Jesus undervisar
ofta med utgångspunkt från det jorden ger. Hans liknelser
innehåller många bilder från växtriket och från de skatter som
jorden gömmer. När han varnar sin lärjungar för förförelser
avslutar han alltid med orden; av frukten ska ni känna trädet. När
Jesus beskriver församlingen använder han vinträdet som bild.
Jesus är vinträdet och vi är grenarna. Grenarna bär frukt genom
det liv som finns i trädet. Förbli i trädet så bär ni frukt är
hans förmaning.
Paulus talar ofta
om andens frukter.
Gal 5:22-23. Men andens frukter är
kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet,
ödmjukhet och självbehärskning. Mot sådant vänder sig inte
lagen.
Paulus visar oss
att det andliga livet, som en gren i vinträdet, leder till att vi
får bära fram en mängd olika frukter från Gud. Alla dessa frukter
visar sig genom det sätt den andliga människan lever. Frukterna
kommer inte genom egen prestation utan är en del i Guds nåd och
frälsning. Det är en frukt från himmelriket inom oss. Det
vattenflöde som gör det möjligt för vårt hjärtas jord att bära
fram frukt är det inre flöde, den helige ande, som Gud låtit välla
upp inom den som tror på Jesus. Det hjärtat är fullt av får sitt
uttryck i våra tankar, i våra ord, och i våra handlingar. Andens
flöden kommer alltid genom det fördolda livet med Gud. Genom
trädets rotsystem flödar livet in i trädet och når grenarna som
på så sätt kan bära frukt. Trädets frukt, blomning och doft är
en gåva till världen men gåvorna kan endast existera genom det
flöde av liv som kommer från det fördolda livet med Gud.
Med det fördolda menas det som är gömt i vårt hjärtas jord.
Jesus säger därför.
Matt 6:1. Var noga med att inte
utföra era fromma gärningar i människornas åsyn, för att de
skall lägga märke till er. Annars har ni ingen lön att vänta hos
er fader i himlen.
Matt 6:5-6. När ni ber skall ni
inte göra som hycklarna. De älskar att stå och be i synagogorna
och i gathörnen för att människorna skall se dem. Sannerligen, de
har redan fått ut sin lön. Nej, när du ber, gå då in i din
kammare, stäng dörren och be sedan till din fader som är i det
fördolda. Då skall din fader, som ser i det fördolda, belöna dig.
Matt 6:16-18. När ni fastar, se då
inte dystra ut som hycklarna, som vanställer sitt utseende för att
människorna skall se att de fastar. Sannerligen, de har redan fått
ut sin lön. Nej, när du fastar, smörj in ditt hår och tvätta
ditt ansikte, så att inte människorna ser att du fastar, utan bara
din fader i det fördolda. Då skall din fader, som ser i det
fördolda, belöna dig.
Skapelseberättelsen
beskriver hur Gud ordnade naturen som en förebild för det nya
förbundets hemligheter. Gud dolde livets flöden i skapelsen och
även om allt finns beskrivet i Bibeln är det inte alla givet att
kunna se och förstå Guds rike. Jesus återkommer ofta till hur Gud
dolt himmelrikets skatter för de visa och förståndiga men givet
det till dem som är som barn. Den som har förmåga att ta emot
Guds godhet utan tanke på egen prestation eller prestige.
Första gången
bibeln talar om skatter så är det i skapelseberättelsen. Där
talas det om skatter som fanns begravda i marken där Gud planterade
den trädgård som skulle bli människans hem.
1 Mos 2:10-12. En flod rinner upp i
Eden och bevattnar trädgården. Sedan delar den sig i fyra armar.
Den första heter Pishon, den flyter kring Havila, ett land där det
finns guld. Guldet i det landet är fint, och där finns också
bdelliumharts och onyxsten.
Lagen där
skapelseberättelsen ingår, d v s Moseböckerna, gavs till Moses av
änglar (Apg 7:53). Varför innehåller den information om dolda
skatter som fanns i marken där Gud planterade sin trädgård?
Uppenbarligen vill Gud visa oss att det fanns skatter i trädgården
för människan att finna. Att skatterna nämns betyder att de också
har ett budskap till oss vad gäller relationen med Gud. Kanske kan
vi förstå vad den informationen betyder om vi jämför med de ord
som Jesus använder när han beskriver himmelriket.
Matt 13:44. Himmelriket är som en
skatt som ligger gömd i en åker. En man hittar den och gömmer den
igen, och i sin glädje går han och säljer allt han äger och köper
åkern.
Jesus talar också
om att samla skatter i himmelen.
Matt 6:19. Samla inte skatter här
på jorden, där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och
stjäl. Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör
och inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är, där
kommer också ditt hjärta att vara.
Skatter finns i det
fördolda, under ytan. Guds skatter finns också i det fördolda
livet med Gud. Det är i vårt hjärtas jord, i djupet av våra
hjärtan som vi finner sanningens skatter. De skatter som beskrivs är
ädla metaller, stenar som formats av kåda från träd under lång
tid, och onyxsten som är en mineral som formats av vulkanisk
aktivitet. Gud nämner tre kategorier av skatter; en som blänker och
lyser i ljuset (guld), en som i pulverform ger i från sig en
underbar doft när den hettas upp (bdelliumharts), en som kan
formas till vackra föremål i regnbågens färger (onyxsten).
När man läser
texten slås man av att det är dolda skatter som placerats i jorden
och formats över lång tid. Det tyder på att Gud under lång tid
planerat för människans boplats och att han har låtit tiden skapa
värden för människan att finna. En skatt är något som är unikt,
något som vi inte kan skapa själva. De finaste skatter är sådana
som formats och åldrats fram och där dess ålder har en stor
betydelse för dess värde. Tiden och den händelse som format
skatten är en del av dess identitet.
När Jesus
beskriver egenskaperna av himmelrikets skatter så betonar han dess
beständighet, d v s att tidens tand eller naturens krafter inte
förmår bryta ner dem. Det är snarare så att tiden gör att de
stiger i värde och betydelse. Det är sanningar som är väl
beprövade, hållbara, starka och vars grundläggande egenskaper
håller i alla tider.
Jesus uppmanar oss
att söka dessa skatter och att aktivt samla dem. Han säger också
att himmelrikets skatter är dolda för de visa och kloka. Samtidigt
så talar bibeln ofta om vishet som en skatt som vi bör söka.
Ords 2:1-5. Min son, om du tar emot
mina ord och bevarar mina bud inom dig, så att du lyssnar till
visheten och öppnar ditt hjärta för insikten, om du ropar på
klokheten och kallar på insikten, om du söker henne som man söker
silver, letar som efter en skatt, då skall du förstå vad
gudsfruktan är och vinna kunskap om Gud.
Ords 16:16. Att vinna vishet är
bättre än guld, vinna insikt mer värt än silver.
Jesaja uttrycker
samma sak med lite andra ord.
Jes 33:6. En skatt som ger räddning
är vishet och insikt, gudsfruktan är hans rikedom.
Sammantaget förstår
vi att det finns olika typer av vishet. Denna världens vishet och
klokskap på den ena sidan och himmelrikets skatter, Guds vishet, på
den andra sidan. Guds skatter ger ett andligt ljus, en väldoft, och
en mångfald av färger, som berikar en människas liv och hela dess
omgivning. Jesus benämner de himmelska skatterna som något som har
verkligt värde inför Gud. Problemet med jordiska skatter är ju att
dess värde är helt beroende av vilken efterfrågan och köpkraft
som för tillfället råder. Så är det inte med himmelrikets
skatter utan de har evigt värde.
Jesus är mycket
specifik när det gäller kopplingen mellan hur vi förvaltar
jordiska resurser och det förtroende som vi får när det gäller
det himmelska. Det finns flera tillfällen i evangelierna där Jesus
tar upp detta.
Luk 16:10-12. Den som är trogen i
smått är trogen också i stort, och den som är ohederlig i smått
är ohederlig också i stort. Om ni inte har varit trogna i fråga om
den ohederliga mammon, vem vill då anförtro er det som har verkligt
värde? Och om ni inte har varit trogna i fråga om andras egendom,
vem vill då ge er det som skall tillhöra er?
Jesus talar om
jordiska skatter och om kärleken till pengar. Han visar oss att det
finns en stark koppling mellan hur vi hanterar jordiska skatter och
hur vi får ta del av andliga skatter från himmelen. Guds princip är
alltid att det fysiska kommer först och sedan det andliga. När man
hör Jesu ord fylls man med en tanke att bristen på väckelse och
andliga välsignelser i västvärlden mycket väl kan bero på att vi
inte befunnits varit trogen när det gäller jordiska skatter och
därför inte heller får uppleva mer av himmelrikets skatter. Var noga med hur du hanterar det utsäde som Gud gett dig. Det fysiska är en nyckeln till det andliga och det andliga ger innehåll åt det fysiska.
En annan berättelse
på samma tema finner vi när Jesus möter en rik man från en fin
familj.
Matt 19:16-22. Då kom en man fram
till honom och frågade: ”Mästare, vad skall jag göra för gott
för att få evigt liv?” Jesus sade: ”Varför frågar du mig om
vad som är gott? Det finns bara en som är god. Men vill du gå in i
livet, så håll budorden.” – ”Vilka?” frågade han, och
Jesus svarade: ”Dessa: Du skall inte dräpa, Du skall inte begå
äktenskapsbrott, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt,
Visa aktning för din far och din mor och Du skall älska din nästa
som dig själv.” Då sade den unge mannen: ”Allt detta har jag
hållit. Vad är det som fattas?” Jesus svarade: ”Om du vill bli
fullkomlig, så gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då
får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig.” När
ynglingen hörde svaret gick han sin väg bedrövad, för han ägde
mycket.
Här är en person
som hållit alla budorden men han känner ändå att han inte når
fram till Gud. Han kan inte finna någon förbrytelse i sitt liv men
vet ändå att han inte har ett evigt liv. Han inser att han är
naken trots allt. Ynglingen frågar Jesus efter en god gärning som
kan ge evigt liv, om att få bli odödlig. Det är intressant att
rika människor ofta hamnar i sådana tankar. När alla jordiska
behov är uppfyllda så är det ändå tomt. Jesus ger besked om
fullkomlighetens väg. Gå och sälj allt du äger och ge till de
fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ
mig. Att ge till de fattiga ger en skatt i himlen, men evigt liv får
den som följer Jesus.
Jesus visar oss en
av himmelrikets principer. Att ge till den fattiga är att samla en
skatt i himmelen.
Ords 19:17. Den som tar sig an de
fattiga lånar åt Herren och skall få sin lön av honom.
Den överordnande
principen i detta är att Gud är alltings källa och Gud är den som
upprätthåller rättfärdighet här på jorden. Vi kan växla in
jordiska skatter mot himmelska skatter när vi agerar i tro på hans
rättfärdighet. Gud gav människan värdeföremål för att dessa
skulle kunna växlas in till eviga värden i den himmelska världen.
Allt enligt principen att det fysiska kommer först och det andliga
kommer som ett resultat av en ödmjukhet och lydnad i det fysiska och
då får vi erfara det andliga. Därför säger Jesus; var noga
med hur ni hantera era ägodelar, er tid och era ord. Allt detta
kan nämligen bytas mot skatter i himmelen. Det sker genom att vi ger
det till Gud i det fördolda så kommer han som är rättfärdig att
kompensera oss och låta oss få del av den himmelska frukten,
både här i tiden och i himmelen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar