fredag 28 mars 2014

Om oro i den sista tiden

I dessa tider har frågan kring de olika kyrkornas legitimitet och roll i tiden fått ny aktualitet. En bidragande orsak är den nya påven inom den katolska kyrkan. Det ovanliga att den förre påven stiger av i förtid bidrar starkt till intresset kring den katolska kyrkan. En annan sak som ökat intresset kring den katolska kyrkan är vad man kallar Malachias profetia.

I följande citat från websidan https://www.ne.se/rep/v%C3%A4rldens-underg%C3%A5ng
Malachias profetia är namnet på en egendomlig text som enligt traditionen ska ha nedtecknats av den irländske helgonbiskopen Sankt Malachias på 1140-talet. Denne ska ha beskrivit de kommande 111 påvarna från Celestinus II (114344) fram till världens undergång. Varje påve beskrivs med en kort latinsk gåta som anspelar på dennes familj, hemort eller vapensköld.

Enligt Malachias profetia så är den nya påven Francis som efter trädde Benedictus XVI den siste påven. Vissa hävdar att den siste påven ska leda världen fram till antikrist. Francis är med i Jesuit ordern och det skrämmer många protestanter då den ordern har varit den hemliga polisen inom den katolska kyrkan vid de förföljelser som pågick under reformationen. Nu ska man komma ihåg att profetior av den sort som Malachias anses stå bakom har ett marknadsvärde som konspiratorisk teori. På samma sätt som Dan Brown gjorde sig en förmögenhet på boken Da Vinci koden så finns det också lycksökare kring den här företeelsen. Även den katolska kyrkan har webbsidor som tar upp Malachias förmodade profetia. En bra startpunkt är att läsa

http://www.catholic.com/blog/tim-staples/is-pope-francis-the-final-roman-pontiff

I den protestantiska kyrkan så har många sett den katolska kyrkan som en avfällig kyrka och därmed en organisation som kommer att föra fram antikrist på världsscenen. Det är alltså inte så underligt att de texter som hävdas härstammar från den helgonförklarade biskopen Malachias och som indikerar ett så dramatiskt slut på påvedömet har ett intresse i den protestantiska världen. Här finns nog pengar att tjäna på människors fascination för konspirationer och tidstecken.

Bibeln lär oss att innan slutet är här så kommer rykten och oro fylla vår jord. Jesus tar upp detta i Luk 21:7-11.

Då frågade de honom: ”Mästare, när sker detta, och vad blir tecknet på att det börjar?” Han svarade: ”Se till att ni inte blir vilseledda. Många kommer att uppträda under mitt namn och säga: Det är jag, och: Tiden är nära. Men följ dem inte. När ni får höra om krig och oroligheter, så tappa inte besinningen. Detta måste först hända, men det är ännu inte slutet.” Och han sade till dem: ”Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike. Det blir svåra jordbävningar och pest och hungersnöd på den ena platsen efter den andra. Förfärliga ting skall ske och väldiga tecken visa sig på himlen.

Allt detta som Jesus talar om, rykten, krig, jordbävningar, pest, hungersnöd, och väldiga tecken som visar sig på himmelen, ska först ske innan slutet kommer. Visst har vi sett mycket av detta genom historien, men vi har ännu inte sett väldiga tecken visas sig på himmelen. Vi uppmanas att inte tappa besinningen. Det tyder på att det finns en risk att tappa besinningen när vi närmar oss det som Jesus beskriver.

Lite längre fram i texten (Luk 21:25-28) återkommer Jesus till dessa tecken som skall visa sig.

Tecken skall visa sig i solen och månen och stjärnorna, och på jorden skall hedningarna gripas av ångest och rådlöshet vid havets och vågornas dån. Människor skall förgås av skräck i väntan på vad som skall komma över världen, ty himlens makter skall skakas. Då skall man få se Människosonen komma på ett moln med makt och stor härlighet. När allt detta börjar, så räta på er och lyft era huvuden, ty er befrielse närmar sig.

Notera att det är hedningarna som ska gripas av ångest och rådlöshet. Ser vi det idag? Nej, men vi ser tecken i naturen och miljön som visar var vi är på väg. Många forskare är rädda för att det finns instabilitet i ekosystemen och där människans uttag av naturresurser kan ha gjort att vi triggat igång en sådan instabilitet. Vetenskapen rustar för att möta utmaningen och akademin blir mer och mer den institution dit allmänheten sätter sin tro.

Jesu sätt att besvara lärjungarnas fråga verkar i huvudsak inrikta sig på att lugna dem. Behåll besinningen. Han menar i stället att vi ska räta på oss och lyfta våra huvuden. Varför? Jo, vår befrielse närmar sig.

Paulus skriver i Rom 8:18-23.

Jag menar att våra lidanden i denna tid ingenting betyder mot den härlighet som skall uppenbaras och bli vår. Ty skapelsen väntar otåligt på att Guds söner skall uppenbaras. Allt skapat har lagts under tomhetens välde, inte av egen vilja utan på grund av honom som vållade det, men med hopp om att också skapelsen skall befrias ur sitt slaveri under förgängelsen och nå den frihet som Guds barn får när de förhärligas.
Vi vet att hela skapelsen ännu ropar som i födslovåndor. Och till och med vi, som har fått Anden som en första gåva, också vi ropar i vår väntan på att Gud skall göra oss till söner och befria vår kropp.

Bibeln beskriver det som sker och som kommer att ske som födslovåndor. Jesus vill att vi ska gå in i dessa födslovåndor utan oro, med rak rygg och lyfta huvuden. Det är ingen tvekan om att bibeln talar om svåra tider. Samtidigt är Jesus entydig med att vi som hans barn inte skall oro oss. Gör er inga bekymmer, säger Jesus. Sök först Guds rike och hans rättfärdighet så skall allt det andra också tillfalla er.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar