Bibelns skapelseberättelse finns i vad
som kan tyckas vara två versioner. Den första berättelsen har en
tydlig tidsstämpling i det som sker och delar upp processen i sex
arbetsdagar och en vilodag (den sjunde dagen). Dess karaktär liknar
det gamla förbundet och har sitt fokus på naturens lagar och
ordningar. Tidsordningen verkar central och begreppet dag och natt
introduceras från början. Exakt hur man ska förstå begreppet
dag/dagar är endast indirekt förklarat i bibeln. I vår kalender är
en dag definierad av den tid på ett dygn när vi ser solen. Ett dygn
bestäms av den tid det tar för jorden att snurra kring sin egen
axel. I bibelns inledning definierar Gud vad han menar med dag och
natt.
1 Mos 1:3-5. Gud sade: ”Ljus, bli
till!” Och ljuset blev till. Gud såg att ljuset var gott, och han
skilde ljuset från mörkret. Gud kallade ljuset dag, och mörkret
kallade han natt. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den
första dagen.
I texten definierar Gud vad som menas
med dag. Det är en period under vilken ljuset rådet. Natten är en
period under vilken mörkret råder. När Gud definierar dessa
begrepp har han ännu inte utmätt den tid som dag och natt ska ha
för jorden (solen skapades i vers 16). Begreppen dag och natt har en
vidare betydelse än det vi använder för att mäta tid på jorden.
Jesus använder begreppet på det sätt
som Gud definierade dem i begynnelsen.
Joh 9:1-5. Där Jesus kom gående
fick han se en man som hade varit blind från födelsen. Lärjungarna
frågade honom: ”Rabbi, vem har syndat, han själv eller hans
föräldrar, eftersom han föddes blind?” Jesus svarade: ”Varken
han eller hans föräldrar har syndat, men Guds gärningar skulle
uppenbaras på honom. Medan dagen varar måste vi göra hans
gärningar som har sänt mig. Natten kommer, då ingen kan arbeta. Så
länge jag är i världen är jag världens ljus.”
Jesus definierar dagen som den tid då
han vandrade fritt och gjorde Guds gärningar. Natten kom när han
går upp till Jerusalem för att lida.
Joh 12:32-36. Och när jag blir
upphöjd från jorden skall jag dra alla till mig.” Detta sade han
för att ange på vilket sätt han skulle dö. Folket sade till
honom: ”Vi har lärt oss i lagen att Messias stannar för alltid.
Hur kan du då säga att Människosonen måste bli upphöjd? Vem är
denne Människoson?” Jesus svarade: ”Ännu en kort tid är ljuset
bland er. Vandra medan ni har ljuset, så att mörkret inte
övervinner er. Den som vandrar i mörkret vet inte vart han går.
Tro på ljuset medan ni har ljuset, så att ni blir ljusets söner.”
När Jesus hade sagt detta lämnade han dem och var försvunnen.
Jesu sätt att använda begreppet natt
och dag ger oss en vägledning till hur man bör förstå
skapelseberättelsens dagar. Det är tidsperioder där Gud verkade på
ett speciellt sätt i skapelsen. När dagen var över inträdde en
period av natt då Gud inte verkade utan tiden fick ha sin egen gång.
Bibeln ger oss ingen vägledning kring
hur långa perioder av ljus (begreppet dag under vilket Gud skapade)
räknat i den tidsskala som vi känner till från skapelsens första
vers till dess sista. Bibeln visar oss att skapelsen var indelad i
sex perioder där Gud verkade (dag) och i sex perioder av paus (natt)
där han inte var aktiv i skapelsen. Den sjunde dagen vilade Gud och
vi lever just nu i den sjunde perioden där Gud inte längre aktivt
förändrar eller skapar något i universum. Nu råder de ord som han
uttalat under de föregående sex perioderna. Vi kan få en aning om
hur långa perioder Guds dagar är när vi betraktar den tidsskala
som den sjunde dagen har. Bibelns berättelser kan överblickas och
rör en tidsperiod som är ca 6000 år vilket med tydlighet visar oss
att Guds dagar har en annan dimension än våra. Ur Guds perspektiv
är det nämligen fortfarande den sjunde dagen.
Hur långa de perioder som de sex
skapelsedagarna är ger däremot inte Bibeln någon vägledning om.
Vad man med rimlig säkerhet kan säga är att det var perioder som
var långa mätt ur en människas perspektiv.
Ps 144 vers 4 lyder; Människan är
som en vindfläkt, hennes levnad en flyktig skugga.
En vindfläkt är en till synes slumpvis händelse om man betänker vädret i sin helhet. Ur ett vetenskapligt perspektiv beskrivs vindens virvlar ofta som ett flyktigt kaosfenomen. Jesus säger, vinden blåser vart den vill, och du hör den blåsa, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far (Joh 3:8).
En vindfläkt är en till synes slumpvis händelse om man betänker vädret i sin helhet. Ur ett vetenskapligt perspektiv beskrivs vindens virvlar ofta som ett flyktigt kaosfenomen. Jesus säger, vinden blåser vart den vill, och du hör den blåsa, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far (Joh 3:8).
Bibeln talar om att allt kött är
såsom gräs d v s flyktigt och obeständigt i förhållande till
Guds ord som är evigt.
1 Petr 4:24-25. Ty ”allt kött är
såsom gräs och all dess härlighet såsom gräsets blomster; gräset
torkar bort, och blomstret faller av, men Herrens ord förbliver
evinnerligen”.
Allt detta lär oss att våra liv är
försvinnande korta i förhållande till de tidsperioder som Gud
mäter ut genom sina händers verk. Låt oss komma ihåg att i ett
evighetsperspektiv är också miljarder år en kort period.
Oändligheten har fascinerat människan
i alla tider. Att vi kan resonera om oändlighet, och även utföra
beräkningar på oändligt långa talserier, indikerar att vi på
något sätt är skapade för att omfatta ett oändligt perspektiv.
Människans hjärna kan föra logiska resonemang som inkluderar
oändligheten. En fascinerande teoretisk övning är när man söker
ett närmevärde för summan av alla naturliga tal från ett upp till
oändligheten. Ett svar på den frågeställningen, som används inom
fysiken, är att summan blir ett negativt tal nämligen -1/12 (se
följande videoklipp https://www.youtube.com/watch?v=w-I6XTVZXww).
Resultatet, som är oerhört svårt att riktigt acceptera, används
inom fysiken och då speciellt i det som kallas strängteori. En mer
rigid matematisk genomgång av problemet finns på
(http://en.wikipedia.org/wiki/1_%2B_2_%2B_3_%2B_4_%2B_%C2%B7_%C2%B7_%C2%B7)
Trots denna förmåga att omfatta svåra
och komplexa samband och beräkningar, så lever vi endast en
försvinnande kort tid här på jorden. Dock, vår hjärnas kapacitet
att omfatta det stora visar oss att vi är skapade till en samvaro på
en långt högre nivå än vad som finns för övrigt i skapelsen.
Att en sådan kapacitet skulle vara begränsad till den korta livstid
som människan har är en paradox.
Bibeln indikerar att vi var ämnade att
leva mycket längre än vad vi gör i dag.
1 Mos 5: 3-5. När Adam var 130 år
fick han en son som liknade honom och var hans avbild; han gav honom
namnet Set. Efter Sets födelse levde Adam 800 år och fick söner
och döttrar. Adams hela livstid blev 930 år; sedan dog han.
Adam, trots att han levde i en kropp
där döden härskade, blev 930 år. Det visar oss att Gud hade helt
andra tidsperspektiv i åtanke när han skapade oss. I dag vet vi att
det finns en genetisk klocka i människan som bestämmer hennes
livslängd. Åldrandet styrs av denna klocka och vid en viss tidpunkt
slutar kroppen att förnya sina celler och åldrandets process tar
vid vilket gör att vi går mot en säker död. Strax innan Noas flod
ändrar Gud förutsättningarna för människans ålder.
1 Mos 6:1-3. När människorna nu
började bli talrika på jorden och döttrar föddes åt dem, såg
gudaväsendena att människornas döttrar var vackra, och dem de
tyckte bäst om tog de till hustrur. Då sade Herren: ”Min livsande
skall inte bli kvar i människan för alltid – hon är dock av
kött. Hennes livstid skall vara 120 år.”
Ovanstående bibelord har förbryllat
många läsare. Vad som menas med gudaväsen i texten förklarar inte
bibeln på något riktigt tydligt sätt. Petrus tar dock upp ämnet i
sitt andra brev, kapitel 2 och 3.
2 Petr 2:4-5. Gud skonade inte
änglar som hade syndat utan störtade ner dem i underjordens mörka
hålor, där de hålls i förvar till domen. Han skonade inte den
gamla världen men skyddade Noa, rättfärdighetens förkunnare,
jämte sju andra när han lät en översvämning komma över de
gudlösas värld.
I kapitel 3 fortsätter Petrus sin
undervisning om det som hände under Noas flod. Han kopplar tiden
innan floden till tiden strax innan Jesus kommer tillbaka.
2 Petr 3:3-7. Framför allt skall ni
tänka på att i de sista dagarna kommer det hånare, som styrs av
sina egna begär och som hånar er och frågar: ”Hur blir det med
löftet om hans ankomst? Våra fäder har redan dött, och allt är
som det har varit sedan världens skapelse.” De bortser från att
det för länge sedan fanns himlar och en jord som hade uppstått ur
vatten och genom vatten i kraft av Guds ord. Den värld som då fanns
dränktes därför i vatten och gick under. Men de himlar och den
jord som nu finns är i kraft av samma ord sparade åt elden; de
bevaras till domens dag då de gudlösa skall förintas.
Petrus verkar syfta tillbaka på den
värld som fanns innan Noas flod. Han använder ordet himlar, i
pluralis, vilket indikerar att Noas flod också innehöll en dom i
den himmelska världen. Den värld som fanns förintades genom
vatten. Det är värt att notera att det var dåtidens civilisation
som förintades och den dåvarande världsordningen, d v s jämvikten
i naturen, som förstördes och ersattes med en ny ordning och en ny
jämvikt.
I samband med det lovade Gud att det
inte skulle komma en sådan översvämning av vatten på jorden igen.
Jesus ger oss dock en indikation på att jorden skall förstöras i
eld, vilket också är den undervisning som Petrus ger. Jesus har
följande att säga i frågan.
Luk 17:26-30. Som det var i Noas
dagar, så skall det bli under Människosonens dagar. Folk åt och
drack, gifte sig och blev bortgifta, ända till den dag då Noa gick
in i arken och floden kom över dem och gjorde slut på dem alla.
Eller som på Lots tid: folk åt och drack, köpte och sålde,
planterade och byggde, men den dag då Lot lämnade Sodom regnade eld
och svavel från himlen och gjorde slut på dem alla. Likadant blir
det den dag då Människosonen uppenbaras.
Han påminner om
hur det gick till på Noas tid och sedan tar han upp
händelseutvecklingen runt Sodom. Han avslutar med att säga;
likadant blir det den dag då Människosonen uppenbaras. Eftersom Gud
lovat att inte förgöra jorden genom vatten så blir slutsatsen att
elden blir världsordningens slutstation.
Petrus behandlar
också frågan om hur Gud, som är evig, förhåller sig till vårt
tidsperspektiv.
2 Petr 3:8-9. Men en sak får ni
inte glömma, mina kära: för Herren är en dag som tusen år och
tusen år som en dag. Det är inte så som många menar, att Herren
är sen att uppfylla sitt löfte. Han dröjer för er skull, eftersom
han inte vill att någon skall gå förlorad utan att alla skall få
tid att omvända sig.
Att en dag är som tusen år visar att
Gud kan uträtta oerhört mycket på en dag. Det Gud uträttar på en
dag kan vara mer än vad som uträttats under tusen år. Utifrån
samma logik kan tusen år motsvara en dag i Guds räkning. Även om
Petrus använder en exakt tid, 1000 år, så betyder det inte att en
dag för Gud är exakt 1000 år. Petrus ger oss en bild som förklarar
att en dag i Guds räkning inte motsvarar en dag i vår räkning.
Exakt hur långa Guds dagar är räknat i våra dagar ger han inte
något svar på.
Människan fick solen som ett ljus som
råder över dagen. Månen råder över natten men dess ljus är inte
direktverkande utan det är en reflektion av solen och ger därmed
ett mycket svagare sken. Den ordningen skapade Gud som en modell för
hur något högre fungerar.
Jes 60:20. Din sol skall aldrig gå
ner och din måne aldrig avta, ty Herren är ditt eviga ljus, din
sorgetid är förbi.
Jesajas ord är hämtad ur en
beskrivning av det kommande Jerusalems härlighet och texten visar
oss att Gud själv är ljuset. Solen är satt på himmelen för att
visa oss hur Guds ljus fungerar och vilken betydelse det har för vår
inre människa. I Uppenbarelseboken återkommer beskrivningen om det
nya Jerusalem.
Upp 21:23-25. Och staden behövde
varken sol eller måne för att få ljus, ty Guds härlighet lyser
över den, och Lammet är dess lampa, och folken skall leva i detta
ljus. Jordens kungar kommer med all sin härlighet till den staden,
och dess portar skall aldrig stängas om dagen – natt blir det inte
där.
Återigen kan vi se hur den definition
av dag och natt som Gud gav i skapelseberättelsen används genom
hela bibeln. Om dagen är Gud närvarande och verksam. Under natten
är Gud inte närvarande eller verksam. I det nya Jerusalem är Gud
närvarande hela tiden och därför blir det ingen natt.
Ps 121:1-4. Jag ser upp emot bergen:
varifrån skall jag få hjälp? Hjälpen kommer från Herren, som har
gjort himmel och jord. Han låter inte din fot slinta, han vakar
ständigt över dina steg. Han sover aldrig, han vakar ständigt, han
som beskyddar Israel.
Från psalmen kan
vi se att Gud inte sover utan han vakar alltid. När man välsignar i
Israel så använder man de ord som Gud gav till Moses.
4 Mos 6:22-27. Herren talade till
Mose: Säg till Aron och hans söner: Med dessa ord skall ni välsigna
Israels folk: Herren välsignar dig och beskyddar dig. Herren låter
sitt ansikte lysa mot dig och visar dig nåd. Herren vänder sitt
ansikte till dig och ger dig sin fred.
De skall uttala mitt namn över
israeliterna, och jag skall välsigna dem.
Välsignelsens
kärna är att Gud vänder sitt ansikte mot den som skall välsignas
och låter sitt ansiktes ljus blir deras vägledning, värme och
livskraft. Gud placerade solen på exakt rätt avstånd från jorden
för att det skulle blir rätt livsförhållande på jorden. Solens
roll i förhållande till livet på jorden ger oss insikt över hur
Guds ansiktes ljus skapar förutsättningar för det andliga och
eviga livet. Solens ljus är förgängligt men Guds ljus är evigt.
Utifrån
förståelsen för hur Gud betraktar tid och hur han definierar dag
och natt blir det möjligt att förstå ordningen i skapelsen utifrån
den första skapelseberättelsen (1 Mos 1:1-31). Det är däremot
omöjligt att utläsa den faktiska tid (i den tidsskala som vi
använder idag) som skapelsen tog. Det är inte heller en viktig
fråga för oss att fundera på eftersom det inte ger oss någon
vägledning om hur relationen med Gud fungerar eller vad som är
meningen med livet.
I den första skapelseberättelsen lär vi känna ett antal principer
och lagar som gäller i skapelsen men den ger oss begränsad
vägledning i frågeställningen varför Gud skapade världen.
Frågan, varför Gud skapade, är mer central i den andra
skapelseberättelsen och tas upp i nästa blogginlägg.
Några avslutande kommentarer:
När sekulära
bibelforskare betraktar de två skapelseberättelserna (1 Mos 1 och 1 Mos 2) kan de inte se
det mönster som målas upp. De tar som utgångspunkt i sin tolkning
att det är två helt olika skapelseberättelser från olika
tidsepoker. Man tänker sig att dessa lagts efter varandra för att
sammanföra två traditioner och föreställningar. På så sätt
blir berättelserna något som endast beskriver en historisk
föreställning om skapelsen och har inget budskap till framtiden.
Det gudomliga i texterna försvinner och de blir ett fantasibaserat
frö utifrån vilket människan skapar en historia och en religion.
Människan hamnar på detta sätt i centrum och det blir snarare en
fråga om hur människan har skapat sig en föreställning än att
Gud har skapat världen. I deras resonemang finns inget frö med
gudomlig kraft som format historien och fött fram den förståelse
som leder fram till Uppenbarelsebokens texter.
När det gäller
denna världens visa har Jesus sagt: Jag prisar dig, fader,
himlens och jordens herre, för att du har dolt detta (himmelriket)
för de lärda och kloka och uppenbarat det för dem som är som
barn. Ja, fader, så har du bestämt. (Luk 10:21)
Gud valde att gömma
himmelrikets hemligheter och endast uppenbara det för de som är
utvalda.
Matt 13:10-13. Lärjungarna kom fram
och frågade honom: ”Varför talar du till dem i liknelser?” Han
svarade dem: ”Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets
hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få,
och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas
också det han har. Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast
de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår
inte.
De som ska
översätta bibeln från grundtexten har en svår uppgift eftersom
Gud format sitt ord på ett sådant sätt att det krävs ett
vidrörande från Gud för att vi skall se det Gud har att säga oss
personligen. När Jesus träffade lärjungarna efter sin död och
uppståndelse står det att han öppnade deras sinnen så att de
kunde förstå skrifterna (Luk 24:45). Det krävs att Gud öppnar
våra ögon för att vi ska förstå det Gud låtit nedteckna till
oss i bibeln.
Vid ett tillfälle
kommer några saddukeer till Jesus för att snärja honom. De tillhör
en grupp inflytelserika judar som inte tror på någon uppståndelse
eller evigt liv. De är på sätt och vis sekulära bibelläsare och
menar att skrifterna visar på en ordning som gäller endast
jordelivet och därmed är att betrakta som en källa för mänsklig
vishet och insikt. De anser att det övernaturliga inte finns eller
att det inte är till för människan. Vid detta tillfälle vill de
påvisa vad de tycker är ett logiskt fel i bibeln. De framför ett
textkritiskt argument som de bygger på mänsklig och jordisk logik.
Matt 22:23-28.
Samma dag kom det fram några saddukeer och sade att det inte finns
någon uppståndelse, och de frågade honom: ”Mästare, Mose har
sagt: Om någon dör barnlös, skall hans bror gifta sig med änkan
och skaffa efterkommande åt brodern. Det fanns här hos oss sju
bröder. Den förste gifte sig och dog, och då han inte hade några
barn fick hans bror överta hustrun. På samma sätt gick det med den
andre och den tredje och med alla sju. Sist av alla dog kvinnan. Vem
av de sju blir hon hustru till vid uppståndelsen? Alla har ju varit
gifta med henne.”
Det är
fascinerande att se hur den textkritiska hållningen fungerar.
Utgångspunkten är de jordiska förhållandena och okunskap om Guds
makt. Jesus visar oss att det finns två förutsättningar att förstå
skrifterna och det är dels att man är väl insatt i detaljerna i
skriften och dels att man känner Guds makt eller kraft. Jesu svar
ger oss vägledning till hur vi måste förhålla oss om vi ska
förstå bibeln.
Matt 22:29-32. Jesus svarade: ”Ni
tänker fel därför att ni varken kan skriften eller vet något om
Guds makt. Vid uppståndelsen gifter man sig inte eller blir
bortgift, utan alla är som änglarna i himlen. Och vad de dödas
uppståndelse beträffar, så har ni väl läst vad Gud har sagt till
er: Jag är Abrahams Gud och Isaks Gud och Jakobs Gud. Gud är inte
en gud för döda utan för levande.”
För att förstå
bibeln behöver vi erkänna Guds makt och kraft. Att tolka bibeln
utan att erkänna den är meningslöst eftersom det gör att man far
vilse. Jesus visar dem att Guds makt gör att allt blir nytt, en ny
ordning, när uppståndelsen sker. Då är den modell som människan
fått för att förstå det himmelska inte längre nödvändig, utan
då erfar vi det verkliga som modellen här på jorden vittnade om.
Jesus visar oss att människan var skapad till att ta sin plats bland
änglarna. Vår plats är inte vilken plats som helst utan i en
funktion som sköter lovprisningen och regerar tillsammans med Gud,
genom Jesus Kristus Guds son.
Den andra
förutsättningen är att kunna skriften i dess detaljer. Jesus
citerar ett stycke från skrifterna där den exakta tidsformen är
avgörande för att förstå vad som står i texten. Den text som
Jesus citerar lyder: Jag ÄR Abrahams Gud och Isaks Gud och Jakobs
Gud. Tidsformen ÄR ger svaret på den fråga som saddukeerna byggt
upp sina tvivel runt. Tidsformen på ordet ÄR visar att de har fel i
sitt antagande att det inte ges någon uppståndelse. Då Gud ÄR en
gud för levande så betyder det att Abraham, Isak och Jakob
fortfarande lever och därför är också uppståndelsen en del av
deras framtid. Det visar också oss att den minsta detalj i bibeln
innehåller ett budskap till förståelse på ett högre plan. Ur
allt detta förstår vi hur viktig en översättning av Bibeln är
för att vi till fullo ska förstå helheten i bibelns ord.
Till sist. Kvinnan
har allt sedan skapelsen varit måltavla för ondskan. Att fallna
änglar gav sig på människornas döttrar som det står i 1 Mos
6:1-4 visar oss hur ondskan sökt att förnedra Guds utvalda. Kvinnan
är modellen för församlingen, det nya Jerusalem, Kristi brud och
när Gud formade henne blev hon en sann skönhet. Hon är Guds avbild
och en förebild för den som skulle ta den fallna kerubens plats
inför Guds ansikte. Att ormen riktar in sig på kvinnan i
syndafallet är ingen slump. Den strategin har fortsatt och ingick i
de fallna änglarnas strategi. Dessa änglar dömdes under Noas tid
(2 Petr 3). När vi ser det som är fördolt för den köttsliga
människan inser vi att mycket av det som sker i världen kan
förklaras av den andliga strid som påbörjades i himmelen redan i
begynnelsen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar