I några bloggar
kommer Jesu gärningar i den gränstrakt som kallades Dekapolis att
belysas. Dekapolis låg öster om Tiberias sjö och Jesus besökte
området vid flera tillfällen. I dag är hela området öken och det
tyder på att regionen på sikt förlorade den välsignelse som det en
gång hade.
Dekapolis var en
modern grekisk miljö och hellenismen gav pulsen i städernas inre liv.
I området fanns tio städer som alla grundats av krigare från
Alexander den stores arme. Vid Jesu tid var detta utposter mot den
östra gränsen av det romerska riket. Här drevs handel mot öst och
området var en kulturell smältdegel.
När Jesus berättar
om den förlorade sonen som reste till ett annat land så var det med
stor sannolikhet till området Dekapolis som sonen flyttat. Här
fanns ett liv i utsvävningar (sexuell lössläppthet, användning av
droger och alkohol, avgudadyrkan) och man både åt och offrade svin
regelmässigt. Den förlorade sonen blir ju en svinaherde av det slag
som finns beskrivna i några av evangeliernas berättelser från
området.
Jesus besökte
flera gånger det här området och vi kan se i evangelierna att det
kom många från området Dekapolis för att följa Jesus. Ett av
brödundren som Jesus gjorde verkar vara i Dekapolisområdet.
Varför vandrade
Jesus i detta syndiga område?
Troligtvis beror
det på att detta område var en stor frestelse för många unga
judar. Precis som den förlorade sonen fanns det unga judar i området
som hade vänt sin religion ryggen och lät sig influeras av den för
den tiden starkaste kulturella supermakten Grekland. Här fanns ett
rikt kulturutbud, filosofer, utbildningsinstitut, och ett nöjesliv
som var långt mer avancerat än i Israel.
Jesus kom för att
söka upp det förlorade och hela det sargade. Han rörde sig i
områden där det fanns trasiga sökare. Man kan utgå från att det
fanns många förlorade söner med föräldrar i Israel och där
mamma eller pappa bad till Gud för sina barn.
Vid ett tillfälle bestämmer sig Jesus
för att åka båt över till Dekapolis. Berättelsen är välkänd
och vi ofta läst den utan att riktigt sätta in den i sitt
sammanhang. Vi är ju vana att läsa Bibeln i korta sekvenser och det
är lätt att missa poänger som kommer av det sammanhang där texten
återfinns. Låt oss betrakta ett längre bibelsammanhang i Markus
evangelium.
Mark 4:35-41. På kvällen samma dag
sade han till dem: ”Låt oss fara över till andra sidan.” De
lämnade folket och tog honom med sig i båten som han satt i, och
andra båtar följde med. Då kom en häftig stormby och vågorna
slog in i båten, så att den var nära att fyllas. Själv låg han
och sov i aktern med huvudet på dynan. De väckte honom och sade:
”Mästare, bryr du dig inte om att vi går under?” Han vaknade
och hutade åt vinden och sade till sjön: ”Tig! Håll tyst!”
Vinden lade sig och det blev alldeles lugnt. Och han sade till dem:
”Varför är ni rädda? Har ni ännu ingen tro?” Då greps de av
stor fruktan och sade till varandra: ”Vem är han? Till och med
vinden och sjön lyder honom.”
Texten är bekant och den handlar om
hur Jesus stillar stormen. Många människor har funnit tröst i den
berättelsen och man har kunnat relatera till stormen som svårigheter
och oroligheter i livet. Med Jesus i båten behöver vi inte vara
oroliga. Han kan stilla stormen. Den undervisningen lyfter oss och
stärker vår tro på Guds omsorg i våra hjärtan.
I vilket sammanhang finns texten?
Sammanhanget verkar ju vara viktigt då Markus inleder sekvensen med
att koppla tiden till kvällen samma dag som allt övrigt han skrivit
om hände. På kvällen samma dag sade han till dem: ”Låt oss
fara över till andra sidan.” Vi kan notera att Jesus inte ger
något skäl till att de ska åka över sjön. Man kan också notera
att det var fler än en båt som följde med över vattnet. Det fanns
alltså många vittnen till det som var på väg att hända.
I vilket sammanhang finner vi texten?
Markus berättar om hur Jesu hem i Kafarnaum fylls på med människor.
Mark 3:20. När Jesus kom hem
samlades folket på nytt, så att han och lärjungarna inte ens kom
åt att äta.
Det verkar som om folksamlingarna
börjar bli störande för omgivningen och Jesu anhöriga kommer för
att ta reda på honom.
Mark 3:21. Hans anhöriga fick höra
det och gav sig i väg för att ta hand om honom; de menade att han
var från sina sinnen.
Nu var ju inte Jesus alls från sina
sinnen och hans anhöriga får åka hem igen. Jesus flyttar
undervisningen bort från sitt hem för att predika vid sjön. Allt
detta är upptakten till det sammanhang där vår text är hämtad.
Mark 4:1. Sedan började han
undervisa vid sjön igen. Massor av folk samlades kring honom, och
därför steg han i en båt och satt i den ute på vattnet medan
folket stod på stranden.
Det samlades så mycket folk att det
blev ett logistiskt problem. Att samlas vid sjön blev en lösning
som ordnade upp logistiken något. Det är uppenbart från
sammanhanget att Jesus arbetade hårt och fick både lite mat och
lite vila. Hans anhöriga blev orolig för honom.
Vad var det då som Jesus undervisade?
Vi läser om att Jesus undervisade i
liknelser för folket. När folket hade lämnat fortsatte han sin
undervisning och talade klarspråk med lärjungarna.
Mark 4:10. När han blev ensam med
de tolv och de andra som var med honom frågade de honom om
liknelserna.
Jesus förklarade liknelsernas
betydelse för lärjungar. Många av liknelserna handlade om tro på
Gud. Vi känner igen liknelsen om senapskornet och om såningsmannen.
Mark 4:33-34. Med många sådana
liknelser förkunnade han ordet för dem, så långt de nu kunde
fatta det. Han talade bara i liknelser till dem, men när han hade
blivit ensam med lärjungarna förklarade han allt.
Det var vid en av
alla dessa dagar som Jesus sa: ”Låt oss fara över till andra
sidan.” Det är uppenbart att det fanns ett syfte med resan. Jesus
visste vad det var men han delade inte med sig av orsaken till resan.
Jesus är trött eftersom han undervisat intensivt under en period.
Han lägger sig för att sova och somnar. Då blir det plötsligt
dåligt väder. Vågorna blir riktigt kraftfulla. Kanske ser de andra
båtarna att det blir oväder och vänder in mot land eller också
finns de med och hela den lilla flottan ansätts av stormen.
Ur sammanhanget
inser vi att Jesus är mycket trött och utarbetad. När han försöker
sova så är det något som vill störa. Det är som om något vill
hindra honom att få den vila som han behöver. Jesus verkar sova
mycket djupt vilket nog betyder att Jesus var riktigt trött men
också att han bar på en stark inre frid.
Jesus fortsätter
sova och till slut väcker lärjungarna honom. Bryr du dig inte om
att vi håller på att gå under? Lärjungarna är riktigt rädda.
Dessa erfarna sjömän vet att detta är en farlig situation. Jesus
reser sig upp och talar strängt till vinden. Tig, Håll tyst! Vinden
lägger sig och det blir stilla.
Det är klart att
detta var något som skakade om lärjungarna och alla de som följde
med i de andra båtarna. Till och med vinden lyder honom.
Vi vet inte vad som
händer efter det att stormen stillats. Lade sig Jesus ner för att
sova igen eller hade han redan fått den vila han behövde? Även om
inte texten ger oss någon vägledning så torde det tagit en viss
tid att komma in till land vilket borde ha gett Jesus viss tid att
vila inför det som skulle hända.
Men varför skulle
Jesus åka över sjön? Så fort Jesus anländer på den andra sidan
händer något dramatiskt.
Mark 5:1-10. De kom över till
trakten av Gerasa på andra sidan sjön. När Jesus steg ur båten
kom en man emot honom från gravarna. Han var besatt av en oren ande
och hade sitt tillhåll bland gravarna. Inte ens med kedjor kunde man
längre binda honom. Flera gånger hade han bundits till händer och
fötter, men han hade slitit av kedjorna och sprängt bojorna, och
ingen kunde få bukt med honom. Dag och natt höll han till bland
gravarna eller uppe i bergen och skrek och sargade sig med stenar.
När han nu på långt håll fick se Jesus sprang han fram och föll
ner för honom och ropade högt: ”Vad har du med mig att göra,
Jesus, du den högste Gudens son? Jag besvär dig vid Gud: Plåga mig
inte!” Jesus hade nämligen just sagt åt honom: ”Far ut ur
mannen, du orena ande!” Nu frågade han: ”Vad heter du?” Mannen
svarade: ”Legion heter jag, för vi är många.” Och han bad
honom enträget att inte driva dem från trakten.
När Jesus kommer i
land möter han nästa storm. Traktens svåraste fall av galenskap.
Mannen som verkar vara helt galen kommer springande mot Jesus. Det är
en ond kraft som tagit över hans liv som driver honom att möta
Jesus vid stranden. Jesus är på väg att driva ut den makt som
plågar mannen då den onda makten talar genom mannens kropp.
Ondskans makt ber om att få stanna i trakten.
Av berättelsen
verkar det som om det finns en koppling mellan den storm som blåste
upp på sjön under resan och det möte som följet får erfara när
de går i land. Kan det vara så att det var ondskans makt som vill
hindra Jesus från att komma fram till mannen? Kan det vara ondskans
makt som stod bakom vinden? Det skulle förklara varför Jesus talar
till vinden så starkt. Tig, håll tyst! Det är ett mycket
kraftfullt uttryck där stormen behandlas nästan som om det vore en
ond andlig kraft. Vi känner ju till att Jesus talade strängt till
de onda andarna att de skulle vara tyst när han befriade människor
som var plågade.
I berättelsen om
Job läser vi något som kan vara en ledtråd till det som sker. Jobs
berättelse inleds med att anklagaren, djävulen, kommer inför Gud
tillsammans med Guds söner. Han utverkar sig rätten att få skada
Jobs liv. Allt vad Job har blir givet i anklagarens hand men han får
inte ta Jobs liv.
Hur går då
djävulen till väga för att skada Job?
Job 1:13-18. En dag när Jobs söner
och döttrar var på fest hemma hos den äldste brodern kom en
budbärare till Job och sade: ”Oxarna gick för plogen och åsnorna
betade bredvid. Då kom sabeerna och rövade bort dem och högg ner
folket. Jag ensam kom undan och kan berätta det för dig.” Medan
han ännu talade kom en till och sade: ”Guds eld slog ner från
himlen och brände ihjäl fåren och folket. Jag ensam kom undan och
kan berätta det för dig.” Medan han ännu talade kom en till och
berättade: ”Kaldeerna anföll med tre horder, de tog kamelerna och
högg ner folket. Jag ensam kom undan och kan berätta det för dig.”
Medan han ännu talade kom en till och sade: ”Dina söner och
döttrar var på fest hemma hos den äldste brodern. Då kom en
väldig stormby farande från öknen. Den tog tag i husets fyra hörn,
och huset föll samman över folket och alla dog. Jag ensam kom undan
och kan berätta det för dig.”
De verktyg som
djävulen använde var; ett åskväder med ljungeld, onda människor
som var våldsverkare och tjuvar, samt en stormby (orkan) som rev
sönder det hus där de var. Det är alltså uppenbart att ondskan
förfogar över väder och vind om Gud tillåter det. Ur det
perspektivet är det rimligt att tolka Jesu starka ord till stormen
som även riktat till den andliga kraft som låg bakom angreppet.
När Jesus kommer i
land mötte han det som var orsaken att han kom till andra sidan
sjön. Jesus måste ha vetat vad som skulle ske och vad som var målet
med resan. Texten fortsätter på följande sätt.
Mark 5:11-17. Nu gick där en stor
svinhjord och betade på bergssluttningen. Andarna bad honom: ”Skicka
bort oss till svinen, så kan vi fara in i dem!” Det lät han dem
göra. Och de orena andarna for ut ur mannen och in i svinen, och
hjorden rusade utför branten ner i sjön. Omkring två tusen djur
var det, och de drunknade i sjön. Svinvaktarna sprang därifrån och
berättade alltsammans i staden och ute på landet, och folk gick för
att se vad som hade hänt. De kom till Jesus och såg den besatte,
han som hade haft legionen i sig, sitta där klädd och vid sina
sinnen, och de blev förskräckta. Och ögonvittnena berättade vad
som hade hänt med den besatte, och om svinen. Då uppmanade de Jesus
att lämna deras område.
Andarna i mannen
förhandlar för att få stanna i regionen. Notera att de söker sig
till en svinjord som ju består av orena djur. Jesus tillåter att de
far in i jorden och att de får förstöra den näring som de som
äger svinen driver. Att svinen fanns på platsen indikerar hur
ogudaktig trakten var. Det visar sig också när människorna i
staden får se den befriade mannen sitta frisk med Jesus. De ber
Jesus lämna deras trakt. De inser att deras syndiga liv måste
ändras om han blir kvar. De älskade mörkret mer än det ljus som
Jesus erbjöd. Jesus sänder hem mannen till sin familj för att han
ska berätta för dem vad som hänt.
Mark 5:18-20.
När han steg i båten bad mannen som hade varit besatt att få följa
med honom. Men han lät honom inte göra det utan sade: ”Gå hem
till de dina och berätta för dem om allt som Herren har gjort med
dig, hur han förbarmade sig över dig.” Då gick mannen sin väg
och lät alla i Dekapolis höra vad Jesus hade gjort med honom, och
överallt häpnade man.
Kanske fanns det en
familj där hemma som ropat till Gud för sin son eller sin släkting.
Kanske var Jesu resa över sjön ett svar på den bönen. Tänk om
stormen var ett försök för ondskan att hindra Jesus från att
komma över till andra sidan sjön för att bota mannen och svara på
familjens bön.
Berättelsen ger
oss inte några säkra detaljer kring motiven för resan och inte
heller vad som hände med mannen senare. Det vi vet är att Jesus,
efter det att mannen blivit botad, bestämmer sig för att åka
tillbaka. Det är ett tydligt tecken på att Jesu uppdrag på andra
sidan sjön handlade om just den besatte mannen.
Mark 5:21. När Jesus hade farit
tillbaka till andra sidan sjön samlades mycket folk omkring honom.
Jesus hade avbrutit
sin undervisning för att åka över till Dekapolis och plantera ett
frö. Fröet var den besatte mannen som vände tillbaka till sin
familj för att berätta om vad Jesus hade gjort. Jesus handling
visar oss i praktiken vad han menar med sina liknelser om
såningsmannen och om senapskornet.
I nästa veckas
blogg analyserar vi händelsen lite djupare ur ett andligt perspektiv
utifrån Ps 107. Jesu besök i Dekapolis innehåller mycket
information om hur det andliga fungerar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar