För inte så länge sedan
valde den katolska kyrkan en ny påve. Den katolska kyrkan är den
kyrka som kan sägas ha den längsta traditionen och påvetraditionen
anser sig ha en legitimitet som går tillbaka till Jesu ord till
Petrus i Matt 16:17-19.
Då sade Jesus till
honom: ”Salig är du, Simon Barjona, ty ingen av kött och blod har
uppenbarat detta för dig, utan min fader i himlen. Och jag säger
dig att du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga
min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den.
Jag skall ge dig nycklarna till himmelriket. Allt du binder på
jorden skall vara bundet i himlen, och allt du löser på jorden
skall vara löst i himlen.”
Ovanstående ord är en av
de viktigaste i nya testamentet i det att Jesus (som är ordet från
begynnelsen som blev kött och tog sin boning bland oss) uttalar
ett skapande ord som grund för sin kyrka. Jesus säger att han ska
bygga en kyrka på en klippa och att dödsrikets portar inte ska få
makt över den. Jesus försäkrar att den ska bestå genom all tid. Allt
det som Jesus säger har skaparkraft och i den stunden det uttalas
etableras en sanning som inte kan rubbas. Ett ord som håller genom hela
tidrummet.
Förra året sände SVT
eller TV4 en dokumentär om kyrkohistorien. En professor från Oxford
lotsade oss genom historien från de första kristna i Jerusalem till
undret som skedde under kejsaren Konstantin när Romarriket, Jesus
fiende nummer ett, antog kristendomen som statsbärande religion. Det
var under denna tid som påvetraditionen etablerades. Programmet visade på ett fantastiskt sätt hur kyrkan övervunnit svårigheter och utvecklats genom historien.
Man kan ha olika syn på
huruvida födelsen av den katolska kyrkan som en del i romarriket var en seger för evangeliet eller ej men det var den
viktigaste händelsen i kyrkohistorien och en hörnsten i
utvecklingen av det samhälle som vi lever i. Om man betänker de
odds som den första kyrkan hade emot sig och den förföljelse som
man led under flera generationer av kejsare så är denna händelse
något helt ofattbart.
När Jesus uttalar Guds
skapande ord över kyrkan så etableras något som det kommer att
vara en strid om. Dödsrikets portar syftar på ondskans fundament
och dess starkaste uttryck. I uttrycket ingår att alla former av
angrepp, inre så väl som yttre, kommer att försöka riva ner Guds
församling här på jorden.
Vad man än säger om den
katolska kyrkan så har den varit den institution som burit
evangelium över jorden genom perioder av oroligheter, omstörtningar,
och genom tider där värderingar och levnadsmönster helt
revolutionerats. Det är ingen tvekan om att den katolska kyrkan har
haft oerhört mörka perioder och att den under stundom har varit
nästan helt i ondskans händer. Det är inte heller någon tvekan om
att delar i den katolska kyrkans lära och tradition är i strid med
det som står i bibeln.
Trots dessa brister så
måste jag ändå böja mitt huvud i förundran över den kraft som
fanns i de ord som Jesus använde när han skapade och säkrade
kyrkans överlevnad genom perioder av nästan totalt andligt mörker.
I dessa ord fanns ett beskydd som skulle bära genom helt omöjliga
situationer.
Vi kan se hur denna omsorg fungerar i evangelierna när vi följer Petrus och hans liv. Jesus uttalar
dessa ord om Petrus innan han ställs inför alla de svårigheter som
senare kom i hans liv. Petrus, var klippan, även när han förnekar
Jesus och svär att han inte känner honom. Jesu kyrka har under
perioder följt Petrus i hans spår både vad gäller misslyckande
och segrar.
Låt oss titta på Petrus
och se vilka fel som vi också kan förvänta i kyrkan.
Nästa gång vi träffar
Petrus i Matteus evangelium (Matt 17) är på Förklaringsberget.
Petrus, som har en tendens att fokusera på det det jordiska,
föreslår att han ska bygga hyddor till Jesus, Mose och Elia (Mark
9:5). Denna tanke, att vilja bygga in det andliga i hus och praktiska
anordningar, verkar vara ett återkommande tema och missförstånd som
följer kyrkan. På många sätt kanske den katolska kyrkan har mer av dessa kännetecken än andra kyrkor.
Lite senare i Matt 17
råkar Petrus i problem när några skriftlärda frågar huruvida
Jesus brukar betala tempelskatt eller ej. Jesus förekommer Petrus i
detta och frågar Petrus om sönerna brukar betala avgifter i sitt
hem. Nu vill inte Jesus att något sådant som pengar ska bli en
stötesten för någon så han ber Petrus gå och fiska. Den första
fisk som han drar upp (metoden verkar vara att meta) kommer att ha en
guldpeng i sin mun och Petrus får i uppgift att betala tempelskatt
för Jesus och för Petrus själv. Petrus får erfara hur Gud fyller
både Jesu behov och hans egna behov. Historien är full av exempel på hur Gud har försett kyrkan med resurser när det har behövts.
I Matt 18:21-22 läser vi:
Då kom Petrus fram
till honom och sade: ”Herre, hur många gånger skall min broder
kunna göra orätt mot mig och ändå få förlåtelse av mig? Så
mycket som sju gånger?” Jesus svarade: ”Jag säger dig: inte sju
gånger utan sjuttiosju gånger.
Jesus undervisar Petrus om
förlåtelse. Petrus verkar ha ett problem med någon som så att
säga syndar på nåden och han blir less på personen. Hur länge
ska jag behöva förlåta samma sak? Jesus ger honom ett tydligt
svar, nämligen att nåden är gratis och oändlig. Just i denna sak
syndade den katolska kyrkan under den tid då Luther trädde fram och
utmanade kyrkan. De sålde förlåtelse och det var en lukrativ
verksamhet.
Lite senare i Matt 19 är
det Petrus som ställer en fråga.
Då sade Petrus: ”Vi
har ju lämnat allt och följt dig. Hur blir det då för oss?”
Jesus svarade: ”Sannerligen, vid världens återfödelse, när
Människosonen sätter sig på härlighetens tron, skall också ni
som har följt mig sitta på tolv troner och döma Israels tolv
stammar. Var och en som för mitt namns skull har lämnat hus eller
bröder eller systrar eller far eller mor eller barn eller åkrar
skall få hundrafalt igen och ärva evigt liv. Många som är sist
skall bli först, och många som är först skall bli sist.
När den kristna kyrkan
under flera hundra år har förföljts, hånats, fängslats, och
dödats så händer något. De som var sist blev först och de som
var först blev sist. Det är svårt att hävda att det som hände
under Konstantin inte skulle vara ett verk av Gud. Kyrkan gick från att vara sist (den förföljda) till att bli en favorit (den upphöjda).
Nästa tillfälle i
Matteus evangelium där vi träffar Petrus är när han vill övertyga
Jesus om sin styrka och sin ledarförmåga. Han hade ju fått Guds
ord talat över sig. Petrus, klippan som Jesus skulle bygga sin kyrka
på. Vi läser i Matt 26:30-36.
När de hade sjungit
lovsången gick de ut till Olivberget. Då sade Jesus till dem: ”I
natt skall ni alla komma på fall för min skull, ty det står
skrivet: Jag skall dräpa herden, och fåren i hjorden skall
skingras. Men när jag har uppstått skall jag gå före er till
Galileen.” Petrus svarade honom: ”Även om alla andra kommer på
fall för din skull, så skall då jag aldrig komma på fall.” Men
Jesus sade: ”Sannerligen, i natt innan tuppen gal skall du ha
förnekat mig tre gånger.” Petrus sade: ”Om jag så måste dö
med dig, skall jag aldrig förneka dig.” Och detsamma sade alla
lärjungarna.
Kyrkan har under tider
visat på ett förunderligt övermod. I goda tider är det lätt att
ha en hög bekännelse. Vi vet hur det går. Kan kyrkan förneka
Jesus? Vi måste inse att om Petrus gjorde det så kommer också
kyrkan att göra det någon gång.
Vi följer Petrus till
Getsemane och läser hur Jesus ber honom vaka och be så att han inte
kommer i frestelse. Man kan tycka att om Jesus hade sagt till oss att
vi skulle komma på fall så vore det lätt att finna inspiration att
bedja Gud om nåd och styrka. Petrus faller dock i sömn. Hur många
gånger har inte Jesu kyrka sovit i tider då nöden är som störst?
Det brukar ske strax efter det att kyrkan har känt sig som starkast.
Strax efter det att Konstantin ändrade spelets regler och hotet inte
längre låg över kyrkan så kände den sig stark och blev
övermodig. Då kom frestelsen, sömnaktigheten och ondskan fick makt
över den.
Petrus är också den lärjunge som tar till svärdet när Jesus ska fängslas. Svärd är också något som kyrkan tagit till i mörka perioder genom historien. Det var fel då Petrus gjorde det och det har varit fel senare då kyrkan gjorde det.
Petrus är också den lärjunge som tar till svärdet när Jesus ska fängslas. Svärd är också något som kyrkan tagit till i mörka perioder genom historien. Det var fel då Petrus gjorde det och det har varit fel senare då kyrkan gjorde det.
I det tillståndet sker
förnekelsen. Den upprepas och når till sist en ed att Petrus inte känner Jesus. Men Jesus vänder sig till Petrus igen och han kommer att göra det med kyrkan också. Jesus söker upp den med sin blick utan fördömelse. I berättelsen ser vi hanen gal, som Jesus har sagt, och hjärtat på Petrus
(kyrkan) brister och han går ut och gråter.
När Petrus hade
misslyckats och drömmarna hade krossats så säger bibeln att han
gick tillbaka till sitt gamla yrke som fiskare. Han levde inte längre
för den vision som han haft och det där med att vara en klippa på
vilken Jesus skulle bygga sin församling förträngde han. När
visionen inte längre utgör drivkraften så övergår kyrkan till
att ägna sig åt sin försörjning och det egna.
Det tillstånd som Petrus
upplevde kan nog beskrivas med ordet apati eller håglöshet. Hur
ofta har inte kyrkan suttit fast i ett tillstånd av håglöshet.
Jesus förstår det också. Han kommer Petrus till mötes på
stranden vid den sjö där Petrus fiskar i sin egen kraft. Jesus
kommer inte med dom eller fördömelse. Han frågar endast Petrus,
älskar du mig? Tre gånger frågar han, lika många gånger som
förnekelsen. Jesus upprättar Petrus och säger; föd mina lamm. Han
ger Petrus förtroendet att ta hand om Guds rikes allra minsta. Jesus
visar att han, trots misslyckandet, upprättar sin kyrka och ger den
nytt förtroende att bära hans uppdrag.
När vi tittar över
kyrkolandskapet så kan jag tycka att de olika kyrkorna har gått
igenom mycket av det Petrus gick igenom och jag är inte förvånad
om Jesus behandlar dem på samma sätt som han gjorde med Petrus. Vi
som Jesu efterföljare får också med ödmjukhet närma oss frågan. Det
finns en uppenbar risk att vi endera i egen självtillräcklighet
försäkrar vår Herre att vi aldrig kommer att svika eller att vi
med emfas förmanar Jesus om vad han skall göra. Vi vet ju hur
Petrus gjorde. Inte ska du lida och dö Jesus? Svaret från Herren
var skarpt och klart. Försvinn från mig Satan, dina tankar är inte
från Gud utan är människotankar.
Utifrån hur Jesus valde
sina lärjungar och hur han tränade dem så kan jag endast i
ödmjukhet konstatera att han vet vad han gör. Jag skulle inte
drista mig att försöka ge honom vägledning. Gud visar i sitt ord
hur han använder alla som sina redskap. I hans tjänst finns goda,
onda, oförståndiga, visa, gudfruktiga och ogudaktiga. Han säger
till de skriftlärda att de inte ska göra sig stora för att de
kallar sig Abrahams barn. Han säger, Gud kan väcka upp barn till
Abraham ur stenarna på marken.
Jesu ord är alltid lika
aktuella. Sätter vi vår tro till en kyrkoledare eller följer vi
vårt samvete i bön och studier av Guds ord. Den katolska kyrkan har
alltid kritiserats av protestanter för Maria-kulten och för att
prästen kallas fader. I kritiken mot den katolska kyrkan brukar vi
lyfta fram Jesu ord i Matt 23:8-12.
Men ni skall inte låta
er kallas rabbi, ty en är er läromästare och ni är alla bröder.
Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är
er fader, han som är i himlen. Inte heller skall ni låta er kallas
lärare, ty en är er lärare, Kristus. Den som är störst bland er
skall vara de andras tjänare. Den som upphöjer sig skall bli
förödmjukad, och den som ödmjukar sig skall bli upphöjd.
Vi måste komma ihåg att
det är inte vad vi kallar varandra som är det viktiga utan hur vi
ser på varandra. Vi kan fela mot ovanstående ord utan att alls låta
ordet fader, lärare eller mästare komma över våra läppar. När
någon av de som vi håller som fader, lärare eller mästare gör
det oväntade prövas vårt hjärta just på denna punkt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar