måndag 1 september 2014

Första ordningens principer i Guds rike

Skapelseberättelsen har målsättningen att ge oss människor insikt om varför Gud skapade vår värld. Det är inte en text som har givits för att vi ska förstå detaljer kring skapelseprocessen utan den vill undervisa oss om hans plan och avsikter med oss. Jesus säger att lagen (Moseböckerna), profeterna och skrifterna vittnar om honom. Jesus kom för att fullborda lagen och Johannes beskriver Jesus som ordet som blev kött och förverkligade Guds avsikt med skapelsen. Jesu namn ger oss avsikten med skapelsen och det är Immanu El, Gud med oss.

Jes 7:14. Då skall Herren själv ge er ett tecken: Den unga kvinnan är havande och skall föda en son, och hon skall ge honom namnet Immanu El, ’Gud med oss’.

Ett tecken innebär en händelse som kan knytas tillbaka till sådant som finns förutsagt långt tidigare och som på så sätt visar en händelseutveckling som omöjligt kan vara ordnad av människor. Jesaja knyter tillbaka till skapelseberättelsen i sin formulering och när det som Jesaja skriver sker skall vi förstå att något stort, något av samma dignitet som skapelsen, är på väg att ske. Det ord som Jesaja syftar tillbaka till är de ord som Gud uttalar till ormen efter syndafallet.

1 Mos 3:15. Jag skall väcka fiendskap mellan dig och kvinnan, mellan din avkomma och hennes: de skall trampa på ditt huvud och du skall hugga dem i hälen.”

Paulus visar oss att denna vers är en förutsägelse om den son som ska födas, och som ska vara en förstfödd bland många bröder, Jesus och hans församling.

Rom 16:20. Fridens Gud skall snart låta Satan krossas under era fötter. Nåd från vår herre Jesus Kristus åt er alla.

Skapelseberättelse har två delar och detta har förbryllat många. Den första delen (första kapitlet) innehåller en beskrivning av de övergripande ordningar som etablerades i skapelsen och som har relevans för oss människor. Det innehåller inte naturlagarna som styr materian utan den fokuserar på ansvarsordningen i skapelsen. Förhållandet mellan Gud, människa, djur, växter och den värld där vi lever. Man kan säga att i första kapitlet etableras ansvarsordningen som sedan detaljbeskrivs i de tio budord som Mose får.

Den andra delen börjar med en deklaration.

1 Mos 2:4. Detta är berättelsen om hur himmel och jord skapades...

Denna del av berättelsen adresserar den specifika frågan hur. Den gör därmed anspråk på att innehålla detaljer om på vilket sätt som skapelsen skedde. Naturligtvis är berättelsen ett mycket koncentrerat urval av en i övrigt nära nog oändligt detaljinnehåll som måste finnas kring skapelsen.

Vad är det som styr ett sådant urval?

Det är rimligt att anta att Gud gör urvalet på samma sätt som vi gör urval i en informationsmängd. Den viktigaste frågan att ställa sig när en stor informationsmängd ska reduceras är att anpassa innehållet till målgruppen. Innehåll och sättet att skriva anpassas så att målgruppen kan ta till sig budskapet.

Vilken är målgruppen? Det är helt klart att målgruppen måste vara människan, men vilka människor?

Paulus ger oss vägledning i den frågan.

2 Tim 3:16-17. Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar.

Målgruppen är den troende lärjungen. Det är inte den som inte tror. Det är inte vetenskapen. Det är inte samhället i stort. Det är skrivet till den som vill utvecklas i sin relation med Gud. Därmed kan vi förstå att urvalet i berättelsen är gjord för att den ska hjälpa oss i relationen med Gud. Den ger oss möjlighet att förstå principerna bakom allt det som finns och det som skapelsen kan säga om Gud.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar