Skapelseberättelsen har målsättningen
att ge oss människor insikt om varför Gud skapade vår värld. Det
är inte en text som har givits för att vi ska förstå detaljer
kring skapelseprocessen utan den vill undervisa oss om hans plan och
avsikter med oss. Jesus säger att lagen (Moseböckerna), profeterna
och skrifterna vittnar om honom. Jesus kom för att fullborda lagen
och Johannes beskriver Jesus som ordet som blev kött och
förverkligade Guds avsikt med skapelsen. Jesu namn ger oss avsikten
med skapelsen och det är Immanu El, Gud med oss.
Jes 7:14. Då skall Herren själv ge er
ett tecken: Den unga kvinnan är havande och skall föda en son, och
hon skall ge honom namnet Immanu El, ’Gud med oss’.
Ett tecken innebär en händelse som
kan knytas tillbaka till sådant som finns förutsagt långt tidigare
och som på så sätt visar en händelseutveckling som omöjligt kan
vara ordnad av människor. Jesaja knyter tillbaka till
skapelseberättelsen i sin formulering och när det som Jesaja
skriver sker skall vi förstå att något stort, något av samma
dignitet som skapelsen, är på väg att ske. Det ord som Jesaja
syftar tillbaka till är de ord som Gud uttalar till ormen efter
syndafallet.
1 Mos 3:15. Jag skall väcka
fiendskap mellan dig och kvinnan, mellan din avkomma och hennes: de
skall trampa på ditt huvud och du skall hugga dem i hälen.”
Paulus visar oss att denna vers är en
förutsägelse om den son som ska födas, och som ska vara en
förstfödd bland många bröder, Jesus och hans församling.
Rom 16:20. Fridens Gud skall snart
låta Satan krossas under era fötter. Nåd från vår herre Jesus
Kristus åt er alla.
Skapelseberättelse har två delar och
detta har förbryllat många. Den första delen (första kapitlet)
innehåller en beskrivning av de övergripande ordningar som
etablerades i skapelsen och som har relevans för oss människor. Det
innehåller inte naturlagarna som styr materian utan den fokuserar på
ansvarsordningen i skapelsen. Förhållandet mellan Gud, människa,
djur, växter och den värld där vi lever. Man kan säga att i
första kapitlet etableras ansvarsordningen som sedan detaljbeskrivs
i de tio budord som Mose får.
Den andra delen börjar med en
deklaration.
1 Mos 2:4. Detta är berättelsen om
hur himmel och jord skapades...
Denna del av berättelsen adresserar
den specifika frågan hur. Den gör därmed anspråk på att
innehålla detaljer om på vilket sätt som skapelsen skedde.
Naturligtvis är berättelsen ett mycket koncentrerat urval av en i
övrigt nära nog oändligt detaljinnehåll som måste finnas kring
skapelsen.
Vad är det som styr ett sådant urval?
Det är rimligt att anta att Gud gör
urvalet på samma sätt som vi gör urval i en informationsmängd.
Den viktigaste frågan att ställa sig när en stor informationsmängd
ska reduceras är att anpassa innehållet till målgruppen. Innehåll
och sättet att skriva anpassas så att målgruppen kan ta till sig
budskapet.
Vilken är målgruppen? Det är helt
klart att målgruppen måste vara människan, men vilka människor?
Paulus ger oss vägledning i den
frågan.
2 Tim 3:16-17. Varje bok i skriften
är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar,
vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så
att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för
alla slags goda gärningar.
Målgruppen är den troende lärjungen.
Det är inte den som inte tror. Det är inte vetenskapen. Det är
inte samhället i stort. Det är skrivet till den som vill utvecklas
i sin relation med Gud. Därmed kan vi förstå att urvalet i
berättelsen är gjord för att den ska hjälpa oss i relationen med
Gud. Den ger oss möjlighet att förstå principerna bakom allt det
som finns och det som skapelsen kan säga om Gud.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar