Den andra
skapelseberättelsen (1 Mos 2:1-25) har en helt annan utgångspunkt
än den kronologiska ordningen som introducerades i den första
skapelseberättelsen. Här är relationen mellan Gud och människa i
fokus. Den svarar på varför Gud skapade människan och hur Gud
tänkte när han planerade sin skapelse. Den andra
skapelseberättelsen kan för den oandliga människan uppfattas vara
i konflikt med den första skapelseberättelsen när det gäller
tidpunkten då människan skapades.
I den andra
skapelseberättelsen (1 Mos 2) formar Gud mannen redan den tredje
dagen medans kvinnan formas den sjätte dagen. I den första
skapelseberättelsen (1 Mos 1) skapas mannen och kvinnan till Guds
avbild den sjätte dagen. Det visar oss att det är först när
mannen och kvinnan är tillsammans som människan kan ses som Guds
avbild. Först den sjätte dagen var processen att skapa människan
klar. Då var människan komplett och helt funktionell, d v s skapad
till Guds avbild.
Den andra skapelseberättelsen inleds
med orden; Detta är berättelsen om hur himmel och jord skapades.
I King James översättning lyder samma vers:
1 Mos 2:4. These are the generations
of the heavens and of the earth when they were created, in the day
that the LORD God made the earth and the heavens.
Om man låter google translate
översätta från engelska till svenska lyder texten.
1 Mos 2:4. Dessa är de generationer
av himlen och jorden, när de skapades, på den dag då HERREN Gud
gjorde jord och himmel.
I King James bibel verkar det som om
översättarna betonar att skapelsen skedde i några generationer
nästan som i en iterativ process.
En annan engelsk översättning lyder:
1 Mos 2:4. This is the account of
the heavens and the earth when they were created, in the day that the
LORD God made earth and heaven.
Google translate översätter texten
från engelska till svenska på följande sätt.
1 Mos 2:4. Detta är berättelsen om
himlarna och jorden, när de skapades, på den dag då HERREN Gud
gjorde jord och himmel.
När man jämför
översättningarna ser man att de har två olika sätt att hantera
pluralformen i texten. I ena fallet lägger man pluralformen i ordet
generationer och i den andra i ordet himlarna. Översättarna har
svårt att riktigt få grepp om vad grundtexten vill säga vad gäller
pluralformen. Endera vill texten indikera en iterativ process d v s
flera generationer eller också talar texten om flera himlar. Vi kan
notera att Petrus också använder pluralformen för himlar i sin
text. Därmed är det rimligt att tänka sig att Gud i skapelsen
skapade både jorden och medföljande andliga världar där andliga
varelser levde. Himmel och jord innefattar därmed jorden och dess
atmosfär samt de andliga världar som är förknippad med jorden.
Det finns en
översättning ord för ord från den Hebreiska grundtexten i Genesis
som kallas The Mechanical Translation of the Book of Genesis
(http://www.ancient-hebrew.org/bookstore/e-books/mtg.pdf).
Den ger oss ord för ord översättning av grundtexten och i den
lyder texten ordagrant (inkluderande koder för att förstå lite av
de böjningar som finns i Hebreiskan).
1 Mos 2:4. These Birthing~s Sky~s2
and~the~ Land in~>~be~Fatten~them(m) in~Day >~Do “YHWH [He
exists]” “Elohiym [Powers]” Land and~Sky~s2
En ord för ord
översättning till svenska ger:
1 Mos 2:4. Dessa
födelser av himlar och marken i dess gödning på den dag då "JHWH
[Han existerar]" av "Elohiym [Powers]" gjorde mark och
himlar.
Den ord för ord
översättning som ges av den mekaniska översättningen visar oss
vilken svår uppgift översättarna har när det gäller just
skapelseberättelsen. När man betraktar orden som används får
åtminstone jag en känsla av de beskriver en process, en födelse
process, något som växer fram. Med den insikten kan man betrakta
den andra skapelseberättelsen som en beskrivning av den
designprocess som skapelsen genomgick i det att den successivt
formades. I ett sådant perspektiv blir den verkligen en andra
skapelse men då utifrån perspektivet födelse och formande. Det är
en kreativ process, en problemlösningsprocess, en interaktiv
process, där Gud i samspel med sin skapelse omformar den till det
den är i dag.
I ett sådant
perspektiv kan man se den första skapelse berättelsen som den
process som skapade förutsättningarna för den kreativa process som
beskrivs i den andra skapelseberättelsen. I den första
skapelseberättelsen är det Guds ord som är i fokus, Guds ord som
en naturlag, grunden och förutsättningen för det kreativa och
iterativa skapandet. Här verkar fysikens lagar etableras, livets kod
definieras, biologins lagar fastställas, och förutsättningarna på
jorden vad gäller klimat bestämmas. Man kanske skulle kunna likna
denna del i skapelsen med det gamla förbundet under lagen. Fokus är
på regler, ordningar, och strukturer.
Om den första
skapelseberättelsen liknar det gamla förbundet så liknar den andra
skapelseberättelsen det nya förbundet. På samma sätt som det
gamla och det nya förbundet bygger på varandra bygger den andra
skapelseberättelsen på den första.
I den andra
skapelseberättelsen är utgångspunkten den ordning som etablerades
i den första skapelseberättelsen. Alla förutsättningar finns på
plats men det innebär inte att det Gud vill har i allt
förverkligats. Vi kan se en beskrivning av det tillståndet i
inledningen av den andra skapelseberättelsen. King James version (se
översättning nedan) verkar ligga närmast den ord för ord
översättning från hebreiskan som vi tittat på ovan (även om den
inte riktigt fångar processen som framträder i grundtexten).
1 Mos 2:4-7. These are the
generations of the heavens and of the earth when they were created,
in the day that the LORD God made the earth and the heavens, And
every plant of the field before it was in the earth, and every herb
of the field before it grew: for the LORD God had not caused it to
rain upon the earth, and there was not a man to till the ground. But
there went up a mist from the earth, and watered the whole face of
the ground. And the LORD God formed man of the dust of the ground,
and breathed into his nostrils the breath of life; and man became a
living soul.
Översättning:
1 Mos 2:4-7. Detta är berättelsen
om himlarna och jorden när de skapades, på den dag då HERREN Gud
gjorde jord och himmel, och om plantorna på marken innan de var i
jorden, och alla örter på fältet innan de växte ty HERREN Gud
hade inte låtit det regna på jorden, och det fanns inte en människa
att bruka jorden. Men det steg upp en dimma ur jorden och vattnade
marken. Och HERREN Gud danade människan av stoft från jorden, och
andades i hennes näsa livsluft; och människan blev en levande själ.
Innan vi går
vidare så låt oss komma ihåg att begreppet dag handlar om en
period då Gud verkar och inte en exakt mänsklig dag.
I den situation som
beskrivs verkar allt finnas i jorden vad gäller livskraft. Om man
jämför med den första skapelseberättelsen så befinner vi oss i
vers 10, d v s efter det att Gud låtit marken exponerats och
separeras från havet. Notera, att i vers 10 har Gud inte skapat
solen ännu. Det ljus som lyser över jorden är Guds ljus (se
bloggen Skapelseberättelsen – ljuset från himmelen). I vers 11
säger Gud till jorden att den skall grönska. Just i det läget
kommer vi in i den andra skapelseberättelsen, vers 4 i första
Mosebokens andra kapitlet.
Guds ord hade
uttalats. Livskraften fanns i jorden med alla de frön som krävdes.
Det som saknades för att det som Gud lagt i jorden skulle spira var
vatten. Då kom ett flöde upp ur marken och vattnade jorden och
växtkraften förlöstes. Här möter vi bilden av Gud som en kreativ
konstnär som formar med sina händer. Det är inte längre bara lag
som uttalas utan här möter vi en engagerad och en personlig
skapare. Gud planterar en trädgård på den plats där det inte
växte något tidigare. Gud formar en trädgård från en öken. Här
skapas en trädgård inte en vildmark.
1 Mos 2:8-9. Och
Herren Gud planterade en trädgård österut, i Eden, och satte där
människan som han hade format. Herren Gud lät alla slags träd växa
upp ur marken, sådana som var ljuvliga att se på och goda att äta
av. Mitt i trädgården stod livets träd och trädet som ger kunskap
om gott och ont.
I detta stycke
handlar det om att Gud med personligt engagemang formar ett hem åt
människan. Gud satte människan i den miljön utifrån omsorg och
kärlek. Här råder inte lagens perspektiv utan kärlekens och
omtankens. Det är i det här skedet som Gud skapar solen, månen och
stjärnorna, vers 14 till 19 i det första kapitlet. Himlavalvets
skådespel var en del i den trädgård och hem som Gud skapade åt
människan.
1 Mos 2:10-14. En flod rinner upp i
Eden och bevattnar trädgården. Sedan delar den sig i fyra armar.
Den första heter Pishon, den flyter kring Havila, ett land där det
finns guld. Guldet i det landet är fint, och där finns också
bdelliumharts och onyxsten. Den andra floden heter Gichon, den flyter
kring Kush. Den tredje floden heter Tigris, den rinner öster om
Assyrien. Den fjärde floden är Eufrat.
När vi människor
ska köpa ett hus eller lägenhet brukar försäljarna i bland
förklara att när det gäller fastigheter så är det läget, läget
och åter läget som gäller. Med det menar man att det viktigaste
värdet en fastighet är dess läge i förhållande till olika
naturresurser. Gud placerade Edens lustgård i ett förstklassigt
läge med rika naturresurser och en fantastisk utsikt mot rymden. Det
hem Gud formade var en avbild av något himmelskt på samma sätt som
människan formades till Guds avbild. Solen representerade ljuset,
det eviga, och som är förutsättningen för livet på jorden.
1 Mos 2:15-17. Herren Gud tog
människan och satte henne i Edens trädgård att bruka och vårda
den. Herren Gud gav detta bud: ”Du får äta av alla träd i
trädgården utom av trädet som ger kunskap om gott och ont. Den dag
du äter av det trädet skall du dö.”
Gud ger människan
ett hem som de får äganderätt till. Det finns bara en regel som
människan ska följa och det är att undvika frukten från ett av
träden i trädgården, kunskapen träd på gott och ont.
Nästa steg i
skapelsen var att fylla hemmet med vänner. Guds gåva till människan
att vårda och glädjas åt.
1 Mos 2:18-20.
Herren Gud sade: ”Det är inte bra att mannen är ensam. Jag skall
ge honom någon som kan vara honom till hjälp.” Så formade Herren
Gud av jord alla markens djur och alla himlens fåglar och förde
fram dem till mannen för att se vad han skulle kalla dem. Varje
levande varelse fick det namn som mannen gav den. Mannen gav namn åt
all boskap, alla himlens fåglar och alla vilda djur. Men han fann
inte någon som kunde vara honom till hjälp.
Den här delen av
den andra skapelseberättelsen har mycket att säga oss om både
människan och om Gud. Gud skapade människan till sin avbild och det
gör att Gud på ett speciellt sätt förstår vilka behov som
människan har. Genom denna händelse låter Gud oss förstå
hemligheten bakom hans skapelse. I berättelsen finns målet med
skapelsen beskriven. Att Gud skapade oss till sin avbild innebar att
han skapade någon som han kunde ha gemenskap med. Gud illustrerar
behovet av att ha någon på samma nivå och av samma sort i det att
människan får namnge alla djur. Att ge ett namn innebär att
beskriva dessa egenskaper och relatera dem till sig själv. I den
processen blir det uppenbart att ingen av djuren kan mäta sig med
människan och därmed kan de inte bli den hjälp och den gemenskap
som mannen behöver för att vara lycklig.
I detta sammanhang
blir det också viktigt att fundera över begreppet djur. I tredje
kapitlet möter vi ett av de djur som människan namngav, ormen.
1 Mos 3:1. Ormen var listigast av
alla vilda djur som Herren Gud hade gjort. Den frågade kvinnan: ”Har
Gud verkligen sagt att ni inte får äta av något träd i
trädgården?”
Vi vet ju vem ormen
var och det är värt att notera att han beskrivs som ett djur. Det
indikerar för oss att människan var ställd i ett sammanhang där
även andliga varelser var bekanta och namngivna. Guds omsorg om
människan måste ha förundrat de andliga varelser som ingick i
skapelsen.
Gud vet
naturligtvis vad mannen behöver och Gud skapar en kvinna genom en
profetisk process som är av stor betydelse.
1 Mos 2:21-24. Då försänkte
Herren Gud mannen i dvala, och när han sov tog Gud ett av hans
revben och fyllde igen hålet med kött. Av revbenet som han hade
tagit från mannen byggde Herren Gud en kvinna och förde fram henne
till mannen. Då sade mannen: ”Den här gången är det ben av mina
ben, kött av mitt kött. Kvinna skall hon heta, av man är hon
tagen.” Det är därför en man lämnar sin far och mor för att
leva med sin hustru, och de blir ett.
I denna handling
visar Gud oss sin plan för mänskligheten. I skapelsen gryning
förkunnar Gud på ett fördolt sätt meningen med hela skapelsen och
vad som kommer att hända i det nya förbundet. Det som sker är en
bild av hur Jesus, Guds son, kommer att sövas ner för att ur sin
kropp uppväcka en kvinna, församlingen bestående av de som tror på
hans namn. Detta är målet med skapelsen; att skapa ett folk efter
Guds eget hjärta, en sådan som utvecklats till att vara lik Gud, en
trogen hjälp som friköpts till att leva inför honom i evighet.
Detta är det nya förbundets hemlighet och Paulus beskriver den i
nedanstående text.
Ef 5:25-32. Ni
män, älska era hustrur så som Kristus har älskat kyrkan och
utlämnat sig själv för den för att helga den genom reningsbadet i
vatten och genom dopordet. Ty han ville själv låta kyrkan träda
fram till sig i härlighet utan minsta fläck eller skrynkla; helig
och felfri skulle den vara. På samma sätt är också mannen skyldig
att älska sin hustru som sin egen kropp. Den som älskar sin hustru
älskar sig själv, ty ingen har någonsin avskytt sin egen kropp,
utan man ger den näring och sköter om den så som Kristus gör med
kyrkan – vi är ju delarna som bildar hans kropp. Därför
skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin
hustru, och de två skall bli ett. Detta rymmer en stor
hemlighet, här låter jag det syfta på Kristus och kyrkan.
Jesus lämnade sin
faders hus för att komma ner till jorden för att hämta en hustru,
en partner, någon att ha gemenskap med, och en hjälp för evig tid.
I Guds plan ingick att lyfta upp mänskligheten, församlingen, till
den position som en kerub utsmyckad med ädla stenar och musikalisk
förmåga hade haft tidigare men som hade avfallit. Ormen, som var
ledare för lovprisningen inför Gud, hade syndat i sitt hjärta och
börjat idka handel med det som var Guds, d v s tagit en del av äran
själv. Kerubens mål hade blivit att klättra högre på gudaberget
som det står i Jes 14:13 och i Hes 28:14.
En kvinna,
församlingen, är tänkt att ta kerubens plats inför Herrens tron.
Vi läser om hur det nya Jerusalem, bruden, presenteras i
Uppenbarelseboken.
Upp 21:9-14. Och en av de sju
änglarna med de sju skålarna som var fyllda med de sju sista
plågorna kom och talade till mig och sade: ”Kom, jag skall visa
dig bruden, Lammets hustru.” Och han förde mig i anden upp på ett
stort och högt berg och visade mig den heliga staden Jerusalem, som
kom ner ur himlen från Gud, full av Guds härlighet. Och den lyste
som den dyrbaraste ädelsten, som en kristallklar jaspis. Den hade en
stor och hög mur och tolv portar, och vid portarna tolv änglar, och
namn var skrivna där, namnen på Israels tolv stammar. I öster var
tre portar, i norr tre portar, i söder tre portar och i väster tre
portar. Stadsmuren hade tolv grundstenar, och på dem stod tolv namn,
Lammets tolv apostlar.
När man läser
ovanstående text och begrundar den ringa start som beskrivs i den
andra skapelseberättelsen och i berättelsen om syndafallet fylls
man av en insikt. Hela skapelsen ska ses som ett frö som i tidens
längd utvecklats till det nya Jerusalem och tar sin plats i himmelen
hos Gud. Allt startar i något som tillsynes verkar oansenligt men
som i en tillväxtprocess förvandlas till något helt fantastiskt.
De lagar som styr den förvandlingen formades i tidens begynnelse och
är beskriva i den första skapelseberättelsen. Den andra
skapelseberättelsen beskriver den kreativa och iterativa process som
blir kännetecknande för utvecklingen av den brud som Gud friköpt
och därmed blivit värdig att leva i den allsmäktiges närvaro i
evighet.
Skapelseberättelserna
visar oss två sidor av Gud. Två sidor som vi sedan möter i de två
förbunden; det gamla och det nya förbundet. Ur detta kan vi lära
oss att Guds gärningar sker i olika faser där den ena fasen är en
förutsättning för den andra. Lagen gavs för att ge kännedom om
synd och sätta ramarna för vårt andliga liv. Nåden kom för att
friköpa oss till ett rättfärdigt liv så att vi kan få dra nytta
av den kraft som finns i den lag som gavs genom det gamla förbundet.
I nåden finns ett personligt engagemang från Guds sida som formar
oss till hans avbild. Genom historien vävs vi samman och en brud
formas som är av samma sort, födda av samma ande och tagen från en
och samma kropp, skapade till Guds avbild. Vi förstår att skapelsen
inte är klar förrän det som står i Uppenbarelseboken sker. I
bibeln sista bok
Upp 22:1-5. Och han visade mig en
flod med livets vatten, klar som kristall, som rann från Guds och
Lammets tron. Mitt på den stora gatan, med floden på ömse sidor,
stod livets träd, som bär frukt tolv gånger om året och ger sin
skörd varje månad, och trädets blad är läkemedel för folken.
Och ingen förbannelse skall finnas mer. Guds och Lammets tron skall
stå i staden, och hans tjänare skall tjäna honom. De skall se hans
ansikte, och de skall bära hans namn på sin panna. Och det skall
inte mer bli natt, och ingen behöver längre ljus från någon lampa
eller solens ljus, ty Herren Gud skall lysa över dem. Och de skall
vara kungar i evigheters evighet.
Bibelns första och
sista bok knyts på detta sätt samman. Skapelsens frö har
utvecklats och blivit en underbar sak, precis såsom Gud tänkt och
önskat i sitt hjärta. Inför Guds tron står ett folk som av fri
vilja valt att ge upp sitt eget liv för att leva av för honom i
evighet. En äkta kärlekshistoria.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar