I dessa tider har frågan
kring de olika kyrkornas legitimitet och roll i tiden fått ny
aktualitet. En bidragande orsak är den nya påven inom den katolska
kyrkan. Det ovanliga att den förre påven stiger av i förtid bidrar
starkt till intresset kring den katolska kyrkan. En annan sak som
ökat intresset kring den katolska kyrkan är vad man kallar
Malachias profetia.
I följande citat från
websidan https://www.ne.se/rep/v%C3%A4rldens-underg%C3%A5ng
”Malachias profetia
är namnet på en egendomlig text som enligt traditionen ska ha
nedtecknats av den irländske helgonbiskopen Sankt Malachias på
1140-talet. Denne ska ha beskrivit de kommande 111 påvarna från
Celestinus II (114344) fram till världens undergång. Varje påve
beskrivs med en kort latinsk gåta som anspelar på dennes familj,
hemort eller vapensköld.”
Enligt Malachias profetia
så är den nya påven Francis som efter trädde Benedictus XVI den
siste påven. Vissa hävdar att den siste påven ska leda världen
fram till antikrist. Francis är med i Jesuit ordern och det skrämmer
många protestanter då den ordern har varit den hemliga polisen inom
den katolska kyrkan vid de förföljelser som pågick under
reformationen. Nu ska man komma ihåg att profetior av den sort som
Malachias anses stå bakom har ett marknadsvärde som konspiratorisk
teori. På samma sätt som Dan Brown gjorde sig en förmögenhet på
boken Da Vinci koden så finns det också lycksökare kring den här
företeelsen. Även den katolska kyrkan har webbsidor som tar upp
Malachias förmodade profetia. En bra startpunkt är att läsa
http://www.catholic.com/blog/tim-staples/is-pope-francis-the-final-roman-pontiff
http://www.catholic.com/blog/tim-staples/is-pope-francis-the-final-roman-pontiff
I den protestantiska
kyrkan så har många sett den katolska kyrkan som en avfällig kyrka
och därmed en organisation som kommer att föra fram antikrist på
världsscenen. Det är alltså inte så underligt att de texter som
hävdas härstammar från den helgonförklarade biskopen Malachias
och som indikerar ett så dramatiskt slut på påvedömet har ett
intresse i den protestantiska världen. Här finns nog pengar att
tjäna på människors fascination för konspirationer och
tidstecken.
Bibeln lär oss att innan
slutet är här så kommer rykten och oro fylla vår jord. Jesus tar
upp detta i Luk 21:7-11.
Då frågade de honom:
”Mästare, när sker detta, och vad blir tecknet på att det
börjar?” Han svarade: ”Se till att ni inte blir vilseledda.
Många kommer att uppträda under mitt namn och säga: Det är jag,
och: Tiden är nära. Men följ dem inte. När ni får höra om krig
och oroligheter, så tappa inte besinningen. Detta måste först
hända, men det är ännu inte slutet.” Och han sade till dem:
”Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike. Det blir svåra
jordbävningar och pest och hungersnöd på den ena platsen efter den
andra. Förfärliga ting skall ske och väldiga tecken visa sig på
himlen.
Allt detta som Jesus talar
om, rykten, krig, jordbävningar, pest, hungersnöd, och väldiga
tecken som visar sig på himmelen, ska först ske innan slutet
kommer. Visst har vi sett mycket av detta genom historien, men vi har
ännu inte sett väldiga tecken visas sig på himmelen. Vi uppmanas
att inte tappa besinningen. Det tyder på att det finns en risk att
tappa besinningen när vi närmar oss det som Jesus beskriver.
Lite längre fram i texten
(Luk 21:25-28) återkommer Jesus till dessa tecken som skall visa
sig.
Tecken skall visa sig i
solen och månen och stjärnorna, och på jorden skall hedningarna
gripas av ångest och rådlöshet vid havets och vågornas dån.
Människor skall förgås av skräck i väntan på vad som skall
komma över världen, ty himlens makter skall skakas. Då skall man
få se Människosonen komma på ett moln med makt och stor härlighet.
När allt detta börjar, så räta på er och lyft era huvuden, ty er
befrielse närmar sig.
Notera att det är
hedningarna som ska gripas av ångest och rådlöshet. Ser vi det
idag? Nej, men vi ser tecken i naturen och miljön som visar var vi
är på väg. Många forskare är rädda för att det finns
instabilitet i ekosystemen och där människans uttag av
naturresurser kan ha gjort att vi triggat igång en sådan
instabilitet. Vetenskapen rustar för att möta utmaningen och
akademin blir mer och mer den institution dit allmänheten sätter
sin tro.
Jesu sätt att besvara
lärjungarnas fråga verkar i huvudsak inrikta sig på att lugna dem.
Behåll besinningen. Han menar i stället att vi ska räta på oss
och lyfta våra huvuden. Varför? Jo, vår befrielse närmar sig.
Paulus skriver i Rom
8:18-23.
Jag menar att våra
lidanden i denna tid ingenting betyder mot den härlighet som skall
uppenbaras och bli vår. Ty skapelsen väntar otåligt på att Guds
söner skall uppenbaras. Allt skapat har lagts under tomhetens välde,
inte av egen vilja utan på grund av honom som vållade det, men med
hopp om att också skapelsen skall befrias ur sitt slaveri under
förgängelsen och nå den frihet som Guds barn får när de
förhärligas.
Vi vet att hela
skapelsen ännu ropar som i födslovåndor. Och till och med vi, som
har fått Anden som en första gåva, också vi ropar i vår väntan
på att Gud skall göra oss till söner och befria vår kropp.
Bibeln
beskriver det som sker och som kommer att ske som födslovåndor.
Jesus vill att vi ska gå in i dessa födslovåndor utan oro, med rak
rygg och lyfta huvuden. Det är ingen tvekan om att bibeln talar om
svåra tider. Samtidigt är Jesus entydig med att vi som hans barn
inte skall oro oss. Gör er inga bekymmer, säger Jesus. Sök
först Guds rike och hans rättfärdighet så skall allt det andra
också tillfalla er.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar