Filmen Exspelled– no intelligence allowed tar upp ett tema som alltid varit
aktuellt, även på Jesus tid men då i ett lite annat format.
Richard Dawkin, som är en känd ateist, sätter ord på frågan i
slutet av filmen. Varför visar inte Gud upp sig och gör slut på
alla tvivel?
Visst vore det
enklare om Gud löste upp all debatt och allt ifrågasättande?
Exakt denna fråga
ställde också dåtidens akademi: Sedan sade några skriftlärda
och fariseer till honom: ”Mästare, vi vill se dig göra ett
tecken.” Han svarade: ”Detta onda och trolösa släkte kräver
ett tecken, men det skall inte få något annat tecken än
Jona-tecknet. Ty liksom profeten Jona var i den stora fiskens buk i
tre dagar och tre nätter skall Människosonen vara i jordens inre i
tre dagar och tre nätter. Folk från Nineve skall uppstå vid domen
tillsammans med detta släkte och bli dess dom. Ty de omvände sig
vid Jonas förkunnelse, men här finns något som är förmer än
Jona. Söderns drottning skall uppstå vid domen tillsammans med
detta släkte och bli dess dom. Ty hon kom från jordens yttersta
gräns för att lyssna till Salomos vishet, men här finns något som
är förmer än Salomo.
Jesus är mycket
skarp i sitt svar. Skälet till att de inte får ett sådant tecken
är att Gud inte vill ge dem något annat tecken än Jona tecken. I
svaret ligger en gudomlig ordning och den handlar om att det är det
skapade som sätts på prov och inte skaparen. Det finns ett prov som
alla människor ställs inför och det är huruvida vi vill söka Gud
eller inte.
Jesus syskon trodde
inte på Jesus i början av hans gärning och de ställde en liknande
fråga.
Judarnas lövhyddefest närmade sig.
Hans bröder sade då till honom: ”Stanna inte här utan gå till
Judeen, så att också dina lärjungar får se dina gärningar. Ingen
verkar i skymundan om han vill bli allmänt känd. Om du gör sådana
ting, visa dig då för världen.” Inte heller hans bröder trodde
på honom. Men Jesus sade till dem: ”Min tid är ännu inte inne,
men för er är det alltid rätt tid. Er kan världen inte hata, men
mig hatar den därför att jag vittnar om att dess gärningar är
onda. Gå ni upp till högtiden. Jag gör det inte den här gången,
min tid är ännu inte inne.”Och han stannade själv kvar i
Galileen.
Hans bröder hade
just denna fråga, varför visar du inte upp dig? Så här blir du ju
inte känd? Hur ska du kunna övertyga världen om du inte linjerar
upp dig i givna maktstrukturer?
Jesus väljer dock
att gå sin egen väg. Guds vägar är inte människors vägar. Det
är intressant att Jesus väljer att undvika maktens väg. Han gör
en poäng av en annan strategi som Gud har valt.
I Matt 11:25 står
det: Vid den tiden sade Jesus: ”Jag prisar dig, fader, himlens
och jordens herre, för att du har dolt detta för de lärda och
kloka och uppenbarat det för dem som är som barn. Ja, fader, så
har du bestämt. Allt har min fader anförtrott åt mig. Och ingen
känner Sonen, utom Fadern, och ingen känner Fadern, utom Sonen och
den som Sonen vill uppenbara honom för."
Här svarar Jesus
på Dawkins fråga. Jesus, Sonen, ger inte sin uppenbarelse till
maktens män. Det spelar ingen roll om makten har en religiös
identitet eller en världslig identitet. Jesus har inte kommit för
att kalla dessa. Det står snarare att Gud aktivt valt att dölja
uppenbarelsen för de lärda och kloka.
Vi som kristna
måste förstå denna princip. Det kommer aldrig vara en god strategi
att söka positionera Guds uppenbarelse som en maktstruktur. Den
katolska kyrkan är ett intressant exempel på hur det kan gå när
man skapar en kristen religiös maktstruktur. Makten är i sig en
stor frestelse och det är därför Jesus så tydligt ger
instruktionen om en annan ordning.
Jesus kallade till
sig dem och sade: ”Ni vet att härskarna är herrar över sina folk
och att furstarna har makten över folken. Men så är det inte hos
er. Den som vill vara stor bland er skall vara de andras tjänare,
och den som vill vara den förste bland er skall vara de andras slav.
Inte heller Människosonen har kommit för att bli tjänad, utan för
att tjäna och ge sitt liv till lösen för många.”
Vi som kristna får inte glömma att Guds ord riktar sig till individen och att Jesus själv aktivt valde att inte ta makten i samhället. Jesus fick just den frågan av Pilatus.
Pilatus gick tillbaka in i
residenset och lät kalla till sig Jesus och frågade: ”Så du är
judarnas konung?” Jesus svarade: ”Säger du detta av dig själv,
eller har andra sagt det om mig?” Pilatus sade: ”Jag är väl
ingen jude. Dina landsmän och översteprästerna har överlämnat
dig åt mig. Vad har du gjort?” Jesus svarade: ”Mitt rike hör
inte till denna världen. Om mitt rike hörde till denna världen
hade mina följeslagare kämpat för att jag inte skulle bli utlämnad
åt judarna. Men nu är mitt rike av annat slag.” Pilatus frågade:
”Du är alltså kung?” Jesus svarade: ”Du själv säger att jag
är kung. Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda
sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar
till min röst.”
Jesus är mycket
tydlig med att hans rike inte är av denna världen. Vi som hans
lärjungar ska inte heller göra hans rike till något som han inte
sagt att det är.
Vid ett annat tillfälle berör Jesus samma fråga när han blir satt på prov av dåtidens lärde.
I Matt 22:15 står:
Då gick fariseerna bort och kom
överens om att försöka få fast honom för något han sade. De lät
sina lärjungar och några av Herodes anhängare söka upp honom och
säga: ”Mästare, vi vet att du är uppriktig och verkligen lär
oss Guds väg. Du faller inte undan för någon och ser inte till
personen. Säg oss vad du anser: är det rätt eller inte att betala
skatt till kejsaren?” Jesus märkte deras onda avsikt och sade:
”Hycklare, varför vill ni sätta mig på prov? Visa mig ett mynt
som man betalar skatt med.” De räckte honom en denar, och han
frågade: ”Vems bild och namn är det här?” – ”Kejsarens”,
svarade de. Då sade han till dem: ”Ge då kejsaren det som tillhör
kejsaren och Gud det som tillhör Gud.” När de hörde detta blev
de häpna. De lät honom vara och gick sin väg.
Jesus visar en väg
som står över den världsliga ordningen. Han ge också nedanstående
råd vad gäller ambitioner att styra och döma i världen.
Döm inte, så blir ni inte dömda.
Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått
som ni mäter med skall det mätas upp åt er. Varför ser du flisan
i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget? Och hur
kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga –
du som har en bjälke i ditt öga? Hycklare, ta först bort bjälken
ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders.
Ge inte det som är heligt åt hundarna, och kasta inte era pärlor
åt svinen; de trampar på dem och vänder sig om och sliter sönder
er.
Att kräva gudfruktighet av den icke troende har stora risker. Det är viktigt
att komma ihåg det när man ser en film som Exspelled - no
intelligence allowed.
Hur skulle Jesus
hantera den diskussion som pågår kring evolution kontra intelligent
design?
Jesus ställs inför
en annan vetenskap under sin vandring på jorden. Det är de
skriftlärdas ifrågasättande. De skriftlärda hade vikt sitt liv åt
att studera lagen och att uttolka lagen. De var respekterade och hade
en speciell auktoritet som man byggt upp både genom tradition och
genom hårda studier samt seriösa seminariediskussioner. På många
sätt liknar deras auktoritet den som idag finns inom akademin.
I alla akademiska
sammanhang så är ursprunget en fråga som är högaktuell. De
skriftlärda funderade inte så mycket på människans ursprung men
desto mer kring hur, när och varifrån Messias skulle komma.
När man ska avgöra
trovärdigheten hos Jesus så blir dessa studier avgörande. Vi får
insyn i en sådan diskussion när man håller rådslag kring vad man
ska göra med Jesus. Man hade skickat ut en grupp som skulle fängsla
Jesus och nu kommer de tillbaka för att rapportera.
När deras folk kom tillbaka frågade
översteprästerna och fariseerna: ”Varför har ni inte tagit hit
honom?” De svarade: ”Aldrig har någon människa talat som han.”
Då sade fariseerna till dem: ”Har ni också blivit
vilseledda?Finns det någon i rådet eller bland fariseerna som tror
på honom? Men den stora hopen, som inte kan lagen, den är
förtappad.” Nikodemos, som själv satt i rådet och som tidigare
hade sökt upp Jesus, sade: ”Inte dömer väl vår lag någon utan
att man först har hört honom och tagit reda på vad han gör?” De
svarade: ”Är kanske du också från Galileen? Se efter i skriften,
så skall du finna att ingen profet kommer från Galileen.”
De skriftlärda
väljer att inte höra Jesus om vad han gör och vad som är hans
lära. De bygger sin uppfattning om Jesus på sin egen världsbild,
sin egen kunskap och sina egna studier. De hade kommit fram till i
sina studier att Messias inte kan komma från Galileen vilket i sak
är korrekt. Däremot gav de inte sig tid att ens försöka undersöka
varifrån Jesus verkligen kom. Jesus var född i Betlehem i Judeen
och han flyttade till Galileen som litet barn.
I skrifterna står
det entydigt om ett stort ljus som ska lysa i Galileen. Man ser inte
detta utan fastnar i de ord som slår fast att Messias skulle komma
från Davids hus. Vilket också är korrekt och något som de
skriftlärda hade undervisat Herodes om när Jesus föddes. Herodes
använde den informationen för att döda alla gossebarn i Betlehem
strax efter att Jesus hade fötts där. Gud hade varnat Josef och
Maria och de hade flytt till Egypten.
Det finns
ytterligare en detalj som är förbluffade lik den som lyfts fram av
dagens lärda. Finns det någon i rådet eller bland fariseerna
som tror på honom? Men den stora hopen, som inte kan lagen, den är
förtappad. De lärda tar på sig ett ansvar för folket som
anses sakna förmåga och höjd i tanken. De måste skyddas heter det
i retoriken, annars går de förlorade.
När man studerar
detaljerna mer ingående blir det uppenbart att det fanns en
avgörande sak som gjorde att de skriftlärda hatade Jesus. Jesus
gjorde anspråk på det gudomliga. Allt handlade om Jesu
ursprung. Var han född av Gud eller var han en produkt av naturen?
När det gäller
konflikten mellan Richard Dawkin och de kristna så är det exakt
samma fråga. Är människan från Gud eller inte? I Jesu fall gällde det honom själv. Vem är du, Guds son eller inte?
I Jesu fall ledde
den konflikten till att han korsfästes.
Och översteprästen sade: ”Jag
besvär dig vid den levande Gudens namn att säga oss om du är
Messias, Guds son.” Jesus svarade: ”Du har själv sagt det. Men
jag säger er: efter detta skall ni få se Människosonen sitta på
Maktens högra sida och komma på himlens moln.” Då slet
översteprästen sönder sina kläder och sade: ”Han har hädat.
Vad skall vi nu med vittnen till? Ni har själva hört hädelsen. Vad
säger ni?” De svarade: ”Han förtjänar döden.”
När det gäller frågan om människans ursprung lär inte konflikten ha samma dödliga utgång men Jesus säger: Lärjungen är inte för mer än sin mästare, och har de hatat mig så kommer de att hata er.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar