galaxer, stjärnor etc. Tillståndet i den andra versen kan på så
vis förklaras som ett naturligt tillstånd vid en viss tidpunkt i
himlakropparnas historia. Vad som hände vid Big Bang är
naturligtvis spekulation från forskare, en tankemodell, som inte kan
bevisas.
Man kan också betrakta informationen
som gällande endast vår jord. Då möter vi en tom och förvirrad
jord i en beskrivning som skulle kunna ha gällt en människas
andliga tillstånd. Jorden var fylld av mörker. Det saknades ljus.
Det finns teologer som anser att beskrivningen av jorden som
förvirrad, tom och mörk, indikerar att detta var ett tillhåll för
djävulen och de fallna änglarna och att det har funnits en tidigare
skapelse som förstördes av Gud genom en kraftig översvämning och
där dinosaurerna dog ut. Forskningen har funderat mycket på varför
dinosaurerna dog ut och man tror att det måste ha kommit snabbt och
varit kopplat till en naturkatastrof orsakad av t ex en
sammanstötning med en stor meteorit. Tillståndet av förvirring,
tomhet och mörker, skulle kunna förklaras av en sådan händelse,
men det finns inget mer stöd för den teorin än just orden i
skapelseberättelsens andra vers. Därmed måste vi konstatera att
Bibeln inte ger oss något svar på de frågorna. Vi kan bara
konstatera att Bibelns skapelseberättelse tidigt beskriver ett läge
där jorden var i förvirring, tomhet och mörker.
För att få vägledning i hur vi ska
förstå skapelseberättelsen kan det vara värdefullt att
sammanfatta hur Bibelns lärare ser på Bibeln. Enligt Paulus är
allt Guds skrivna ord nyttigt och uppbyggligt för den troende.
2 Tim 3:16-17. Varje bok i skriften
är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar,
vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så
att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för
alla slags goda gärningar.
Det gäller också skapelseberättelsen.
Texten är alltså given för att fostra oss till ett rättfärdigt
liv, så att den som tillhör Gud blir fri. Paulus talar också
specifikt om att skapelsen längtar efter Guds barns frihet.
Rom 8:18-21. Jag menar att våra
lidanden i denna tid ingenting betyder mot den härlighet som skall
uppenbaras och bli vår. Ty skapelsen väntar otåligt på att Guds
söner skall uppenbaras. Allt skapat har lagts under tomhetens välde,
inte av egen vilja utan på grund av honom som vållade det, men med
hopp om att också skapelsen skall befrias ur sitt slaveri under
förgängelsen och nå den frihet som Guds barn får när de
förhärligas.
Paulus visar oss en koppling mellan
Guds handlande med oss och med hur Gud handlar med skapelsen. Vi har
genom Jesus blivit fria från förbannelsen och nu väntar även
skapelsen på sin frihet. När Adam föll i synd lades hela skapelsen
under förgängelse. Allt levande fick dela Adams öde. Paulus lägger
ut texten mer ingående kring detta när han talar om de dödas
uppståndelse i sitt första brev till församlingen i Korinth.
1 Kor 15:43-49. Det som blir sått
föraktat uppstår i härlighet. Det som blir sått svagt uppstår
fullt av kraft. Det som blir sått som en kropp med fysiskt liv
uppstår som en kropp med ande. Finns det en kropp med fysiskt liv,
så finns det också en med ande. Och så står det skrivet: Den
första människan, Adam, blev en varelse med liv. Men den siste Adam
blev en ande som ger liv. Det andliga kommer alltså inte först,
utan det fysiska; därefter kommer det andliga. Den första människan
kom från jorden och var jord; den andra människan kom från himlen.
Som den jordiska var, så är också de jordiska, och som den
himmelska är, så är de himmelska. Och liksom vi blev en avbild av
den jordiska, skall vi också bli en avbild av den himmelska.
När Paulus talar om de dödas
uppståndelse använder han bilder från växternas värld, d v s
från skapelsen. Utgångspunkten är fröet och sådden. I fröet,
trots sin litenhet och obetydlighet, finns liv i form av ord
uttryckta i DNA-kod. När fröet begravs i jorden, stoftet, kan det
uppstå med allt det som fanns inbyggt i dess DNA. Paulus ger oss en bild av att det fysiska skapades först men hela syftet var det andliga. Principen är att det ringa kommer först men för att uppstå i det förhärligade. Hela skapelsen är full av bilder på just det. Ett frö som blir en blomma. En larv som förpuppas och uppstår som en fantastiskt vacker fjäril. På samma sätt är det med skapelsen i sin helhet.
Paulus utgår från det Bibeln säger, att allt kött är hö, om än i en annan form. Av jord till jord är det biologiska livets gång. Gräset innehåller liv men det ger inte liv åt det som är dött. Gräset ger oss föda som uppehåller livet, men det ger inte liv i sig. Det som fötts som kött är kött och det som fötts av ande är ande, eller som Paulus skriver; som den jordiska var, så är också de jordiska, och som den himmelska är, så är de himmelska.
Paulus utgår från det Bibeln säger, att allt kött är hö, om än i en annan form. Av jord till jord är det biologiska livets gång. Gräset innehåller liv men det ger inte liv åt det som är dött. Gräset ger oss föda som uppehåller livet, men det ger inte liv i sig. Det som fötts som kött är kött och det som fötts av ande är ande, eller som Paulus skriver; som den jordiska var, så är också de jordiska, och som den himmelska är, så är de himmelska.
Jesus talar om detta i Johannes
evangelium när han samtalar med en skriftlärd.
Joh 3:1-8. Bland fariseerna fanns en
man som hette Nikodemos och var medlem av judarnas råd. Han kom till
Jesus en natt och sade: ”Rabbi, vi vet att det är från Gud du har
kommit som lärare. Ingen kan göra sådana tecken som du utan att
Gud är med honom.” Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger dig:
den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.” Nikodemos
svarade: ”Hur kan någon födas när han är gammal? Han kan väl
inte komma in i moderlivet och födas en gång till?” Jesus
svarade: ”Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av
vatten och ande kan inte komma in i Guds rike. Det som har fötts av
kött är kött, och det som har fötts av ande är ande. Var inte
förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. Vinden
blåser vart den vill, och du hör den blåsa, men du vet inte
varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en
som har fötts av anden.”
När Nikodemos ger uttryck för sin tro
på att Jesus kommit från Gud som lärare svarar Jesus på ett
märkligt sätt. Han säger; den som inte blir född på nytt kan
inte se Guds rike. Jesus menar att för att se det som Nikodemos
menar sig se krävs en andlig födelse. När vi föds lämnar vi
mammas mage, en begränsad värld, och kommer in i en ny dimension
fylld av intryck och ljus. Ett barn möts av den som fött henne och
präglas omedelbart av dennes röst och ansikte. Ett barn kan ha hört
sin mammas röst redan i magen men det är först efter födelsen som
barnet kan se sin mor. Endast den som blir född på nytt kan se Guds
rike. Med att se menas att förstå, att omfatta och att uppleva.
Ljuset är en förutsättning för att kunna se.
Jesus fortsätter och säger precis det
som Paulus ger uttryck för; det som har fötts av kött är kött,
och det som är fött av ande är ande. Vi
som fötts på nytt är ande och kan förstå och se det andliga.
Jesus
liknar det andliga med vinden. Återigen ser vi hur Gud använder
jordiska bilder för att förklara det himmelska eller det andliga.
Vinden blåser vart den vill, vi kan höra den, men vi vet
inte varifrån den kommer eller vart den är på väg. Så är det
med den som har fötts av anden.
Vinden brukar betraktas som ett kaosfenomen. Den är ett uttryck för
en global samverkan av ett antal krafter. Mängder av parametrar
påverkar vinden, bland annat; årstid, molnighet, partiklar i
luften, geografisk topografi, ytans temperatur, partiklar och
kroppars rörelser på jorden och ovan jorden. Vi kan inte förutsäga
vinden i detalj men vi kan tolka dess mönster. Vem som får nåden
att födas på nytt går inte heller att förutsäga utan det är en
process som innehåller många parametrar. I det tillsynes slumpvisa
skapar Gud en ordning genom sin ande.
Den mekaniska översättningen av
skapelseberättelsen innehåller också ett försök att översätta
ordagrant men med en meningsbyggnad i enlighet med den standard som
gäller idag. De fem första verserna blir enligt den standarden på
följande vis.
1 Mos 1:1-5. in the summit “Elohiym
[Powers]” fattened the sky and the land, and the land had existed
in confusion and was unfilled and darkness was upon the face of the
deep sea and the wind of “Elohiym [Powers]” was much fluttering
upon the face of the water, and “Elohiym [Powers]” said, light
exist and light existed, and “Elohiym [Powers]” saw the light
given that it was functional and “Elohiym [Powers]” made a
separation between the light and the darkness, and “Elohiym
[Powers]” called out to the light day and to the darkness he called
out night and evening existed and morning existed one day.
I skapelseberättelsens andra vers
möter vi Guds vind, Guds ande, för första gången i Bibeln. Guds
ande vibrerade eller fladdrade över vattnet. Den helige ande brukar
symboliseras med en duva. Vi läser om hur Guds ande sänker sig ner
över Jesus i formen av en duva när Johannes döparen döper Jesus.
När Noa skulle kontrollera om vattnet hade sjunkit undan skickar han
ut en duva över vattnet för att söka efter land. Ordet fluttering
kan översättas som fladdra eller vibrera. Ordet fluttering
passar in på en duvas flykt över vattnet men också på vindens
vibrationer som skapar vågmönster på vattenytan.
När Guds ande vibrerade över
vattenytan sa Gud: ljus existera. Omedelbart efter det att Gud
uttalat orden så existerade ljuset. Frasen “Elohiym [Powers]”
saw the light given that it was functional kan läsas på flera
sätt. Ett sätt att läsa är; Gud såg att ljuset var funktionellt.
Ett annat är att läsa; Gud såg ljuset då det var funktionellt.
När något är funktionellt innebär det att det fyller en funktion
och i detta fall den funktion som Gud ville att det skulle ha. I den
svenska Bibeln används ordet gott och inte funktionellt. Tanken i
den översättningen är att det som fungerar som Gud tänkt är gott
per definition.
I skapelseberättelsen får vi ingen
information om vad det var för ljus som Gud kallade funktionellt.
Det är inte solen eftersom den skapades senare (vers 16). I Bibeln
har ljuset en mycket vidare betydelse än det har i ett strikt
fysikaliskt perspektiv. Johannes skriver i sitt första brev. Detta
är det budskap som vi har hört av honom och förkunnar för er: att
Gud är ljus och att inget mörker finns i honom (1 Joh 1:5). Ljus
är ett begrepp som står för många olika saker men ljus i sin
ytterst bemärkelse är Guds närvaro. När Gud kliver in på scenen
blir det ljust.
I Johannes evangelium finner vi en text
som är på ett besynnerligt sätt påminner om de första verserna i
skapelseberättelsen.
Joh 1:1-5. I begynnelsen fanns
Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Det fanns i
begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det, och utan det blev
ingenting till av allt som finns till. I Ordet var liv, och livet var
människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har
inte övervunnit det.
Johannes skriver om Ordet och vi vet att han syftar på Jesus när han skriver det. Vi förstår det från vers 14: Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning. Jesus är Guds son och är född och inte skapad av Gud. Jesus fanns från begynnelsen hos Gud. Jesus är Guds levande Ord genom vilket världen har blivit skapad.
Ljuset är en förutsättning för att
kunna se något eller att förstå något. Det är en förutsättning
för medvetande och sammanhang. Johannes skriver att livet i Ordet
var människornas ljus. Han fortsätter och säger att ljuset lyser i
mörkret och mörkret har inte övervunnit det. Strax efter det att
ljuset etablerats i skapelseberättelsen ordnar Gud så att ljuset
separeras från mörkret. Det sker genom att ljus och mörker växlar
över tid i en ordning som kallas dag och natt.
Johannes visar oss att så fort ljuset
lyser undantrycks mörkret. Ljus och mörker kan inte existera
samtidigt. När ljuset väl existerar kan mörker endast existera om
ljuset skärmas av på något sätt. En sådan avskärmning kommer på
plats när Gud separerar ljuset från mörkret. Gud ger genom detta
mörkret en plats och en tid som är skiljt från och inte kan
påverkas av ljuset. Vad den skärmen är går inte att utläsa
direkt ur texten.
Den ordning som råder i det jordiska
illustrerar dock himmelska principer. På vår jord utgörs dagen av
den tid då jordens yta är vänd mot solen och natten när jordens
yta är vänd bort från solen. Ur den analogin kan vi förstå att
med dag menas den period när Guds ansiktes ljus når oss och med
natt menas den period när Guds ansiktes ljus inte når oss. Om man
betraktar begreppet natt ytterligare inser man att den inträder när
jorden själv skymmer solen. Ur det kan vi förstå att natten råder
då vi själva skymmer Guds ansikte så att dess ljus inte når oss.
Det är en period då vi vänt bort vårt ansikte från Gud.
Utifrån den insikten kan tillståndet
på jorden i skapelseberättelsens andra vers endera bero på att Gud
inte uttryckt någon vilja eller plan för jorden eller också fanns
det en förhistoria där jorden vänt sig bort från Gud. Bibeln ger
däremot ingen vägledning kring vad som funnits på jorden tidigare.
Oavsett vilka orsaker som gjort att jorden var förvirrad och tom så
rådde ett sådant tillstånd när Gud tände ljuset.
Förutsättningarna liknade det som gäller för människans hjärta
innan Jesus kom till vår jord. I berättelsen om den nya skapelsens
födelse (Johannes evangelium kapitel 1) sänder Gud sitt ljus i
formen av sin son, Jesus. Trots världens tillstånd sänder Gud sitt
ljus. Ljuset sänds för att en ny skapelse ska formas. Det sker
genom att människan blir född på nytt och får ett andligt liv.
När det jordiska livet formades var
det genom Guds ande i kombination med Guds ord, och när det andliga
livet föds fram så sker det genom Guds ande i kombination med Guds
ord, det levande ordet, Jesus. När vi benämner något som jordiskt
så beror det på att det följer samma principer som gäller för
vår jord när den skapades, och när vi benämner något som andligt
så beror det på att det följer samma principer som i den nya
skapelsen som blivit född på nytt. Paulus säger att människans
jordiska gestalt kom genom jorden, men jordens andliga gestalt kommer
att komma genom den på nytt födda människan.
Skapelseberättelsen visade
mänskligheten Guds principer och plan långt innan de förverkligas
på vår jord genom Jesus. Ett sätt att se Guds ljus i
skapelseberättelsen är att det representerar uppenbarelsen av Guds
plan och avsikt med universum. När Gud uttalade orden, ljus
existera, började flödet av den energi som förverkligar Guds plan.
När Jesus kom till jorden som Guds Ord var det för att uppenbara
vem Gud är. Då började Guds rike att breda ut sig. Guds ljus
uppenbarar vem Gud är och därför är hela syftet med skapelsen att
visa människan, skapelsens krona och herre över jorden, vem Gud är.
Bibelns skapelseberättelse finns i vad
som kan tyckas vara två versioner. I den andra versionen (1 Mos 2)
formar Gud mannen redan den tredje dagen medans kvinnan formas den
sjätte dagen. I den första versionen (1 Mos 1) skapas mannen och
kvinnan till Guds avbild den sjätte dagen. Det visar oss att det är
först när mannen och kvinnan är tillsammans som människan kan ses
som Guds avbild. Först den sjätte dagen var människan komplett och
helt funktionell, d v s skapad till Guds avbild.
Innan Gud skapar mannen på den tredje
dagen händer följande. Gud arbetar med vattnet och separerar
vattnet ovan jorden från det som finns på jorden (den andra dagen),
samt separerar land och vatten på jorden (den tredje dagen). Detta
skapade en atmosfär som skydd för livet på jorden och plats för
landlevande varelser, sådana som människan. Ett annat sätt att
uttrycka det hela är att Gud skapar ett hus åt människan med ett
tak och ett golv där det är möjligt att leva. När detta är klart
skapar Gud mannen. Ordningen visar med tydlighet den plan som Gud
hade för jorden. Guds avsikt och plan med jorden var att skapa ett
hem till människan. Guds uppenbarelse av sig själv i skapelsen går
via människan, hans avbild. Det är genom människan som Gud
uppenbarar sin härlighet och sitt ljus.
Det tillstånd jorden befinner sig i
när Gud skapar mannen liknar i allt väsentligt tillståndet i
människans hjärta när Jesus kommer till jorden. Jesus beskrivs som
den andra Adam, Guds son född och inte skapad. Jesus använder också
ofta bilden av människans hjärta som en åker d v s som en del av
jorden.
1 Mos 2:4-7. När Herren Gud gjorde
jord och himmel, när ingen buske fanns på marken och ingen ört
hade spirat, eftersom Herren Gud inte hade låtit något regn falla
på jorden och ingen människa fanns som kunde odla den – men ett
flöde vällde fram ur jorden och vattnade marken – då formade
Herren Gud människan av jord från marken och blåste in liv genom
hennes näsborrar, så att hon blev en levande varelse.
När man jämför det med de ord som
Jesus säger om himmelriket inom oss slås man av likheten i
beskrivningen. Han säger att ur ert hjärtas jord skall strömmar av
levande vatten flyta fram och vattna marken. Det är så ert hjärtas
jord får liv och ni kan bära frukt.
Joh 7:38-39. Den som tror på mig,
ur hans inre skall flyta strömmar av levande vatten, som skriften
säger.” Detta sade han om Anden, som de som trodde på honom
skulle få.
I skapelseberättelsen ser vi hur ett
flöde från jordens inre skapar förutsättningar för liv och då
formas mannen och Gud blåser in sin ande i mannen. Jesus talar om
hur vi kan bli en ny skapelse genom att bli född på nytt av Guds
ande. När han talar med en skriftlärd, Nikodemos som ju kan skapelseberättelsen utantill, säger att den som inte blir född av vatten och ande kan inte se Guds rike. Det är samma ord som i skapelseberättelsen när Guds ande vibrerade över vattnet och skapelsen börjar, eller när strömmar av vatten flödade upp och vattnade jorden och Gud formade den första människan ur jorden och blåste in sin ande i henne. Den gamla människan var formad av jord och i den nya skapelsen kommer ett flöde av
levande vatten från Gud att rinna upp i marken inom oss och
ett nytt liv blir till i kraft av Guds ord som talats till oss genom
hans son Jesus.
När det gäller jordens växtkraft så
är den beroende av solens ljus men för växtkraften i vårt hjärta
krävs Guds ljus och värme. Johannes skriver i sitt evangelium: I
Ordet var liv, och livet var människornas ljus (Joh 1:4). Vidare
så beskriver Johannes hur Jesus är världens ljus: Det
sanna ljuset, som ger alla människor ljus, skulle komma in i världen
(Joh 1:9). Vi ett tillfälle
säger Jesus: ”Jag är världens ljus. Den som följer
mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.” (Joh 8:12).
När Johannes beskriver Jesus som det
levande ordet och som världens ljus konstaterar han även att allt
blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som
finns till (Joh 1:3).
När Gud sade, ljus existera, då
uppenbarades Guds ljus, det levande ordet, och Gud började verka här
på jorden genom det levande ordet Jesus, den förebild som vi är
skapade och ämnade att efterlikna. Bibeln avslutas med att en ny
himmel och jord formas. I Uppenbarelseboken 21 talar Fadern och
säger: Jag är A och O, den förste och den siste, början och
slutet. I kapitel 22 upprepas samma ord och då verkar det som om det
är Jesus som säger orden. De sista ord som Johannes får i sin
uppenbarelse och som avslutar Bibeln är Jesu ord där han säger
följande.
Upp 22:16. Jag, Jesus, har sänt min
ängel till er för att vittna om detta i församlingarna. Jag är
skottet från Davids rot och hans ättling, den strålande
morgonstjärnan.”
Tydligare
än så kan det inte sägas. Jesus är det ljus, morgonstjärnan, som
klev in i jordens historia när Gud sade: ljus existera. Då tändes
morgonstjärnan för att lysa över jorden. Bibeln börjar och slutar med Jesus, morgonstjärnan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar