fredag 14 februari 2014

Varför träder inte Gud fram och visar sig tydligare?

Filmen Exspelled– no intelligence allowed tar upp ett tema som alltid varit aktuellt, även på Jesus tid men då i ett lite annat format. Richard Dawkin, som är en känd ateist, sätter ord på frågan i slutet av filmen. Varför visar inte Gud upp sig och gör slut på alla tvivel?

Visst vore det enklare om Gud löste upp all debatt och allt ifrågasättande?

Exakt denna fråga ställde också dåtidens akademi: Sedan sade några skriftlärda och fariseer till honom: ”Mästare, vi vill se dig göra ett tecken.” Han svarade: ”Detta onda och trolösa släkte kräver ett tecken, men det skall inte få något annat tecken än Jona-tecknet. Ty liksom profeten Jona var i den stora fiskens buk i tre dagar och tre nätter skall Människosonen vara i jordens inre i tre dagar och tre nätter. Folk från Nineve skall uppstå vid domen tillsammans med detta släkte och bli dess dom. Ty de omvände sig vid Jonas förkunnelse, men här finns något som är förmer än Jona. Söderns drottning skall uppstå vid domen tillsammans med detta släkte och bli dess dom. Ty hon kom från jordens yttersta gräns för att lyssna till Salomos vishet, men här finns något som är förmer än Salomo.

Jesus är mycket skarp i sitt svar. Skälet till att de inte får ett sådant tecken är att Gud inte vill ge dem något annat tecken än Jona tecken. I svaret ligger en gudomlig ordning och den handlar om att det är det skapade som sätts på prov och inte skaparen. Det finns ett prov som alla människor ställs inför och det är huruvida vi vill söka Gud eller inte.

Jesus syskon trodde inte på Jesus i början av hans gärning och de ställde en liknande fråga.

Judarnas lövhyddefest närmade sig. Hans bröder sade då till honom: ”Stanna inte här utan gå till Judeen, så att också dina lärjungar får se dina gärningar. Ingen verkar i skymundan om han vill bli allmänt känd. Om du gör sådana ting, visa dig då för världen.” Inte heller hans bröder trodde på honom. Men Jesus sade till dem: ”Min tid är ännu inte inne, men för er är det alltid rätt tid. Er kan världen inte hata, men mig hatar den därför att jag vittnar om att dess gärningar är onda. Gå ni upp till högtiden. Jag gör det inte den här gången, min tid är ännu inte inne.”Och han stannade själv kvar i Galileen.

Hans bröder hade just denna fråga, varför visar du inte upp dig? Så här blir du ju inte känd? Hur ska du kunna övertyga världen om du inte linjerar upp dig i givna maktstrukturer?
Jesus väljer dock att gå sin egen väg. Guds vägar är inte människors vägar. Det är intressant att Jesus väljer att undvika maktens väg. Han gör en poäng av en annan strategi som Gud har valt.

I Matt 11:25 står det: Vid den tiden sade Jesus: ”Jag prisar dig, fader, himlens och jordens herre, för att du har dolt detta för de lärda och kloka och uppenbarat det för dem som är som barn. Ja, fader, så har du bestämt. Allt har min fader anförtrott åt mig. Och ingen känner Sonen, utom Fadern, och ingen känner Fadern, utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för."

Här svarar Jesus på Dawkins fråga. Jesus, Sonen, ger inte sin uppenbarelse till maktens män. Det spelar ingen roll om makten har en religiös identitet eller en världslig identitet. Jesus har inte kommit för att kalla dessa. Det står snarare att Gud aktivt valt att dölja uppenbarelsen för de lärda och kloka.

Vi som kristna måste förstå denna princip. Det kommer aldrig vara en god strategi att söka positionera Guds uppenbarelse som en maktstruktur. Den katolska kyrkan är ett intressant exempel på hur det kan gå när man skapar en kristen religiös maktstruktur. Makten är i sig en stor frestelse och det är därför Jesus så tydligt ger instruktionen om en annan ordning.

Jesus kallade till sig dem och sade: ”Ni vet att härskarna är herrar över sina folk och att furstarna har makten över folken. Men så är det inte hos er. Den som vill vara stor bland er skall vara de andras tjänare, och den som vill vara den förste bland er skall vara de andras slav. Inte heller Människosonen har kommit för att bli tjänad, utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många.”

Vi som kristna får inte glömma att Guds ord riktar sig till individen och att Jesus själv aktivt valde att inte ta makten i samhället. Jesus fick just den frågan av Pilatus.

Pilatus gick tillbaka in i residenset och lät kalla till sig Jesus och frågade: ”Så du är judarnas konung?” Jesus svarade: ”Säger du detta av dig själv, eller har andra sagt det om mig?” Pilatus sade: ”Jag är väl ingen jude. Dina landsmän och översteprästerna har överlämnat dig åt mig. Vad har du gjort?” Jesus svarade: ”Mitt rike hör inte till denna världen. Om mitt rike hörde till denna världen hade mina följeslagare kämpat för att jag inte skulle bli utlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike av annat slag.” Pilatus frågade: ”Du är alltså kung?” Jesus svarade: ”Du själv säger att jag är kung. Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst.”

Jesus är mycket tydlig med att hans rike inte är av denna världen. Vi som hans lärjungar ska inte heller göra hans rike till något som han inte sagt att det är.

Vid ett annat tillfälle berör Jesus samma fråga när han blir satt på prov av dåtidens lärde.

I Matt 22:15 står:
Då gick fariseerna bort och kom överens om att försöka få fast honom för något han sade. De lät sina lärjungar och några av Herodes anhängare söka upp honom och säga: ”Mästare, vi vet att du är uppriktig och verkligen lär oss Guds väg. Du faller inte undan för någon och ser inte till personen. Säg oss vad du anser: är det rätt eller inte att betala skatt till kejsaren?” Jesus märkte deras onda avsikt och sade: ”Hycklare, varför vill ni sätta mig på prov? Visa mig ett mynt som man betalar skatt med.” De räckte honom en denar, och han frågade: ”Vems bild och namn är det här?” – ”Kejsarens”, svarade de. Då sade han till dem: ”Ge då kejsaren det som tillhör kejsaren och Gud det som tillhör Gud.” När de hörde detta blev de häpna. De lät honom vara och gick sin väg.

Jesus visar en väg som står över den världsliga ordningen. Han ge också nedanstående råd vad gäller ambitioner att styra och döma i världen.

Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er. Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget? Och hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga – du som har en bjälke i ditt öga? Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders. Ge inte det som är heligt åt hundarna, och kasta inte era pärlor åt svinen; de trampar på dem och vänder sig om och sliter sönder er.

Att kräva gudfruktighet av den icke troende har stora risker. Det är viktigt att komma ihåg det när man ser en film som Exspelled - no intelligence allowed.

Hur skulle Jesus hantera den diskussion som pågår kring evolution kontra intelligent design?

Jesus ställs inför en annan vetenskap under sin vandring på jorden. Det är de skriftlärdas ifrågasättande. De skriftlärda hade vikt sitt liv åt att studera lagen och att uttolka lagen. De var respekterade och hade en speciell auktoritet som man byggt upp både genom tradition och genom hårda studier samt seriösa seminariediskussioner. På många sätt liknar deras auktoritet den som idag finns inom akademin.

I alla akademiska sammanhang så är ursprunget en fråga som är högaktuell. De skriftlärda funderade inte så mycket på människans ursprung men desto mer kring hur, när och varifrån Messias skulle komma.

När man ska avgöra trovärdigheten hos Jesus så blir dessa studier avgörande. Vi får insyn i en sådan diskussion när man håller rådslag kring vad man ska göra med Jesus. Man hade skickat ut en grupp som skulle fängsla Jesus och nu kommer de tillbaka för att rapportera.

När deras folk kom tillbaka frågade översteprästerna och fariseerna: ”Varför har ni inte tagit hit honom?” De svarade: ”Aldrig har någon människa talat som han.” Då sade fariseerna till dem: ”Har ni också blivit vilseledda?Finns det någon i rådet eller bland fariseerna som tror på honom? Men den stora hopen, som inte kan lagen, den är förtappad.” Nikodemos, som själv satt i rådet och som tidigare hade sökt upp Jesus, sade: ”Inte dömer väl vår lag någon utan att man först har hört honom och tagit reda på vad han gör?” De svarade: ”Är kanske du också från Galileen? Se efter i skriften, så skall du finna att ingen profet kommer från Galileen.”

De skriftlärda väljer att inte höra Jesus om vad han gör och vad som är hans lära. De bygger sin uppfattning om Jesus på sin egen världsbild, sin egen kunskap och sina egna studier. De hade kommit fram till i sina studier att Messias inte kan komma från Galileen vilket i sak är korrekt. Däremot gav de inte sig tid att ens försöka undersöka varifrån Jesus verkligen kom. Jesus var född i Betlehem i Judeen och han flyttade till Galileen som litet barn.

I skrifterna står det entydigt om ett stort ljus som ska lysa i Galileen. Man ser inte detta utan fastnar i de ord som slår fast att Messias skulle komma från Davids hus. Vilket också är korrekt och något som de skriftlärda hade undervisat Herodes om när Jesus föddes. Herodes använde den informationen för att döda alla gossebarn i Betlehem strax efter att Jesus hade fötts där. Gud hade varnat Josef och Maria och de hade flytt till Egypten.

Det finns ytterligare en detalj som är förbluffade lik den som lyfts fram av dagens lärda. Finns det någon i rådet eller bland fariseerna som tror på honom? Men den stora hopen, som inte kan lagen, den är förtappad. De lärda tar på sig ett ansvar för folket som anses sakna förmåga och höjd i tanken. De måste skyddas heter det i retoriken, annars går de förlorade.

När man studerar detaljerna mer ingående blir det uppenbart att det fanns en avgörande sak som gjorde att de skriftlärda hatade Jesus. Jesus gjorde anspråk på det gudomliga. Allt handlade om Jesu ursprung. Var han född av Gud eller var han en produkt av naturen?

När det gäller konflikten mellan Richard Dawkin och de kristna så är det exakt samma fråga. Är människan från Gud eller inte? I Jesu fall gällde det honom själv. Vem är du, Guds son eller inte?


I Jesu fall ledde den konflikten till att han korsfästes.

Och översteprästen sade: ”Jag besvär dig vid den levande Gudens namn att säga oss om du är Messias, Guds son.” Jesus svarade: ”Du har själv sagt det. Men jag säger er: efter detta skall ni få se Människosonen sitta på Maktens högra sida och komma på himlens moln.” Då slet översteprästen sönder sina kläder och sade: ”Han har hädat. Vad skall vi nu med vittnen till? Ni har själva hört hädelsen. Vad säger ni?” De svarade: ”Han förtjänar döden.” 

När det gäller frågan om människans ursprung lär inte konflikten ha samma dödliga utgång men Jesus säger: Lärjungen är inte för mer än sin mästare, och har de hatat mig så kommer de att hata er. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar