Nu i påsktider aktualiseras Jesu liv i
olika sammanhang. Webbsajten chef.se publicerar för andra gången en
artikel om Jesu ledarskap. Naturligtvis är artikeln skriven med
glimten i ögat och är tänkt för att roa läsaren. Även om den
inte är tänkt att vara på allvar så innehåller artikeln en
intressant brytning mellan ett mänskligt sätt och Guds sätt att se
på ledarskap. Idén i artikeln är att så att säga granska Jesu
ledarskap utifrån det moderna samhällets sätt att se på
ledarskap. Artikeln börjar så här.
Han var en kommunikatör av Guds
nåde som botade sjuka och återuppväckte döda så fort han kom åt.
Tillsammans med sin mentor lade han fast strategin för de blott tre
år han skulle verka på sin post. Vi talar naturligtvis om Jesus. En
man vars ledaregenskaper är oomtvistliga, men som inte heller han
var mer än människa och hade sina svagheter som chef.
Artikeln fortsätter med att lista de
misstag som Jesus anses ha gjort utifrån det moderna samhällets
paradigm. De misstag som listas är följande.
Ledarflopp 1: Judas var en
felrekrytering.
Ledarflopp 2: Jobbet slukade all hans
tid.
Ledarflopp 3: Ledningsgruppen var
enkönad.
Ledarflopp 4: Han var otydlig.
Ledarflopp 5: Han var lynnig.
Ledarflopp 6: Avgången var inte
förberedd.
Ledarflopp 7: Han var inkonsekvent.
Ledarflopp 8: Han slarvade med skatten.
Ledarflopp 9: Familjen blev försummad.
Ledarflopp 10: Framtidsstrategi
saknades.
Ni hittar artikeln på följande
webblänk http://chef.se/jesus-10-storsta-ledarskapsfloppar/
Artikeln ger uttryck för en tidsanda
med behovet av att hitta brister hos Jesus i förhållande till den
visdomshöjd som råder i dag. Man vill gärna, likt Jonas Gardell,
få beskriva en tandlös Jesus. Världens barn kommer alltid att
vilja ställa sig på Pontius Pilatus sida och misshandla Jesus och
sedan framställa honom som en svag låtsaskung med törnekrona och
vanställt yttre.
Varje påsk kan vi nog hitta sammanhang
där Jesus korsfästs på nytt.
Var Judas en felrekrytering?
Jesus såg nog inte Judas som en
felrekrytering. Vi kan läsa följande i Joh 6:66-71.
Då drog sig många av hans
lärjungar tillbaka och ville inte längre följa med honom. Jesus
sade till de tolv: ”Inte vill väl ni också gå er väg?” Simon
Petrus svarade: ”Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga
livets ord, och vi tror och vi förstår att du är Guds helige.”
Jesus sade: ”Har jag inte själv valt ut er tolv? Och ändå är en
av er en djävul.” Han menade Judas, Simon Iskariots son, ty denne
skulle förråda honom, och han var en av de tolv.
Händelsen utspelas strax efter det att
Jesus gjort brödundret och Jesus förebrår folket för att söka
honom för att få mat och inte för det budskap han har. Han säger
sig vara brödet från himmelen och att de måste äta hans kött och
dricka hans blod för att få liv. Detta är en stötesten för
folket och alla börjar lämna honom. Detta är relativt tidigt i
Jesu tjänst. Från sammanhanget förstår vi att Jesus vet vem Judas är och
att han inte valdes av ett misstag.
Kanske kan man säga att Jesus visar
att även onda människor bidrar till Guds verk utan att de förstår
det. Bibeln visar på flera ställen hur onda krafter får lov att
bidra i Guds plan. Vi ser ett liknande exempel när David har smorts
till kung i gamla testamentet. Vi läser i 1 Sam 16:14-22.
Men Herrens ande hade övergett
Saul, och han plågades av en ond ande som Herren sänt. Hans
närmaste män sade då: ”Vi ser att en ond ande från Gud plågar
dig, herre. Befall dina tjänare – vi står här beredda – att
leta upp någon som spelar lyra. När den onda anden ansätter dig
kan han spela för dig och lindra din plåga.” Saul sade då till
sina män: ”Leta upp någon som är skicklig att spela och för
honom till mig.” En av dem berättade att han hade träffat en son
till Jishaj i Betlehem som kunde spela. ”Det är en duktig karl och
en god soldat, han vet att lägga sina ord och ser bra ut. Och Herren
är med honom.” Då skickade Saul bud till Jishaj och lät säga:
”Sänd din son David till mig, han som vallar fåren.” Jishaj tog
tio bröd, en lägel vin och en killing och skickade detta med sin
son David till Saul. Så kom David till Saul och trädde i tjänst
hos honom. Saul blev mycket fäst vid honom; han gjorde honom till
sin väpnare och skickade bud till Jishaj: ”Jag tycker bra om
David. Låt honom stanna i min tjänst.”
En ond ande fick bereda vägen för
David in i Israels kungahus.
En ledare får många gånger erfara
att personer som är obehagliga eller besvärliga ändå har en
viktig roll att fylla för att helheten ska kunna gå vidare och ta
nästa steg i sin utveckling. Vi ser ett annat exempel på detta när
Paulus skriver i 2 Kor 12:7.
Och för de väldiga
uppenbarelsernas skull, för att jag inte skall bli högfärdig, har
jag fått en tagg som sticker mig, en ängel från Satan som
misshandlar mig så att jag inte blir högfärdig. Tre gånger har
jag bett Herren att den skall lämna mig i fred. Men han svarade:
”Min nåd är allt du behöver.” Ja, i svagheten blir kraften
störst.
Slukade jobbet
all Jesu tid?
I moderna
ledarskapskurser talas det ofta om det hållbara ledarskapet och att
inte bränna ut sig. Ofta brukar man tala om vikten av att också ha
ett sunt privatliv. Huvudlinjen är att försöka kompensera för det normala paradigm som gäller i näringslivet.
I näringslivet handlar det ofta om att smida medan järnet är varmt. Det finns ett fönster för en produkt eller tjänst och under den tid då fönstret är öppet gäller det att ligga i. Jesus verkar inte riktigt arbeta på ett sådant sätt. Vi läser i Matt 9:35-37.
I näringslivet handlar det ofta om att smida medan järnet är varmt. Det finns ett fönster för en produkt eller tjänst och under den tid då fönstret är öppet gäller det att ligga i. Jesus verkar inte riktigt arbeta på ett sådant sätt. Vi läser i Matt 9:35-37.
Jesus vandrade omkring i alla
städerna och byarna, och han undervisade i synagogorna, förkunnade
budskapet om riket och botade alla slags sjukdomar och krämpor. När
han såg människorna fylldes han av medlidande med dem, för de var
illa medfarna och hjälplösa, som får utan herde, och han sade till
sina lärjungar: ”Skörden är stor men arbetarna få. Be därför
skördens herre att han sänder ut arbetare till sin skörd.”
I ovanstående text
ser Jesus att det är skördetid d v s fönstret är öppet. Hans
reaktion är att uppmana sina lärjungar att be till Gud om fler
arbetare. Jesus verkar ha en insikt om hur mycket som är rimligt för
en arbetare att klara av.
I Mark 6:34 står
det: När han steg i land fick han se en stor skara människor.
Han fylldes av medlidande med dem, för de var som får utan herde,
och han undervisade dem länge.
Texten visar att
Jesus jobbade övertid när han såg ett stort behov som rörde hans
hjärta. Det finns också tillfällen där Jesus drar sig tillbaka
för att vila trots att folket tränger sig på. Vi läser om ett
tillfälle då Jesus får reda på att Johannes har blivit dödad. Då
står det: När Jesus hörde detta drog han sig undan och for över
sjön till en öde trakt för att vara ensam.
Vid ett annat
tillfälle kommer lärjungarna tillbaka till Jesus efter att ha
vandrat runt i trakten och förkunnat om himmelriket. Då händer
följande.
Apostlarna samlades hos Jesus och
berättade för honom om allt de hade gjort och vad de hade
undervisat om. Han sade till dem: ”Följ med mig bort till en öde
trakt, så att vi får vara ensamma och ni kan vila er lite.”
I Luk 5:15-16 står:
Emellertid spred sig ryktet om honom alltmer, och stora skaror
samlades för att lyssna på honom och bli botade från sina
sjukdomar. Men han hade dragit sig undan till öde trakter för att
be.
Jesus
drog sig undan även när marknadens fönster var öppet. Jesus
värnade om den personliga tiden och drog sig undan för att hämta
kraft. Han lät också sina lärjungar vila.
Jesus
säger. Jag är den gode herden. När han säger det syftar han på
Davids psalm.
Herren är min Herde och mig skall
intet fattas. Han låter mig vila vid gröna ängar och han för mig
till vatten där jag finner ro.
Vid ett tillfälle
ropar Jesus på gatan: Ta på er mitt ok och lär av mig, som har
ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ.
Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt.
Allt tyder på att
Jesus utövade ett hållbart ledarskap.
Jesu
ledningsgrupp var enkönad.
Jesus
valde ut 12 lärjungar och alla dessa var män. Däremot så var det
många kvinnor som följde Jesus och när Jesus uppstår från det
döda så visar han sig först för en kvinna. Vid flera tillfällen
bryter Jesus dåtidens regler genom att tala till och värdera
kvinnor lika mycket som män. Även om ledningsgruppen var enkönad så innehöll den en brokighet. Johannes den mjuka tillbedjaren, Petrus den driftige entreprenören, Tomas den eftertänksamme tvivlaren, Natanael den rättrådige, Filippos den utåtriktade, Judas den girige. Mångfald har många dimensioner.
Var Jesus
otydlig?
Det
är uppenbart att Jesus valde att tala i liknelser för att inte alla
skulle förstå hans undervisning. Lärjungarna frågar Jesus om
varför han gör det.
Lärjungarna
kom fram och frågade honom: ”Varför talar du till dem i
liknelser?” Han svarade dem: ”Ni har fått gåvan att lära känna
himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har,
han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från
honom skall tas också det han har. Därför talar jag till dem i
liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de
inte och förstår inte.
Man
skulle kunna säga att Jesus var tydlig inåt i sin organisation men
inte utåt. På den punkten liknar hans förhållningssätt den som
många företag har d v s en avgränsning mellan det externa och det
interna.
Däremot
var Jesus mycket tydlig när han skickade ut sina lärjungar för att
predika om riket. Vi läser i Matteus.
Dessa
tolv sände Jesus ut, och han befallde dem: ”Ta inte vägen till
hedningarna och gå inte in i någon samarisk stad. Gå i stället
till de förlorade fåren i Israels folk. Förkunna på er väg att
himmelriket är nära. Bota sjuka, väck upp döda, gör spetälska
rena och driv ut demoner; ge som gåva vad ni har fått som gåva.
Skaffa inte guld eller silver eller koppar att ha i bältet, ingen
påse för färden, inte mer än en enda skjorta, inga sandaler och
ingen stav. Ty arbetaren är värd sin mat. I varje stad eller by ni
kommer till skall ni ta reda på vem som är värdig där och stanna
hos honom tills ni skall vidare. Stig in i huset med en
fridshälsning, och om huset är värdigt skall det få den frid ni
önskar det. Men om det inte är värdigt skall den friden vända
tillbaka till er. Om man inte tar emot er eller lyssnar till era ord,
så lämna det huset eller den staden och skaka bort dess damm från
era fötter.
Sannerligen, det skall bli lindrigare på domens dag för Sodoms och Gomorras land än för en sådan stad.
Sannerligen, det skall bli lindrigare på domens dag för Sodoms och Gomorras land än för en sådan stad.
Var Jesus
lynnig?
Ett
av den bibelställen som har använts för att indikera att Jesus
vara lynnig finner vi i Matteus 11:12 och verserna framåt.
När
de gick från Betania nästa dag blev han hungrig. Då fick han på
långt håll syn på ett fikonträd med gröna blad och gick dit för
att se efter om det fanns något på det. Men när han kom fram
hittade han ingenting annat än blad; det var inte rätta tiden för
fikon. Då sade han till trädet: ”Aldrig någonsin skall någon
äta frukt från dig!” Och lärjungarna hörde det.
Varför
blev Jesus arg på ett träd? Varför sökte han frukt när tiden
inte var inne?
Texten
säger att Jesus var hungrig och att han gick fram till trädet med
förväntan. Det verkar som om Jesus låter sin besvikelse gå ut
över trädet.
I
en predikan från 1889 av C. H. Spurgeon tar han upp denna text. Han
menar att det som händer är ett tecken för lärjungarna som syftar
tillbaka på de ord som Hesekiel sagt om Jerusalem nämligen: "Alla
markens träd skall förstå att jag, HERREN, har böjt ner det höga
trädet och upphöjt det låga trädet, och låtit det friska trädet
torka."
En
annan tolkning av texten är att Jesus gick fram till trädet för
att finna knoppar, ett förstadium till frukt som var en vanlig föda
för vandrare, man det fanns inte några knoppar. Det innebar att det
inte fanns något att äta så som Jesus förväntade sig. Vidare så
betyder det att trädet inte kommer att ge någon frukt.
Jesus
använder vid två tillfällen fikonträdet i liknelser. I ena
fallet handlar det om ett fikonträd som inte bär frukt och
trädgårdens ägare ber trädgårdsmästaren att hugga ner det.
Trädgårdsmästaren ber då ägaren om tålamod. Han ska gräva ur
och gödsla och kan hända går trädet att rädda.
Vid
ett annat tillfälle talar Jesus om den sista tiden. Lärjungarna
frågar om tiden när allt det som Jesus berättar ska ske. Han
svarar: Se på fikonträden. När trädet får knoppar, d v s
förstadiet till frukt, då vet ni att sommaren är nära.
Många
bibeltolkare hävdar att fikonträdet är en bild på Israel. När
Jesus låter fikonträdet torka ut så är det ett tecken på att det
som Hesekiel profeterat står för dörren och är på väg att ske.
På
samma sätt så när vi kommer mot tidens slut och fikonträdet får
liv igen och börjar knoppas så vet att tiden för er upprättelse
är nära.
Strax
efter det att Jesus har uttalat ord som får trädet att torka så
kommer han in i Jerusalem och han rensar templet med ordet. Mitt
hus skall kallas ett bönehus men ni har gjort det till en rövarkula.
Denna
händelse var också droppen som fick Judarna att bestämma sig för
att döda Jesus. Det är intressant att Jesu ord om templet, bryt ner detta tempel så ska jag på tre dagar bygga upp
det igen, blir så avgörande när han ställs inför rätta. Judarna tolkar det som om Jesus är ute för att förstöra
templet och det är en avgörande anklagelse för att döma Jesus.
Jesus svarar inte på den anklagelsen. Jesus talade om sin kropp som ett
tempel, men han hade också förtorkat fikonträdet, och på samma
sätt som det blev dömt så var också Israel dömt till undergång.
På
samma sätt som Jesus uppstår från det döda, från förbannelsens,
så kommer det förtorkade fikonträdet (Israel) att återuppstå vid
tidens slut.
De
skriftlärda frågar Jesus efter ett tecken vid ett tillfälle och
han svarar: Inget annat
tecken än Jona tecken ska ges er.
Det betyder att de ska få se hur han dör och uppstår och en ny
kyrka föds. Men det betyder också att judarna ska få se hur deras
land dör och återuppstår och när fikonträdet knoppas kommer
skapelsens förlossning.
Jesus
var inte lynnig i tolkningen att han var oberäknelig, däremot var
han starkt engagerad och levde ut Guds gärningar som ett tecken för
människorna. Uttrycken var ibland starka men det fanns en precision
och en mening i alla hans handlingar. Jesus sa: jag gör endast det jag ser min fader i himmelen göra.
Förberedde
Jesus sina lärjungar på sin avgång?
Jesus
var mycket öppen med sina lärjungar när det gäller att han skulle
lida och dö. Det finns otaliga ställen där han talar med sina
lärjungar om detta. Däremot hade lärjungarna svårt att förstå
och i det fanns nog ett skydd. Det står att Jesus öppnade deras
ögon efter sin uppståndelse så att de såg mönstren i gamla
testamentet och förstod att det var Guds plan att Jesus skulle lida
och dö.
Var Jesus
inkonsekvent?
Vissa
hävdar att Jesus var inkonsekvent när han ändrade sig. Ett exempel
är den samaritiska kvinnan som ber för sin dotter som är besatt.
Hon beveker Jesu hjärta med sin tro och får trots att Jesus är
motvillig sitt bönesvar. Händelsen illustrerar på ett bra sett den
undervisning som Jesus gav. Han berättar vid ett tillfälle om en
man som fick gäster och behövde låna något från sin granne. Det
är mitt i natten och när grannen knackar på och ber om hjälp vill
grannen inte hjälpa. Nu ger sig inte den granne som fått en gäst.
Han tjatar tills han får som han vill. Utifrån den berättelsen
undervisar Jesus lärjungarna om att de inte ska förtröttas i
bönen. Han går så långt att han säger att om ni är tillräckligt
uthålliga så kan ni även få det som Gud till en början inte
ville ge.
Liknelsen
illustrerar den framgång som den samaritiska kvinnan har och det
visar också på ett exempel på hur bön kan fungera. Vår bön kan
påverka Guds vilja. Berättelsen visar faktiskt att Jesus var
konsistent d v s att han levde som han lärde.
Slarvade Jesus
med skatten?
I
artikeln menar författaren att Jesus slarvade med skatten. Jesus var
Guds son och som son i familjen behöver han inte betala skatt, men
han valde att göra det ändå. Här visar Jesus ett exempel på att
gå en extra mil. Även om han är Guds son så ödmjukar han sig och
betalar skatt precis som kungens undersåtar. Jesus var inte slarvig
utan allt han gjorde hade en avsikt och en riktning.
När
Petrus har fått frågan om Jesu hantering av tempelskatten och
återkommer till Jesus behöver han aldrig ens fråga Jesus. Jesus
vet vad Petrus ska fråga om och använder tillfället för att visa
Petrus att Gud är en mäktig försörjare. Han ber Petrus gå och
meta. Den första fisk Petrus fiskar upp hade pengar i sin mun som
räckte till skatten för både Petrus och Jesus.
Vid
ett annat tillfälle frågar man Jesus om det är rätt att betala
skatt till Kejsaren. Svaret är tydligt. Ge Kejsaren vad honom
tillhör och Gud vad som tillhör Gud.
Försummande
Jesus sin familj?
Jesus
var mycket tydlig med att han kommit till världen för att det
skulle bli en skiljelinje mellan det goda och det onda. Vi läser i
Matt 10.
Tro
inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med
fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot
hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor,
och mannens husfolk skall bli hans fiender. Den som älskar far eller
mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som
älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra
mig.
Den
undervisning som Jesus har handlar om att vi får en ny familj när
vi blir Jesus lärjungar. Vi blir född på nytt och därmed får vi
också nya syskon. Frågan är felställd. På den yttersta dagen
kommer Jesus fråga oss. Vad har du gjort mot mina minsta bröder?
Familjen är allt för Jesus, men han talar då om den pånyttfödda
människans familj.
Nu
skall det sägas att Jesus uppfyllde lagens ord: Hedra
din fader och din moder.
Vi läser i Luk 2 om när Jesus hade blivit borttappad på en resa
till Jerusalem. När de hittat honom och de beger sig hem står det
följande. Sedan följde
han med dem ner till Nasaret, och han lydde dem i allt. Hans mor
bevarade allt detta i sitt hjärta.
Vi
ser också att både Jesu mor och hans bröder trodde på honom och
var del i den inre kärnan bland lärjungarna. När Jesus korsfästs
ser han på sin mor och ber en av sina lärjungar, Johannes, att ta
hand om henne nu när han inte längre kommer att finnas på plats
här på jorden. Det visar på att Jesus hade stor omsorg om sin mor
och sin familj.
Saknades det en
framtidsstrategi när Jesus lämnade lärjungarna?
När
jordiska ledare ska utveckla ett företag är utgångspunkten ett
gediget visionsarbete följt av framtagande av en strategi och
handlingsplan. Visionen ger verksamheten en riktning, strategin ger
verksamheten tydliga mål, och handlingsplanen prioriterar och
beskriver de insatser som krävs för att nå målen.
Jesus
arbetar på ett annat sätt. Han var i sig själv en vision om vad en
människa kan vara och hur vi skulle kunna bli. En förebild. Han
undervisade, det vill säga både talade och visade i handling, vad
Gud har att erbjuda människan. Han lärde lärjungarna rent
praktiskt hur de skulle kunna vara hans budbärare och han skickade
ut dem, två och två, till att göra hans gärningar i de områden
där de befann sig.
Lärjungarna
fick gå igenom en treårig utbildning där målsättningen var att
utveckla nya förmågor och att utveckla en praxis. När Jesus lider
och dör kan det betraktas som en examen för lärjungarna. I
examensprocessen testas de om de har karaktären och styrkan att få
en examen.
När
tentaperioden är över stannar de i Jerusalem för att vänta på
att få det intyg och sigill som Jesus utlovat inför tentaperioden.
På pingstdagen kommer då äntligen intyget och sigillet,
bekräftelsen på att de är redo att föra Jesu uppdrag vidare.
Lärjungarna fortsätter Jesu verksamhet utifrån den modell som han
visat. Nya lärjungar ansluter sig till dem och får del av den
utbildning som lärjungarna fått. För att föra över kärnan i
Jesu undervisning till en ny generation så skrivs ett antal
läroböcker.
Jesus
startade inte ett produktföretag. Han startade ett nytt rike där
människor föds på nytt och växer upp i en lärande process till
en levande organism med förmågan att bevara sin identitet men också
att utveckla den genom tiden.
Många
moderna företag försöker efterlikna hur Jesus arbetade. I stället
för att efterlikna Moses, som skapade en bokstavstydlighet som
saknar motstycke, så försöker man jobba med företagets värdegrund
och kärnvärden. Man utvecklar ledare och förebilder som bärare av
värdegrunden för att alla medarbetare ska identifiera sig med en
rätt bild av företaget och dess värden. Om man lyckas med det
kommer alla beslut i organisationen, stora som små, formas i en
gemensam riktning samtidigt som individernas kreativitet och
skaparlust för utrymme.
IKEA
talade tidigt om IKEA-andan. Man arbetade med värdegrunder och
utvecklade lokaler, produkter och budskap som förstärkte den bild
som man ville att både medarbetare och kunder skulle ha av
företaget. Modellen innehöll utveckling av förebilder och
berättelser som illustrerade företagets kärnvärden.
I
Jesus verk fanns en vision utarbetad sedan världens skapelse och
formad genom det gamla förbundets skrifter. Jesu undervisning
hämtade kraft från en mycket lång tradition där dess grundvalar
fanns nedtecknad av Gud genom historien. Mönster och vävnader
sammanfogade över generationer blir ett vittnesbörd som inte kan
förklaras som människors verk. Jesus kunde basera sin verksamhet
utifrån ett gudomligt vittnesbörd skriven genom tiden i ett folks
tradition och historia.
Resultatet av Jesu ledarskap är en kyrka som växt kontinuerligt över 2000 år. Han inrättade ett ledarskap som grund för sin kyrka och uttalade orden att dödsrikets portar aldrig skall bli kyrkan övermäktig. Han bygger ett namn som kommer att hålla i evighet och med en ledningsstruktur där den främste av dem skall vara de andras tjänare. Hans kyrka bygger på allas lika värde och han är mycket tydlig med att i himmelen är vi inte man eller kvinna utan vi är alla lik änglarna med en unik rang och position i hans rike.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar