lördag 20 september 2014

Ett gisslandrama i tidens begynnelsen

Bibelns skapelseberättelse innehåller ett drama med konsekvenser genom hela historien. I dramat finns tre framträdande aktörer och det är Gud, människan och ormen. När aktörerna kommer in på arenan beskriver bibeln mycket kort och kärnfullt deras karaktärsdrag och roll i historien.

Bibeln börjar med orden 1 Mos 1. I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet. Gud sade: ”Ljus, bli till!” Och ljuset blev till.

Gud är alltings början och materian lyder hans ord. Hur Gud skapade himmel och jord (universum) finns inte beskrivet i bibeln. Det ord som översatts med skapade i den första meningen har en dubbel betydelse i grundtexten. Det betyder skapade eller återskapade. Från texten kan vi inte veta om allt skapades som nytt eller om det var en återskapelse från något som redan fanns. Gud har valt att inte ge oss någon information om det.

I vilket fall som helst så kommer vi in i händelsen när universum redan är på plats och då jorden är en planet i universum. Då talar Gud och säger ”Ljus bli till”. Vad detta ljus är går inte att utläsa ur texten men sammanhanget visar oss att berättelsen betraktar händelseförloppet utifrån jordens perspektiv. Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker. Kort sagt; det var mörkt på jorden. En gudsvind svepte fram över vattnet. Vi kommer alltså in i händelseförloppet vid en tid då det fanns vatten här på jorden. När Gud sade ”Ljus bli till” då kom ljuset till jorden. Vi vet inga detaljer kring vilken typ av ljus detta var men av det fortsatta sammanhanget kan vi dock förstå att ljuset som avses har sin jordiska motsvarighet i solen. Gud kallar ljuset dag och mörkret kallar han natt.

Gud fortsätter skapandeprocessen och vi läser om hur nästa aktör i dramat kommer in i berättelsen.

1 Mos 1:26-28. Gud sade: ”Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.” Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden.”

Texten kommer från bibelns första kapitel och just denna vers beskriver händelsen den sjätte dagen. I första kapitlet skapas människan som en del i det sista Gud gör innan han vilar på den sjunde dagen. Alla växter och djur har skapats innan han skapar människan till sin avbild.

I det andra kapitlet i bibeln ger Gud mer detaljer om vad som hände under de dagar som han skapade världen. Vid en första anblick kan man ledas att tro att detta är en annan skapelseberättelse. Texten är så annorlunda i sitt format och ordningen i händelseutvecklingen känns också annorlunda än beskrivningen i kapitel 1. Den viktigaste skillnaden finns i skapelsen av människan.

1 Mos 2:4-7. När Herren Gud gjorde jord och himmel, när ingen buske fanns på marken och ingen ört hade spirat, eftersom Herren Gud inte hade låtit något regn falla på jorden och ingen människa fanns som kunde odla den – men ett flöde vällde fram ur jorden och vattnade marken – då formade Herren Gud människan av jord från marken och blåste in liv genom hennes näsborrar, så att hon blev en levande varelse.

I texten ser vi att Gud skapar människan först och inte sist. I kapitel 1 skapade Gud alla växter redan den tredje dagen och han skapade havsdjur och fåglar den femte dagen samt däggdjuren och människan den sjätte dagen. I kapital 2 däremot skapar Gud människan (mannen) innan det finns växter och djur. Därmed låter han oss veta att tanken bakom skapandet av himmel och jord var att ge människan en plats att leva i. Människan kom först i Guds plan och allt som skapats har skapats för människan. Gud placerade mannen i en lustgård vilket visar på Guds omsorg och kärlek till människan.

Men varför säger kapitel 1 att Gud skapade människan sist? Vi läser om det när Gud har skapat alla djur och fört dem fram inför mannen (Adam).

1 Mos 2.18-22. Herren Gud sade: ”Det är inte bra att mannen är ensam. Jag skall ge honom någon som kan vara honom till hjälp.” Så formade Herren Gud av jord alla markens djur och alla himlens fåglar och förde fram dem till mannen för att se vad han skulle kalla dem. Varje levande varelse fick det namn som mannen gav den. Mannen gav namn åt all boskap, alla himlens fåglar och alla vilda djur. Men han fann inte någon som kunde vara honom till hjälp. Då försänkte Herren Gud mannen i dvala, och när han sov tog Gud ett av hans revben och fyllde igen hålet med kött. Av revbenet som han hade tagit från mannen byggde Herren Gud en kvinna och förde fram henne till mannen.

Texten beskriver det som hände under den sjätte dagen. Gud har skapat en lustgård för mannen. Platsen är underbar. Växter och vattendrag är full av prakt och skönhet. Men mannen var inte lycklig och inte komplett. Han ingick inte i en helhet och det fanns en tomhet i honom. Först under den sjätte dagen blir mannen komplett i det att kvinnan skapas. Därför står det i det första kapitlet att Gud skapade människan till sin avbild på den sjätte dagen, till man och kvinna. Människan var inte färdig förrän den sjätte dagen även om skapelsen påbörjades redan den tredje dagen.
Berättelsen visar oss att människan aldrig kan bli lycklig genom materiella saker. Människan blir endast lycklig i gemenskap med någon hon liknar. Först när mannen och kvinnan levde i gemenskap konstaterar Gud att allt var gott. Detta hände på den sjätte dagen.

Gud använder historien för att undervisa oss människor om vem han är. Han låter oss förstå det himmelska genom de förebilder som han skapat här på jorden. Allt det som är skapat är en avbild för något större. Att Gud skapar mannen och kvinnan till sin avbild visar oss att han har ett högre syfte med oss. Han vill att vi skall förstå vem han är genom den helhet som en man och en kvinna utgör.

Varför skapar Gud först mannen och sist kvinnan? Vet inte Gud vad mannen behöver? Gud vet allt och därför vet vi också att det som händer är ett drama som Gud spelar upp för att vi skall förstå något större.

Den tredje aktören i dramat introduceras i det tredje kapitlet.

1 Mos 3:1-5. Ormen var listigast av alla vilda djur som Herren Gud hade gjort. Den frågade kvinnan: ”Har Gud verkligen sagt att ni inte får äta av något träd i trädgården?” Kvinnan svarade: ”Vi får äta frukt från träden, men om frukten från trädet mitt i trädgården har Gud sagt: Ät den inte och rör den inte! Gör ni det kommer ni att dö.” Ormen sade: ”Ni kommer visst inte att dö. Men Gud vet att den dag ni äter av frukten öppnas era ögon, och ni blir som gudar med kunskap om gott och ont.”

Ormen är en figur som finns i lustgården. Ormen är ett djur men bakom djurets skepnad finns den tredje aktören i dramat. Djävulen, den gamla ormen, smyger in i handlingen från ingenstans. Bibeln ger oss inte så mycket information om honom.

Vi kan läsa i Jesaja om Babylons kung som anses vara djävulen.

Jes 14:12-15. Ack, fallit har du från himlen, lysande stjärna, gryningens son, du har krossats mot jorden, du som betvingade folken. Det var du som sade till dig själv: ”Upp till himlen skall jag stiga. Ovan Guds stjärnor skall jag resa min tron och ta säte på gudaberget längst uppe i norr. Jag skall stiga upp ovan molnen, jag skall bli som den Högste.” Men ner till dödsriket störtas du, längst ner i avgrundens djup.

I Uppenbarelseboken kan vi läsa om vem ormen är.

Upp 12:9. Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom.

Texten visar oss att ormen har sitt ursprung i himmelen och han är en förförare. Jesus använder följande ord om honom.

Joh 10:10. Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda.

Jesus är den i bibeln som ger oss mest insikt om vem djävulen är. När Jesus uttolkar en liknelse om vad som sker när Guds ord predikas säger han följande.

Luk 8:11-12. Vad liknelsen betyder är detta: Utsädet är Guds ord. De vid vägkanten är de som hör ordet, men sedan kommer djävulen och tar bort det ur deras hjärtan, för att de inte skall tro och bli räddade.

Jesus låter oss veta att djävulen alltid finns i närheten när Guds ord uttalas. Han finns där för att stjäla det. Han klipper sönder Guds ord och skapar virus som han använder för att infektera Guds verk. Ett virus är en död bit DNA, som när det kopplas in i en cells levande DNA, förändrar cellens beteende och en sjukdom börjar växa fram. Ett virus i en dator är en bit programkod som likt en parasit flyttar in i ett nyttoprogram och gör att det programmet blir destruktivt för hela systemet.

Vid ett annat tillfälle visar Jesus hur djävulen sprider ogräs i en åker.

Matt 13:36-43. Sedan lät han folket gå och återvände hem. Hans lärjungar kom då till honom och sade: ”Förklara liknelsen om ogräset i åkern för oss.” Han svarade: ”Den som sår den goda säden är Människosonen, åkern är världen, den goda säden är rikets barn, och ogräset är det ondas barn. Fienden som sådde det är djävulen. Skördetiden är världens slut, och skördefolket är änglarna. Som när ogräset rensas bort och eldas upp skall det bli vid världens slut. Människosonen skall sända ut sina änglar, och de skall rensa hans rike från alla som förleder människorna och bryter mot lagen, och de skall kasta dem i den brinnande ugnen. Där skall man gråta och skära tänder. Och då skall de rättfärdiga lysa som solen, i sin faders rike. Hör, du som har öron.

Innan Jesus går ut i sin tjänst leds han ut i öknen av Guds ande för att möta djävulen (Matt 4:1). Av sammanhanget kan vi förstå att djävulen är aktiv här på jorden. I vers 8 ser vi hur djävulen erbjuder Jesus hela världen. Samma händelse beskriven i Luk 4:6 avslöjar de anspråk djävulen har vad gäller jorden.

Luk 4:5-8. Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: ”Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. Om du tillber mig skall allt detta bli ditt.” Jesus svarade: ”Det står skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka.”

Hur kan det komma sig att djävulen har kommit övar allt det som finns på jorden? Det är just detta som är dramat som spelas upp i det tredje kapitlet i skapelseberättelsen.

Bibeln visar oss hur ormen lurar människan att äta av frukten från kunskapens träd. Det är uppenbart att ormen känner till vad Gud sagt om kunskapens träd. Gud gav Adam budet att inte äta av kunskapens träd när han planterade trädet. Detta skedde innan Gud skapat djuren. Ormen, d v s djuret orm, kan inte ha hört Guds bud. Djävulen däremot hade kunskap om vad trädets frukt innebar.

Gud gav Adam ett bud: ”Du får äta av alla träd i trädgården utom av trädet som ger kunskap om gott och ont. Den dag du äter av det trädet skall du dö.”

Guds ord skapade himmel och jord och all materia påverkas av det. Allt Gud säger har skaparkraft och är ande och liv. Att äta av kunskapens träd innebar att Guds skapande ord startar en dödsprocess i människan. Vi ser vad det kan innebära när Jesus förbannar ett fikonträd.

Mark 11:12-14. När de gick från Betania nästa dag blev han hungrig. Då fick han på långt håll syn på ett fikonträd med gröna blad och gick dit för att se efter om det fanns något på det. Men när han kom fram hittade han ingenting annat än blad; det var inte rätta tiden för fikon. Då sade han till trädet: ”Aldrig någonsin skall någon äta frukt från dig!” Och lärjungarna hörde det.

Mark 11:20-12. Nästa morgon när de kom förbi fikonträdet såg de att det var förtorkat ända från roten. Petrus kom ihåg vad som hade hänt och sade till Jesus: ”Rabbi, ser du, fikonträdet som du förbannade har vissnat!”

Djävulen vet vilken kraft som finns i Guds ord och använder det för att skapa sig ett utrymme. Han förbereder ett virus (en lögn) som ska kidnappa Guds ord och göra det till ett vapen mot människan. Lögnen förleder och gör så att Guds ord riktas mot människan på ett destruktivt sätt.

Dramat börjar med att ormen lyckas skapa en illusion om en alternativ verklighet, d v s en lögn. Vi förstår av mötet mellan Jesus och djävulen att ondskan besitter en förmåga att visualisera en frestelse. I ett ögonblick visade djävulen Jesus alla riken på jorden. Människan blir utsatta för ormens illusionskonster och luras att placera sig själv i en dödsprocess (förbannelse) uttalad av Gud själv. Dödens lag börjar omedelbart verka i människan och hon blir medveten om det och känner sig naken d v s sårbar.

Bibeln ger oss inte så mycket information om hur det kommer sig att djävulen kunde röra sig fritt i Guds verk. I Jesaja kallas han gryningens son vilket ger oss en aning om att han kom till alldeles i början av skapelsen någon gång då Gud sade ”Ljus bli till”. Han kallas lysande stjärna och hans kännetecken är att han betvingade folken.

Jes 14:12. …. du som betvingade folken.

Ett skäl till att djävulen kunde röra sig fritt i lustgården kan ha varit att han vid denna tid inte hade syndat på ett sådant sätt att hans rörelsefrihet hade begränsats. Jesajas beskrivning visar att djävulen gjorde upp en plan att klättra högre upp på gudaberget.

Jes 14:13. Det var du som sade till dig själv: ”Upp till himlen skall jag stiga. Ovan Guds stjärnor skall jag resa min tron och ta säte på gudaberget längst uppe i norr.

Bibeln säger att ormen var listigast av alla vilda djur som Herren Gud hade gjort. Detta är en beskrivning av djävulens egenskaper och den plan som tog form i hans inre.

Tillfället gör tjuven brukar vi säga och nu kommer tillfället i den stund då Gud skapar människan till sin avbild. Gud skapade människan och placerade henne på en underbar plats och den Högste besöker människan varje dag för att umgås med henne. Det är inte svårt att tänka sig vad som utspelas när gryningens son ser hur Gud (den Högste) intresserar sig för denna till en början ynkliga varelse människan. Naturligtvis är det uppenbart för alla änglar att det är något speciellt med människan och att hon trots sin svaghet är Guds ögonsten.

Varför skapade Gud en så svag avbild av sig själv?

Svaret på den frågan gömmer en avgörande sanning som genomsyrar hela bibeln. Paulus uttrycker hemligheten så här, ty kraften fullkomnas i svagheten (2 Kor 12:9). Svagheten prövar karaktären i hela dess omgivning. Därför sände Gud sin son till världen som en vanlig människa för att pröva mänskligheten. Nu går en dom över världen säger Jesus.

Joh 9:39. Och Jesus sade: ”Till en dom har jag kommit hit till världen, för att de som inte ser skall se och de som ser skall bli blinda.”

Jesus sändes till jorden för att pröva dess invånare. När han kom koncentreras allt i livet till en avgörande fråga och det är hur vi ställer oss till Jesus. Inte därför att vi är tvingade att ta till oss det han säger utan därför att han kom i en svaghet som gjorde att vi hade möjlighet att döda honom.

När Jesus kommer tillbaka i sin fulla styrka är svaghetens tid förbi. Men vad är det då Jesus kommer att fråga oss människor när han kommer tillbaka?

Matt 25:31-40. När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna. Han skall ställa fåren till höger om sig och getterna till vänster. Sedan skall kungen säga till dem som står till höger: ’Kom, ni som har fått min faders välsignelse, och överta det rike som har väntat er sedan världens skapelse. Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, jag var naken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fängelse och ni besökte mig.’ Då kommer de rättfärdiga att fråga: ’Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig mat, eller törstig och gav dig att dricka? När såg vi dig hemlös och tog hand om dig eller naken och gav dig kläder? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och besökte dig?’ Kungen skall svara dem: ’Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig.’

Matt 25:41-46. Sedan skall han säga till dem som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar. Jag var hungrig och ni gav mig inget att äta, jag var törstig och ni gav mig inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte hand om mig, jag var naken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte.’ Då kommer också de att fråga: ’Herre, när skulle vi ha sett dig hungrig eller törstig eller hemlös eller naken eller sjuk eller i fängelse och lämnat dig utan hjälp?’ Då skall han svara dem: ’Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.’ Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.”

Svagheten finns i världen som ett prov för hela Guds skapelsen. Alla som vill upp högre på gudaberget måste klara det provet. Den avgörande frågan är hur vi hanterar svaghet?

Jesu liv illustrerar det provet. Hans liv gick ut på att tjäna.

Matt 20:28. Inte heller Människosonen har kommit för att bli tjänad, utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många.

Matt 11:28-30. Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt.”

Gryningens son hade en ambition om att klättra högre upp på gudaberget. Över honom fanns en svag varelse, människan, som Gud älskade. Han var satt i lustgården för att tjäna denne svage och han misslyckades. Listigheten tog överhanden. Genom att rikta Guds eget ord mot den Gud älskade skapade sig ormen tid och utrymme för sin egen självständighet. Om Gud skulle agera tvingas Gud också döda människan. Ett gisslandrama på allra högsta nivå. Inom ramen för gisslandramat stiger grynings son till en ny position på gudaberget. Han gör det genom den position som skapades åt människan.

Vi förstår detta när vi läser Jobs bok.

Job 1:6-7. En dag när gudasönerna trädde fram inför Herren var också Anklagaren med bland dem. Herren frågade honom: ”Var har du varit?” Anklagaren svarade: ”Jag har vandrat kors och tvärs över jorden.”

Texten visar oss hur Anklagaren, djävulen, har skaffat sig tillgång till en hedersposition på gudaberget. Han får vara med i en grupp som bär namnet gudasöner. Benämningen visar på att de som ingår i den gruppen bär på en likhet med Gud, precis som människan var skapad att göra. Namnet på djävulen, Anklagaren, visar på vilken roll som han spelar i relationen till Gud. Han har ingen egen roll utan den definieras genom den relation som Gud hade med människan.

Sakarja får i en syn se något som har stor betydelse i för mänskligheten.

Sak 3:1-5. Herren lät mig se Josua, översteprästen, där han stod inför Herrens ängel. På hans högra sida stod Anklagaren, beredd att anklaga honom. Herrens ängel sade till Anklagaren: ”Herren skall tillrättavisa dig, Anklagare, ja, han som har utvalt Jerusalem skall tillrättavisa dig. Är inte denne man en brand ryckt ur elden?” Josua bar smutsiga kläder där han stod framför ängeln, och ängeln befallde sina tjänare: ”Ta av honom de smutsiga kläderna!” Och han sade till Josua: ”Jag befriar dig från din skuld, och du skall kläs i högtidsdräkt.” Sedan befallde han: ”Sätt på honom en ren turban!” Och de satte på honom en ren turban och klädde honom, medan Herrens ängel stod bredvid.

I synen ser Sakarja hur en överstepräst bära fram folkets synd inför Gud och förlåtelse ges. Vi ser att Anklagaren finns med inför Guds ansikte när detta sker.

Sakarja får höra följande ord uttalas av Herrens ängel till översteprästen.

Sak 3:8-10. Lyssna, Josua, överstepräst, du och dina ämbetsbröder som sitter framför dig – dessa män är ett tecken: Se, jag skall låta Telningen, min tjänare, komma. På stenen där, som jag har lagt framför Josua, på denna enda sten med sju ögon ristar jag en inskrift, säger Herren Sebaot. Jag skall utplåna landets skuld på en enda dag. Den dagen, säger Herren Sebaot, skall ni bjuda varandra till fest under vinrankor och fikonträd.

Telningen är kvinnans säd som utlovas av Gud i skapelseberättelsen och Herrens ängel låter himmelen förstå att något underbart kommer att ske i framtiden. Anklagaren är därmed mycket medveten om att hans dagar på gudaberget är räknade. Det kommer ett slut på gisslandramat när Anklagaren inte längre har tillträde till himmelen.

När man funderar lite närmare på den uppkomna gisslansituationen uppstår en avgörande fråga. Visste inte Gud om att ormen fanns och skulle lura människan?

Hade Gud kunnat undvika att vi fallit i synd? Ja, Gud tvingas inte in i något utan allt som sker kan han omfatta och använda. Att syndafallet kunde hända och att det hände innebär att syndafallet också har en del i Guds verk med människan.

Det drama som spelades upp är en del i en utveckling som en dag kommer att leda till en ny himmel och en ny jord. Bibeln säger att när Gud verkar går allt från en härlighet till en ändå större härlighet. Vi befinner oss i en utveckling mot något ännu mer underbart. En förutsättning att nå till nästa nivå är erfarenheten från den tidigare nivån. När Jesus kom till jorden läser vi om att han växte till i nåd och sanning inför både Gud och människor.

Dörren till nästa nivå går genom ett prov. Det provet handlar om hur vi klarar av att hantera svaghet hos oss själva och i vår omgivning. Provet gäller alla levande varelser, änglar som människor. Innan Jesus kunde gå in i sin tjänst blev han ledd in i öknen (in i svaghet) för att sättas på prov.

I lustgården fanns ett prov för människan, kunskapens träd på gott och ont. För alla änglarna fanns ett annat prov, människan, som Gud älskade och ärade trots sin svaghet.

För alla dem som har ambition och känner sig kallad av Gud finns ett prov att klara. Vi ser det så tydligt i berättelsen om Saul och David. Gud väljer Saul till kung samtidigt som David, en herdepojke, börjar sin vandring med Gud för att bli kung över Israel. Gud vet vilka svagheter som finns i Saul men väljer honom ändå. David växer sig andligt stark i sin roll som herde och Gud låter honom besegra både lejon och björn. Saul får en stark start som kung men börjar vackla med tiden. Gud smörjer David till kung långt innan det kommer finnas möjlighet för honom att själv bli kung. Saul blir ett prov för David, ett prov som handlar om svaghet, som han måste klara av innan han kan gå in i den roll som Gud tänkt för honom. David klarar provet och Gud lyfter upp honom till en nivå som ingen tidigare haft i Israel.

Jesus blir sänd till världen för att möta vår svaghet. Han som är Gud, bar de svaga och gav sitt liv för de svaga. Han klarade provet och därför har Gud upphöjt honom över allt annat. Jesus placerades högst upp på gudaberget och med sig har han en skara människor som klarat provet. Resultatet av allt detta kommer att bli en ny himmel och en ny jord där den gamla tidens svaghet inte längre utgör en frestelse för oss.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar