Vi läser i skapelseberättelsen om hur
Gud skapade oss till sin avbild. Som man och kvinna skapade han
människan. Formuleringen visar på att samspelet mellan man och
kvinna är en förebild för något som finns inom Guds väsen.
I vår moderna tid ställs det manliga
och kvinnliga ofta mot varandra. Debatten handlar om könsmaktsordning
och vi ser en till synes ökad fiendskap mellan könen.
Den könsmaktsordning som förslavat
kvinnan anses ibland ha sitt ursprung från bibelns
skapelseberättelse. Gud fastställer ett antal ordningar för
relationer i skapelse. Tyvärr har många misstolkat dem. I Guds
ordning finns ingen konflikt mellan man och kvinna. Tvärtom, han har
skapat dem till en enhet och att gemensamt var hans avbild här på
jorden. Den enheten har sitt ursprung i Guds egen person. Däremot
visar skapelseberättelsen på en fiendskap mellan kvinnan och ormen
(djävulen). Den fiendskapen gör att djävulen i alla tider förföljt
och nedvärderat kvinnan.
Bibeln börjar med skapelseberättelsen
och slutar med lammets bröllop i himmelen. Människan skapas till
Guds avbild i en ordning som efterliknar det som finns i himmelen.
Vid tidens slut uppväcks de som är födda på nytt och en ny himmel
och jord uppenbaras. Det skapade är på väg att födas på nytt och
i det har kvinnan haft en helt avgörande och fantastisk roll. Det är
kvinnans säd, Jesus, som besegrar ondskan och döden.
1 Mos 1:26-28. Gud sade: ”Vi skall
göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över
havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla
kräldjur som finns på jorden.” Gud skapade människan till sin
avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna
skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: ”Var
fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er.
Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur
som myllrar på jorden.”
Texten visar på att Gud utgörs av en
vi-enhet. Lika oss. I en enhet så som Vi är en enhet.
Guds enhet. Gud har genom att skapa oss till man och kvinna gett oss
en förebild för hur Guds enhet fungerar. En kvinna och en man är
skapade för att leva och agera i den vi-enhet som äktenskapet
ger. Äktenskapet är heligt eftersom det är en förebild för Guds
väsen och ordning. Det är kärnan bakom Guds avsikt med att skapa
oss. Det är i den vi-enheten som människan bär frukt. Den
bilden gav Gud oss i begynnelsen för att vi lättare ska förstå
den vi-enhet som vi är utvalda till i Kristus.
Joh 15:16-17. Ni har inte utvalt
mig, utan jag har utvalt er och bestämt er till att gå ut i världen
och bära frukt, frukt som består, och då skall Fadern ge er vad ni
än ber honom om i mitt namn. Detta befaller jag er: att ni skall
älska varandra.
Äktenskapet visar oss på bekännelsen
till varandra och troheten till förbundet som en kärna för ett
lyckligt liv. Samma grund finns i på-nytt-födelsen och den vi-enhet
som etableras i Jesu församling genom det nya förbundet.
Jesus kom för att visa oss vem Gud är.
När Filippos frågar Jesus om de kan få se Fadern så svara Jesus.
Den som har sett mig har sett Fadern.
Strax innan Jesu
lidande börjar samlar Jesus sina lärjungar och tvättar deras
fötter. Han ger dem ett exempel som de ska följa. Jesus visar på
en princip som gäller i den vi-enhet som vi är skapade att
efterlikna.
Joh 13:13-17. Ni kallar mig mästare
och herre, och det med rätta, för det är jag. Om nu jag, som är
er herre och mästare, har tvättat era fötter, är också ni
skyldiga att tvätta varandras fötter. Jag har gett er ett exempel,
för att ni skall göra som jag har gjort med er. Sannerligen, jag
säger er: en tjänare är inte förmer än sin herre, och en
budbärare inte förmer än den som har sänt honom. Vet ni detta är
ni saliga om ni också handlar så.
Även om Jesus
tvättade lärjungarnas fötter så vittnar bibeln om att Jesus lära
hade makt och myndighet. Vi läser om hur folket reagerade när han
avslutade bergspredikan.
Matt 7:28-29. När Jesus hade
avslutat detta tal var folket överväldigat av hans undervisning,
för han undervisade med makt och inte som deras skriftlärda.
När lärjungarna
börjar söka en rangordning mellan sig ger Jesus dem följande
undervisning.
Mark 10:42-45. Jesus kallade till
sig dem och sade: ”Ni vet att de som räknas som härskare är
herrar över sina folk och att furstarna har makten över folken. Men
så är det inte hos er. Den som vill vara stor bland er skall vara
de andras tjänare, och den som vill vara den förste bland er skall
vara allas slav. Människosonen har inte kommit för att bli tjänad
utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många.”
Jesus visar på ett
förhållningssätt och en ordning som i en första anblick kan
tyckas vara konstig. Hur kan man vara störst om man tjänar andra?
Borde det inte vara tvärt om?
Ett sätt att
förstå det Jesus säger är att ta till sig den naturliga ordning
som finns i en familj. Vem är störst barnen eller föräldrarna?
Vem är det som tjänar vem i en familj? I en familj är det den som
har störst insikt och mest möjligheter som tjänar de som har
mindre insikt och mindre möjligheter. Vi tycker att den ordningen är
naturlig eftersom barnens utveckling och tillväxt är familjens
framtid och ära. Familjen hålls samman av kärlek och är en enhet.
Alla i familjen har ett högre syfte än det egna och de i familjen
som har bäst förutsättningar tjänar så att familjen i sin helhet
blir ärad.
I skapelsen ger Gud
människan ett uppdrag. I första kapitlet läser vi: Härska över
havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på
jorden. I det andra kapitlet visar Gud mer av sin avsikt med
skapelsen. Människan framträder i texten som skapelsens centrum och
något som Gud burit inom sig under lång tid. Här ser vi hur Gud
skapar alla djur för människans skull och Gud för fram djuren, d v
s ger djuren till människan, för att människan skall vara dess
herde. Människan är kallad att gå före och vårda den familj som
Gud ger honom. I det att människan är skapelsen krona är hon också
kallad till att vara dess tjänare.
Jesus visar oss ett
exempel på vad det innebär när han beskriver sig själv som den
gode herden. I Joh 10:11 säger Jesus: jag är den gode herden.
Han fortsätter och säger att
den gode herden ger sitt liv för fåren. Notera att
Jesus använder presens, d v s nutid. Jesus är.... och han ger...
Vi brukar ofta säga
att Jesus gav sitt liv för oss, men Jesus säger att han ger
sitt liv för oss. Han dog för oss och nu lever han för oss. Det
betyder att Jesus har sin uppmärksamhet riktad mot oss och han låter
sitt ansikte lysa över oss.
Människan är
skapad att vara en herde för allt det som Gud gett honom. I det
finns ett uppdrag att vaka över, att sörja för, att uppmuntra, att
leda, och att utveckla. Jesus kom för att visa oss på vilket sätt
en människoson är ämnad att leva och han undervisar om ett
ledarskap som följer den ordning som Gud planerat från begynnelsen.
Matt 23:1-12. Sedan talade Jesus
till folket och sina lärjungar och sade: ”De skriftlärda och
fariseerna har satt sig på Moses stol. Gör därför allt vad de lär
er och håll fast vid det, men handla inte som de gör, för de säger
ett och gör ett annat. De binder ihop tunga bördor och lägger dem
på människornas axlar, men själva rör de inte ett finger för att
rätta till dem. Allt vad de företar sig gör de för att
människorna skall lägga märke till dem. De skaffar sig breda
böneremsor och stora manteltofsar. De tycker om att ha hedersplatsen
på gästabuden och sitta främst i synagogan, och de vill bli
hälsade på torgen och kallas rabbi av alla människor. Men ni skall
inte låta er kallas rabbi, ty en är er läromästare och ni är
alla bröder. Ni skall inte kalla någon här på jorden för er
fader, ty en är er fader, han som är i himlen. Inte heller skall ni
låta er kallas lärare, ty en är er lärare, Kristus. Den som är
störst bland er skall vara de andras tjänare. Den som upphöjer sig
skall bli förödmjukad, och den som ödmjukar sig skall bli upphöjd.
Guds organisationsmodell är en sorts
familjemodell. Modellen gäller för människans alla relationer. Den
gäller i den biologiska familjen, den gäller i relationen till
husdjur och tamboskap, den gäller för ett samhälle och en nation,
och den gäller för alla människor på jorden.
Skapelseberättelse visar oss vad som
händer när en fiende kommer in i familjen och förstör. Ormen var
ett djur i den stora familj som Gud skapat. Någon lyckades ta
kontrollen över en av familjens medlemmar. Det var Guds fiende,
djävulen, som genom ormen (d v s en i familjen) frestade människan
att avfalla från sitt uppdrag.
Ondskans väg in i familjen gick från
djuren, till kvinnan, till mannen. Själva kärnan i det gift som
injiceras är misstro vad gäller den omsorg och kärlek som håller
ihop familjen.
Ondskans första giftiga tanke lyder:
Har Gud verkligen sagt att ni inte får äta av något träd i
trädgården? Giftet lockar människan att inventera och
undersöka var gränsen för det som Gud gett finns. Det lockar
människan till gränsen för vad som är lovligt i relationen.
Människans tanke inventerar sammanhanget och finner just var den
gränsen är.
Människan svarar: Vi får äta
frukt från träden, men om frukten från trädet mitt i trädgården
har Gud sagt: Ät den inte och rör den inte! Gör ni det kommer ni
att dö.
Det är lätt att visualisera hur ett
litet barn i sin ensamhet undersöker vad mamma och pappa har i sina
skåp. I ett skåp finns en burk med tabletter som föräldrarna
varnat för. Det är farligt säger de. I den stunden sår ondskan
tanken i barnet att föräldrarna undanhåller något som är gott
och bra. Misstro växer på sanningshalten i det mamma och pappa har
sagt. Kanske har de sagt detta för att de vill hålla det goda för
sig själv? Kanske inte mamma och pappa är så goda som de verkar?
Kanske älskar de inte mej?
Frestelsen kommer i ensamheten när de
fysiska bevisen på Guds kärlek och omsorg inte är på plats.
Just i den stunden kommer ondskans
attack i form av en direkt lögn. Ormen sade: ”Ni kommer visst
inte att dö. Men Gud vet att den dag ni äter av frukten öppnas era
ögon, och ni blir som gudar med kunskap om gott och ont.”
Låt oss återgå till bilden av ett
barn som hittat en farlig medicinen i föräldrarnas skåp. Tänk om
någon i den stunden skulle säga: Du kommer inte att dö men du
kommer att bli mycket smartare och förstå sånt som är för vuxna.
Om detta sägs på ett sätt som andas omsorg och genom en karaktär
som är bekant så är katastrofen inte långt borta.
I vissa situationer är ord lika
farliga som en pistol eller en kniv. De är mordvapen och i
ovanstående situation skulle nog en domstol döma samma straff som
om barnet hade blivit mördad med kniv.
Jesus undervisar om att tjuven kommer
för att stjäla, slakta och förgöra. Jesus däremot har kommit för
att vi ska ha liv i överflöd. Tjuven tar alltid smygvägar in i
hjorden (familjen). Han kommer in bakvägen eller genom ett hål i
stängslet.
Skapelseberättelsen lär oss att roten
till det onda finns i en fiende till Gud. Att ondskan tilläts komma
in i lustgården i form av en orm visar oss vilken karaktär som
fienden har. Slingrande, smygande, hypnotiserande, väsande och med
ett gift i sin mun. Lögnen lever i mörkret och lurar på den
oaktsamma och svaga.
Att ormen tilläts fresta kvinnan
innebär också att Gud kommer att använda kvinnan på ett
fantastiskt sätt för sin plan. Hon kommer att få upprättelse. Gud
talar ut detta omedelbart efter syndafallet. Genom kvinnans säd
kommer ormens huvud (ondskans makt) att krossas. Kvinnan kommer att
föda Guds son i formen av en människa (en man) och denna son kommer
att krossa Guds fiende.
Den frukt som människan åt,
kunskapens frukt, gav människan insikt om ont och gott och med
insikten kom ansvaret och skulden. Insikt om vad som är rätt utan
förmåga att göra rätt är en svår förbannelse att leva under.
En konsekvens av synden var att den vi-enhet som Gud skapat
mannen och kvinnan till försvagades och kroppens biologi fick
överhanden i deras relation. Livet blev hårt att leva och kroppens
styrka viktig för överlevnad. Det hårda livet har brutit ner den
jämställdhet som Gud skapat dem till och kvinnan blir beroende av
mannens styrka för sin överlevnad.
Bibeln lär att kvinnan skapades från mannen och att hon är en hjälp och en jämlik partner på samma nivå som mannen. Mannen behöver någon på samma nivå och det är i samspel mellan mannen och kvinnan som människan blir lik Gud. Ondskan attackerade Guds skapelse genom kvinnan men Gud upprättar henne genom att låta sin egen son födas genom henne. Guds plan för kvinnan, att bli mor till Guds son, har gjort att ondskan hatat kvinnan. Genom alla tider har kvinnan förföljts, kuvats, och nervärderas. Det är djävulens verk och det är ett resultat av att Gud utvalt kvinnan att ge världen och skapelsen frälsning.
Kvinnans säd, Guds son, var
förutbestämt att dö för världens synd men också att väckas
till liv igen (uppstå) genom den Helige Ande. Den Helige Ande har
namnet Hjälparen. Samma namn som kvinnan har i skapelseberättelsen.
Det är den Helige Ande som föder oss på nytt till att ingå i
Kristi församling (som är Guds sons brud). Den Helige Ande
uppfyller Jesu brud (församlingen) i den tid vi lever i just nu.
Genom församlingen verkar den Helige Ande i hela världen.
En av den Helige Andes uppgifter är
att väcka till liv och att föda på nytt. Jesus var den förstfödde.
Sedan följer alla som tar emot Jesus som sin Herre. När väl Jesus
kommer tillbaka för att hämta sin brud kommer hela skapelsen att
födas på nytt. Därmed kan den tid vi lever i, församlingen tid,
sägas ha karaktären av ett havandeskap. Skapelsen är på väg in i
en födelseprocess som kommer att ge oss en ny himmel och en ny jord.
Rom 8:22-27. Vi vet att hela
skapelsen ännu ropar som i födslovåndor. Och till och med vi, som
har fått Anden som en första gåva, också vi ropar i vår väntan
på att Gud skall göra oss till söner och befria vår kropp. I
hoppet är vi räddade – ett hopp som man ser uppfyllt är inte
något hopp, vem hoppas på det han redan ser? Men om vi hoppas på
det vi inte ser, då väntar vi uthålligt. På samma sätt är det
när Anden stöder oss i vår svaghet. Vi vet ju inte hur vår bön
egentligen bör vara, men Anden vädjar för oss med rop utan ord,
och han som utforskar våra hjärtan vet vad Anden menar, eftersom
Anden vädjar för de heliga så som Gud vill.
I den första ordningen, den som vi
läser om i skapelseberättelsen, möter vi en värld som är skapad.
Där i skapelsens begynnelse började en process som kommer att leda
till en värld som är född av Gud. Om den nya världen läser vi i
Uppenbarelseboken. Ja, allt är en utveckling under Guds kontroll och
vi är på väg att likt en larv förpuppas och födas till ett liv i
en ny dimension. I den dimensionen gäller inte längre det manliga
och det kvinnliga utan vi är alla som änglarna i himmelen. En
avbild fyller inte längre någon funktion när vi får uppleva det
avbilden var tänkt att illustrera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar