Frågor kring ledarskap är ständigt
aktuell i vårt samhälle. När vi i vår tid ska utveckla en så bra
skola som möjligt så är det inte ovanligt att ledarskapsfrågan
kommer i centrum. En ledare är en förebild och vi behöver bra
förebilder i skolan. Det är intressant att vi så ofta hamnar i
ledarskapsfrågor när vi talar om utbildning och fostran av en ny
generation. Det visar oss att i ledarskapet finns något mycket
grundläggande. Vad menar vi med ledarskap? Är ledarskapet en
fundamental aspekt i levande system? Hur framträder ledarskapet i
bibeln?
Bibeln visar oss att ledarskapsfrågan
finns med från skapelsens början. Vi läser ur skapelseberättelsen
om hur Gud skapade en ledare, människan.
1 Mos 1:26-28. Gud sade: ”Vi skall
göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över
havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla
kräldjur som finns på jorden.” Gud skapade människan till sin
avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna
skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: ”Var
fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er.
Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur
som myllrar på jorden.”
Gud visar oss i dessa ord att människan
är predestinerad att vara en ledare. Härska över havets fiskar
och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden.
Det är värt att notera att Gud inte ger detta ledaruppdrag till
mannen, utan ger det till mannen och kvinnan. Texten visar oss också
att vi är Guds avbild som man och kvinna.
Gud sade: Vi skall göra människor
som är vår avbild, lika oss. Gud använder vi och oss
när han talar om människans skapelse. Språket utstrålar en
enighet i Guds ordning och den visar på ett ledarskap som drivs i
enighet och harmoni. Gud visar också att motsvarande ledarskap hos
människan finns i harmonin mellan man och kvinna. I den ordningen
visar också Gud att det komplementära ledarskapet finns inskrivet i
skapelsen från början.
Texten visar oss att det finns en
ordning i naturens ledarskap. Gud är skaparen och därmed också
ledaren över hela universum. Han skapar människan till sin avbild
och delegerar sitt ledarskap till människan när det gäller jorden.
Människan har ledarskapet över djuren och det skapade. I den
ordningen följer att människan degraderar sig själv varje gång
som hon tillber eller underordnar sig det skapade. Människan bryter
mot Guds ordning och delegation genom att abdikera när det sker.
Människan har fått sin särställning och sin förmåga för att
vara skapelsen krona. Den insikten ökar vår förståelse för
vikten av det första budet i Mose lag. Gud säger: du skall inga
andra gudar hava jämte mig. Detta är det första budet vilket
visar att detta är en mycket viktig ordning. Notera att det är en
ordning som skapades från begynnelsen. Mose endast nedtecknade den
princip som alltid gällt.
Nästa bud som Mose får är: du
skall inte missbruka Herren din Guds namn. Att missbruka någons
namn handlar om att utge sig för att agera för någons räkning men
inte ha täckning för det. En ledare som missbrukar sin ställning
missbrukar dennes namn som gett dem ansvar och befogenheter. Att i
Herrens namn utföra det som inte är i enlighet med den delegation
som givits kan ske på många olika sätt. Ett vanligt sätt att
missbruka Guds namn är att använda det för att svära eller
förbanna. Det är att missbruka det ledarskapsuppdrag som människan
fått.
Det tredje budet är: tänk på att
hålla sabbatsdagen helig. Sabbaten är instiftad av Gud i själva
skapelsen. Gud vilade från sina verk på den sjunde dagen. Att hålla
sabbatsdagen helig är att erkänna Guds ledarskap. Det är också
ett sätt att utöva gott ledarskap genom att ära det behov av vila
som hela naturen har. I budet om sabbatsdagen visar Gud på det
nödvändiga i att säkerställa återhämtning i alla delar som rör
hans skapelse. Det handlar om att inte maximera uttaget från de
resurser som vi förfogar över. I ett modernt språkbruk skulle det
heta att säkra ett hållbart ledarskap.
Det fjärde budet som Mose får av Gud
är: hedra din fader och din moder. Även det budet handlar om
ledarskap. Erkänn dina föräldrars ledarskap. Budord härrör från
den delegation som Gud gav oss i begynnelsen. Var fruktsamma och
utöva ledarskap här på jorden var Guds ord till människan. Våra
barn är våra avbilder i det att de bär sina föräldrars genetiska
koder. De blir en ny kombination men de är komna ur sina föräldrar.
Människan var också kommen från Gud och är skapade till hans
avbild. I detta finns en gudomlig ordning som uttrycks enkelt och
kärnfullt i det fjärde budet.
Det femte budet som Mose fick lyder: du
skall inte dräpa. Även detta bud handlar om gränsen för vår
delegation från Gud i skapelsen. Vi har uppdraget att härska
över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som
myllrar på jorden. Vi har inte makten över allt liv på jorden.
Notera att vi inte fått ett mandat att härska över varandra. Gud
betraktar människan som som ett par, en familj, en släkt, ett folk
och en mänsklighet. Vi människor, som individ och kollektiv, är
predestinerade till att tillhöra en enhet, ett vi som lever
och verkar i harmoni som en kropp. Att ta någons liv är att beröva
någon dess valmöjligheter, dess förmåga att delta, möjligheter
att påverka och erfara en gemenskap, samt dess förmåga att föröka
sig och uppfylla sin del av jorden. Därmed så innebär döden att
människan inte längre kan uppfylla sitt uppdrag som Gud gav när
han skapade människan. Endast Gud har rätt att återkalla
delegationen och en människa kan endast dömas av Gud.
Ur ett mänskligt perspektiv innebär
döden att personen inte längre finns till, men från Guds
perspektiv så handlar döden om att en människas roll här på
jorden får sitt slut. Jesus uttrycker det genom att citera
skrifterna där det står att Gud är en Gud för levande och inte
för döda. Textsammanhanget tyder på att han menar att för Gud är
alla levande även om de inte finns här på jorden.
Det sjätte budet är du skall inte
begå äktenskapsbrott. Även i detta fall så kan man härleda
budet till det Gud säger i sitt beslut att skapa människan. Han
skapade oss till sin avbild, till en vi-enhet, till man och
kvinna. Det är uppenbart att äktenskapet är en förebild för
något som finns i själva kärnan av Guds väsen.
Synd är att missa målet. Guds mål
med våra liv uttrycks av honom när han skapar oss. Vi är skapade
att vara hans avbilder och leva i gemenskap med honom. Han gav oss
förebilder och modeller att leva efter som ger oss möjlighet att
uppleva den fullhet som han hade tänkt att vi skulle ha. Det är med
den insikten man ska förstå Jesu mycket tydliga budskap om
äktenskapets helighet. Det är heligt eftersom Gud är helig. Det är
en ordning som har sina rötter i Guds eget inre väsen. Paulus
skriver i Ef 5:31-32. Därför skall en man lämna sin far och sin
mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall bli ett. Detta
rymmer en stor hemlighet, här låter jag det syfta på Kristus och
kyrkan.
I allt detta ska man komma ihåg att
äktenskapet är en förebild på det viktigaste; föreningen mellan
Kristus och hans kyrka. Den ordningen är större än äktenskapets
förordning eftersom den är evig. Äktenskapet här jorden till men
föreningen mellan Kristus och hans kyrka hör himmelen till. Alla
jordiska ordningar är underordnad de himmelska och om äktenskapet
bryts så finns det nåd i en högre ordning. Dock, det finns en
fantastisk välsignelse i att leva i linje med Guds principer i både
det jordiska och det himmelska. Det finns en rik jordisk välsignelse
kopplade till de ordningar som Gud givit för livet på jorden.
Skapelsen visar oss att den välsignelsen är kopplad till ett
välsignat ledarskap här på jorden.
I Mose lag finns en välsignelse som
syftar på människans ledarskap.
5 Mos 28:13. Herren skall göra dig
till huvud, inte svans. Du skall komma i överläge, inte underläge,
när du lyder Herrens, din Guds, bud, som jag i dag ger dig, och
följer dem troget.
Återigen ser vi hur Mose lag är
länkad till det uppdrag som ledare Gud gav människan när han
skapade oss.
Övriga budord handlar om respekten för
sin nästa och dennes egendom. Kanske skulle man kunna tala om en
gemensam nämnare i begreppet ömsesidig respekt. Jesus ger en
uttolkning av dessa bud när han säger älska din nästa så som
dig själv. Den formuleringen skapar ytterligare insikt om den
enhet som Gud skapat oss till när han gjorde oss till sin avbild.
En delegerad myndighet bygger på
förtroende mellan den delegerande och den som mottar delegationen.
Förtroendet baseras på att man inom delegationen har samma
värdegrund. Delegationen ska resultera i en verksamhet och en
gemenskap som baseras på den delegerande partens värderingar. Med
värdegrund menas de värderingar och synsätt som ska säkerställa
att den delegerande partens vilja sker. Därmed agerar alla i
delegationen som en enhet, ett vi, och likt en organism agerar i sin
omgivning. En som agerar i en sådan delegation agerar i den
delagerande partens namn. Jesus beskriver vid ett tillfälle den
vi-ordning som Gud utgick från när han skapade människan
till sin avbild. Det sker i samband med att Filippos ställer en
fråga till Jesus om Guds inre väsen.
Joh 14:8-11. Filippos sade: ”Herre,
visa oss Fadern, det är nog för oss.” Jesus svarade: ”Så länge
har jag varit tillsammans med er, och ändå känner du mig inte,
Filippos? Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du då säga:
Visa oss Fadern? Tror du inte att jag är i Fadern och Fadern i mig?
De ord jag säger er, dem talar jag inte av mig själv; Fadern är i
mig och utför sina gärningar. Tro mig när jag säger att jag är i
Fadern och Fadern i mig. Eller tro åtminstone för gärningarnas
skull.
Lite längre ner i texten ber Jesus för
oss som kommit till tro genom lärjungarnas ord.
Joh 14:20-23. Men inte bara för dem
ber jag utan också för alla som genom deras ord tror på mig. Jag
ber att de alla skall bli ett och att liksom du, fader, är i mig och
jag i dig, också de skall vara i oss. Då skall världen tro på att
du har sänt mig. Den härlighet som du har gett mig har jag gett dem
för att de skall bli ett och för att liksom vi är ett, jag i dem
och du i mig, de skall fullkomnas och bli ett. Då skall världen
förstå att du har sänt mig och älskat dem så som du har älskat
mig.
Hela bönen utstrålar den ordning som
Gud hade i tankarna när han skapade människan. Att vi skall fungera
som hans avbilder, som en likadan vi-enhet som fadern, sonen och den
helige ande är, samt att vi skulle förenas i en nära gemenskap med
honom. Jesus fullkomnar den tanke som Gud hade när han skapade oss,
och vars yttre tecken beskrevs i den lag Mose fick, genom sin gärning
här på jorden. I Kristus får vi del av all den himmelska världens
andliga välsignelser d.v.s. allt det som Gud tänkt för oss när vi
skapades.
Paulus sammanfattar fullheten i den
vi-enhet som vi fått genom Jesus Kristus med orden; Ty
alla Guds löften har fått sitt ja genom honom. Därför säger vi
också genom honom vårt Amen, Gud till ära (2 Kor 1:20).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar