I
skapelseberättelsen är frukt och frön något mycket centralt.
Frukt och fröbärande växter var den föda som Gud gav till
människan.
1 Mos 1:29. Gud sade: ”Jag ger er
alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i
sin frukt; detta skall ni ha att äta.
Av de orden förstår
vi att frön är något viktigt för Gud. Han har gett människan
frön till föda. Alla frukter innehåller frön. Gud använder samma
språk för de fysiska som det andliga. Människan skall inte leva
bara av bröd, utan av varje ord som utgår ur Guds mun. (Matt
4:4). Andens frukt har också frön som innehåller liv. När dessa
frön når jorden ger de nya träd och mer frukt. Det är värt att
understryka att när Gud skapade ett hem för människan så fyllde
han skafferiet med mat i form av frukt och frön. Gud ger oss ibland
bröd i form av frön.
1 Mos 2:8-9. Och Herren Gud
planterade en trädgård österut, i Eden, och satte där människan
som han hade format. Herren Gud lät alla slags träd växa upp ur
marken, sådana som var ljuvliga att se på och goda att äta av.
Mitt i trädgården stod livets träd och trädet som ger kunskap om
gott och ont.
Gud planterade alla
sorters träd i sin trädgård. Där fanns säkert äppelträd,
bananträd, kokospalmer, plommonträd, och körsbärsträd. Han
nämner dock inte dessa vid namn utan de beskrivs på ett samlat sätt
med orden alla slags träd, sådana som var ljuvliga att se på
och goda att äta av. Däremot tar Gud upp livets träd och
trädet som ger kunskap om gott och ont på ett speciellt sätt.
Skälet till detta är att dessa träd är speciella. De var inga
vanliga träd vars syfte var att endast ge näring åt vår kropp
utan detta var träd som hade en tydlig andlig dimension. Alla övriga
träd bar frukt vars effekt på människan var riktade till livet på
jorden. Dessa två träd var andliga träd med frukt vars effekt på
människan också påverkade hennes relation med Gud och det
himmelska.
Gud vill genom att
likställa jordiska och himmelska träd lära oss förstå det
himmelska genom den erfarenhet vi kan ha på jorden. Att de stod i
Edens lustgård betyder att de också hade en rent jordisk betydelse.
De fanns ju i en fysisk form i trädgården. Livets träd finns
omnämnt på fler ställen i Bibeln. Det har en central roll i
Uppenbarelsebokens sista kapitel.
Upp 22:1-2. Och
han visade mig en flod med livets vatten, klar som kristall, som rann
från Guds och Lammets tron. Mitt på den stora gatan, med floden på
ömse sidor, stod livets träd, som bär frukt tolv gånger om året
och ger sin skörd varje månad, och trädets blad är läkemedel för
folken.
Texten visar oss en
bild från den nya himmel och nya jord som kommer att uppstå vid
tidens ände. Det är en ordning som följer med Guds barns
förhärligande vid uppståndelsen dag. Paulus skriver att hela
skapelsen suckar och längtar till den ska få klä sig i en andlig
dimension och bli född på nytt. Vi känner igen två saker från
Edens lustgård och det är flödet med vatten som vattnar träden
och det är livets träd med rötter djupt rotade i det vattenflödet.
När man betänker den ordning som fanns i Eden och finns i himmelen
så är det också relevant att fundera över det Jesus säger om
trädgården i vårt hjärta.
Jesus säger i Joh
7:38-39. Den som tror på mig, ur hans inre skall flyta strömmar
av levande vatten, som skriften säger.” Detta sade han om Anden,
som de som trodde på honom skulle få.
Människan blev
skapad från jord på marken och människans hjärta är en jordmån
för Guds planteringar. Jesus visar oss hur vi kan få ett inre flöde
med levande vatten (livets vatten) genom tron på honom. I vår
hjärtas trädgård finns också livets träd planterat. Det är en
del av himmelriket inom oss. Uppenbarelseboken beskriver den effekt
som bladen från livets träd har på människorna. Bladen fungerade
som en medicin (ett läkemedel) och helade sjukdomar.
I Jesu undervisning
om himmelriket var helande och läkedom mycket central. Det var en
självklar del i de gåvor som himmelriket hade med sig till folket.
Därför ägnade han stor tid till att bota sjuka och befria plågade
människor. Även om det inte står uttryckligen i
skapelseberättelsen så får vi utgå från att livets träd har
samma funktion och kraft igenom tiden. Därmed förstår vi också
att Gud hade gett dem helandets välsignelse genom livets träd.
Växter av olika slag har genom alla tider fungerat som läkemedel
för människan. Vi är också väl förtrogen med växter som ger
smärtlindring och som brukats och ibland missbrukats av människan
genom historien. Det finns också ett livets träd planterat i våra
hjärtan som kan nås genom umgänget med Gud i det fördolda.
Ett av träden, det
som ger kunskap om gott och ont, hade en effekt som gjorde att
människan skulle dö om hon åt av den. I grundtexten har begreppet
ont och gott en vidare betydelse. Den mekaniska översättningen av
skapelseberättelsen använder följande engelska sätt att beskriva
trädet; a tree of the discernment of function and dysfunction
d v s ett träd för urskiljandet av funktion och dysfunktion. Trädet
gav den som åt av det förmågan att urskilja vad som var
funktionellt eller dysfunktionellt.
Trädet ger med
andra ord förmågan och fallenheten att döma, och den förmågan
riktar sig både inåt och utåt. Med en sådan egenskap kommer ett
oerhört ansvar, både för det inre och yttre livet. Jesus uttrycker
det ansvaret på följande sätt.
Matt 7:1-2. Döm
inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom som ni dömer med skall
ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp
åt er.
Trädets frukt har
den effekten att den som äter den inte kan undgå att mäta det
funktionella eller dysfunktionella i sitt eget liv eller i sin
omgivningen. Den förmåga som trädet gav hade en oerhörd tyngd och
endast den som kan leva helt funktionellt förmår att bära
förmågan. Alla andra kommer att dö av den tyngd som följer med
den förmåga de fått. Vi känner historien och Adam och Eva äter
av trädet och de blir förvisade från Edens trädgård med följande
motivation.
1 Mos 3:22-24. Herren Gud sade:
”Människan har blivit som en av oss, med kunskap om gott och ont.
Nu får hon inte plocka och äta också av livets träd, så att hon
lever för alltid.” Och Herren Gud förvisade människan från
Edens trädgård och lät henne bruka jorden varav hon var tagen. Han
drev ut människan, och öster om Edens trädgård satte han
keruberna och det ljungande svärdet att vakta vägen till livets
träd.
Människan blev
utvisad från Eden för att vi inte skulle äta av livets träd och
därmed inte kunna dö rent fysiskt. Livets träd höll människan
vid liv fysiskt och så länge de kunde äta från det trädet skulle
de leva rent fysiskt.
Gud lät människan
bruka jorden varav hon var tagen. I de orden ligger domen att inte
kunna bruka det andliga, det liv till vilket vi var skapade. Gud
satte keruber att vakta vägen in till det andliga. Deras placering
öster om Eden visar oss att de fanns kvar i den riktning där solen
gott ner, där Guds ljus hade lämnat jordens yta. Vägen till det
andliga och till livets träd vaktas av ett ljungande svärd, av det
levande Guds ord, Jesus. När Johannes möter Jesus i sin himmelska
skepnad beskriver han honom på följande sätt.
Upp 1:12-16. Jag
vände mig om för att se rösten som talade till mig. Och när jag
vände mig om såg jag sju lampställ av guld, och mitt bland
lampställen såg jag någon som var lik en människoson, i fotsid
klädnad och med ett bälte av guld om bröstet. Hans huvud och hår
var vitt som vit ull, som snö, och hans ögon var som eldslågor.
Hans fötter liknade gyllene brons när den glöder i smältugnen,
och hans röst var som rösten av stora vatten. I sin högra hand
höll han sju stjärnor, och ur hans mun kom ett skarpt, tveeggat
svärd, och hans ansikte var som solen när den lyser i sin kraft.
När lärjungarna
frågar Jesus om vägen till Guds boning svarar Jesus: Jag är
vägen, sanningen och livet.
Joh 1:14. Känn ingen oro. Tro på
Gud, och tro på mig. I min faders hus finns många rum. Skulle jag
annars säga att jag går bort för att bereda plats för er? Och om
jag nu går bort och bereder plats för er, så skall jag komma
tillbaka och hämta er till mig, för att också ni skall vara där
jag är. Och vägen dit jag går, den känner ni.” Tomas sade:
”Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?”
Jesus svarade: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer
till Fadern utom genom mig. Om ni har lärt känna mig skall ni också
lära känna min fader. Ni känner honom redan nu och ni har sett
honom.”
Jesus beskriver
vårt nya hem och vägen tillbaka till det hem som Gud berett åt dem
som tror. Jesus är porten till himmelriket och det är omöjligt att
nå fram till livets träd utan att passera genom honom. När Jesus
föddes här på jorden gick ett nytt ljus upp för alla människor
och Gud började sitt verk här på jorden igen. Dörren öppnades in
till livets träd för var och en som tror på Jesus. Jesus är också
sanningen, den verkliga kunskapen, den som människan alltid törstat
efter. Djävulen utnyttjade den törsten för att förleda henne.
Kunskapens träd på
gott och ont ingick i Guds skapelse och ingick i den perfekta
skapelsen. När Gud sade att allt var funktionellt eller gott så
ingick kunskapens träd på gott och ont i det slutomdömet. Frukten
från kunskapens träd på gott och ont liknar på många sätt
lagens ord. Lagen gavs till människan för att hon skulle förstå
vad som är rätt och fel, gott eller ont, funktionellt eller
dysfunktionellt. Den som söker att blidka Gud genom laggärningar
kommer att finna att lagens frukt leder till döden. Trots det är
lagen given av Gud. Den rika ynglingen i Matt 19 som kom fram till
Jesus kände inom sig att han han var dömd. Trots att han följt
lagen saknades något. Han var naken. Han visste inom sig att han
inte hade evigt liv. Han saknade ett andligt liv och kände
instinktivt att jorden var och förblev hans öde.
Den rika ynglingen
liknar Job. Jobs bok anses vara den äldsta boken i bibeln. Den
innehåller en beskrivning av en man som på ett oförvitligt sätt
levt efter Guds bud men som drabbas av olycka. Boken inleds med en
scen i från himmelen. Guds söner kommer inför Guds ansikte och
bland dem finns en figur som kallas åklagaren. Namnet på figuren
förklarar hans roll. Åklagaren hade tillträde inför Guds ansikte
och tilläts föra talan mot människorna. Utgångspunkten i
anklagelsen är att Jobs karaktär och godhet beror på att Gud har
visat honom sådan omsorg. Åklagaren menar att det som Job visar är
inte hans sanna natur. Om omständigheterna runt Job skulle ändras
så skulle också det goda i honom försvinna.
Åklagarens
argument är väl riktat. Vi kan förstå det om vi tänker på en av
vår världs mest populära teman för sagor. När en mycket stor och
mäktig härskare söker en kvinna för att dela hans liv infinner
sig ett dilemma. Älskar kvinnan härskaren för den han är eller
för den makt och de resurser som han kan ge? Är kärleken mer än
egenkärlek? Åklagaren menar att Jobs godhet beror på Guds godhet
och inte på Jobs egen godhet.
Trots att Åklagaren
får möjlighet att ta ifrån Job allt utom hans liv så förbannar
inte Job Gud utan håller fast vid sin Gudsfruktan. Åklagaren sänder
då tre vänner till Job för att också mentalt attackera och
anklaga honom. Job befinner sig i en situation där han förlorat
allt, är svårt sjuk, och samtidigt anklagas han felaktigt av sina
vänner för att ha levt ett dubbelliv och att det som hänt honom är
något han förtjänar. En större frestelse eller prövning kan
ingen utsättas för utan att personen också mister sitt liv. I den
situationen möter Job den svåraste frestelsen för oss människor,
nämligen frestelsen att tycka synd om oss själva. När denna
självömkan når oss genom vår svaghet transformeras vi till att
bli en som anklagar, och hamnar på åklagarens sida.
Resultatet blir att
Jobs hjärta fylls med bitterhet mot Gud. I bitterheten knyter vi en
hand mot Gud och hävdar vår rätt mot honom. Vi gör honom till vår
jämlike och försöker sätta oss till dom över honom. Job hade
inte syndat innan prövningen men i prövningsstund klarar inte Job
längre trycket.
Job
27:2-6. Så sant Gud lever, han som vägrar mig min rätt, den
Väldige, som fyllt mig med bitterhet: Så länge jag har liv i mig
och Gud låter mig andas skall jag aldrig ta en lögn i min mun,
aldrig låta falskhet komma över mina läppar. Aldrig att jag ger er
rätt! Till min död vidhåller jag min oskuld. Jag står fast vid
min rättfärdighet och vägrar att ge upp den, jag har ingenting att
förebrå mig.
Job anklagar Gud
för att på ett orättfärdigt sätt ha skadat honom och förvägrat
honom hans rätt. Job vidhåller sin rätt att bli välsignad. När
han inte blir det fylls han av bitterhet mot Gud. Han hävdar att det
är Gud som fyllt honom med bitterhet. Bitterhetens källa ligger i
tanken på att man har förvägrats sin rätt. Job bedyrar sin oskuld
när vännerna anklagar honom. Den prövning han möter fyller honom
med bitterhet och han faller till sist i synd utan att själv märka
det.
Den fjärde
personen som besöker Job heter Elihu och är en yngling. Han förstår
situationen och påvisar för Job att han inte har rätt att anklaga
Gud och att bitterheten har fått ett grepp över Jobs liv. När
Elihu har talat färdigt kliver Gud in på scenen. Nu är åklagarens
mandat över. Gud går till rätta med Job.
Job 38:1-3. Herren svarade Job ur
stormen: Vem är du som höljer min visa plan i mörker med ord utan
förnuft? Gör dig redo, var en man, ge mig besked när jag frågar!
Något har hänt
med Job under prövningen. Innan prövningen sa Gud följande om Job
till åklagaren.
Job 1:8. Herren frågade: ”Lade du
märke till min tjänare Job? På hela jorden finns ingen så
oförvitlig och rättrådig som han, ingen som så fruktar Gud och
skyr allt ont.”
Job har brutits ner
under prövningen. Vi läser om hur bitterhetens logik fungerar när
Gud talar till Job.
Job 40:1-3. Herren svarade Job ur
stormen: Gör dig redo, var en man, ge mig besked när jag frågar.
Vill du sätta min rättvisa i fråga, förklara mig skyldig för att
själv bli frikänd?
Bitterheten
förvandlar människan till en åklagare. I prövningens stund
framkallas den fallna människans natur och anklagelsen mot Gud
framträder. Synden hävdar sig ha rätt mot Gud. Det är syndens
kärna. Hur kan skapelsen sätta sig till dom över skaparen? Vi har
inte den överblicken och kan inte se in i framtiden hur Guds plan
för vårt liv leder till något ännu härligare än det vi tror oss
förlorat. Gud frågar Job om han förstår meningen med skapelsen?
Kan han överblicka Guds plan? Kan han förstå Guds godhet genom
allt som sker?
Job kommer till
insikt om att han inte kan sätta sig till dom över Gud och vi läser
hur han omvänder sig från den synd som drabbat honom i prövningen.
Job 42:1-6. Job svarade Herren: Jag
vet att du förmår allt, inget du föresatt dig är omöjligt för
dig. ”Vem är du som döljer min visa plan med ord utan förnuft?”
Ja, jag har talat om det jag inte begriper, det som är för högt
för mig, det som jag inte vet något om. ”Lyssna nu, så skall jag
tala, ge mig besked när jag frågar!” Förr hade jag bara hört om
dig, nu har jag sett dig med egna ögon. Jag är tillintetgjord och
ångrar mig, i stoft och aska.
Det är intressant
att se att den enda synd som fanns i Jobs liv var att han inte kunde
låta bli att försöka sätta sig till dom över Gud i prövningens
stund. I sitt svar till Gud visar Job att han trots sin godhet innan
prövningen inte kände vem Gud var. Det saknades en relation som
kunde bära i mörkret. Prövningen öppnar Jobs ögon för vem Gud
är och att Gud trots allt ändå älskar honom även om han syndat.
För första gången möter Job Gud som en förlåtande Gud.
Job hade samma arv
som vi och som vi fått genom att Adam och Eva åt av frukten från
kunskapens träd på gott och ont. I det tillsynes dysfunktionella
fann Job en anledning att anklaga Gud. Hur omöjligt är det inte att
bära den förmåga som vi fick av kunskapens träd när livets
prövningar drabbar oss. Hur ska människan kunna undvika att endera
anklaga sig själv eller Gud i sin nakenhet i närvaron av det
fullkomliga?
När Job ödmjukar
sig inför Gud upprättas han och Gud går till rätta med dem som
anklagat honom. De tre vänner som biträtt åklagaren uppmanas att
omvända sig och när Job ber för dem skall Gud förlåta dem.
Job 42:10. När Job bad för sina
vänner återupprättade Herren honom och gav honom dubbelt så
mycket som han hade ägt förut.
Jobs bok visar oss
att människan i sin nakenhet har blivit lik åklagaren och att
bitterhetens bägare ständigt är människans följeslagare. Den som
äter av kunskapens träd på gott och ont och inte har styrkan eller
karaktären att bära förmågan förvandlas till en åklagare som
sprider död omkring sig. Den förmågan som trädets frukt ger kan
endast bäras av Gud. Människan var inte skapad att bära det som
Gud bär. Inget skapat kan bära det som Gud bär men alla har
friheten att få välja att försöka. Högmod går före fall men de
ödmjuka upprättar Gud. Det är en universell lag som gäller genom
alla tider.
Jobs berättelse
visar oss den väg som lagens väg leder till. Rättfärdighet enligt
den standard som Gud har innefattar ödmjukhet intill det yttersta.
Job får beträda den väg som Jesus senare skulle vandra. Lidandets
väg till dess yttersta gräns. Job klarade sig en bra bit. Han var
en fantastisk människa men när trycket ökade klarade han inte
provet. Jesus klarade att dricka den bärgare som ingen annan klarat
utan att falla i bitterhet eller att tappa tron. Därför upprättade
Gud honom och satte honom över allt. Job blev också upprättade när
han ödmjukade sig trots att han föll i prövningens stund. Han fick
lära känna Guds nåd, den som Gud ger genom Jesus Kristus.
Lagens bokstav,
kunskapen om gott och ont, har samma effekt på oss som trädets
frukt i Edens lustgård. Om vi väljer att leva av den söker vi en
egen rättfärdighet och då gäller fortfarande Guds ord: den som
äter av den frukten kommer att dö. Frukten bär med sig en
bitterhet som dödar. Att inte förlita sig på Guds nåd innebär
att bitterhet kan slå rot i vårt hjärta.
Hebr 12:15. Vaka över att ingen
kommer bort från Guds nåd och att inte någon bitter rot skjuter
skott och blir ett fördärv som angriper många.
Att irra sig bort
från Guds nåd, den nåd som Job fick erfara, innebär att bitterhet
väntar och med den följer döden. Livets träd finner den som tar
emot Guds förlåtelse och lär känna Guds sanna identitet,
kärleken, som uppenbarades genom Jesus Kristus Guds son.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar